کاهش همه‌گیر قیمت آهن در بازارهای خارجی و داخلی

زهرا مسافر

طی هفته مبادلاتی گذشته روند کاهشی قیمت فولاد در بازار‌های جهانی و حتی داخلی ادامه داشت به گونه‌ای که نرخ میلگرد با افت قیمت مواجه شد.

انتظار می‌رفت که پس از پشت سر گذاشتن ماه مبارک رمضان بازار آهن با شرایط بهتری روبه‌رو شود، اما این امر محقق نشد و فعالان بازار همچنان در انتظار بهبود بازار آهن طی روز‌های آتی هستند.

شنبه هفته گذشته کاهش قیمت‌ها در بازار تهران آغاز شد به گونه‌ای که در این روز میلگرد سایز۱۶،۱۸،۲۰ فولاد آذربایجان با کاهش ۹/۰‌درصدی در هر کیلو مواجه شد.

در مدت یاد شده، برخی از سایزهای تیرآهن با کاهش قیمت در بازار تهران عرضه شد. در این روز هر شاخه تیرآهن ۱۸،۲۴،۲۷ کاهش ۱۰ هزار ریالی را در بازار تجربه کرد.

در روز مورد بررسی، فولاد سازان خصوصی نسبت به کاهش قیمت‌ها واکنشی نشان نداده و تولیدات خود را بدون تغییر نرخ به بازار عرضه کردند.

افت قیمت قراضه و کاهش تقاضا برای شمش فولاد موجب شد تا مبادلات میلگرد در بازارهای جهانی همچنان سرد و پایین نگه داشته شود که این شرایط برای بازار داخل نیز کاملا مشهود است؛ به طوری که در یکشنبه هفته گذشته معاملات آهن در بازار رسمی‌بورس کالا صفر شد و به دنبال آن قیمت آهن در بازار غیررسمی‌ نیز با کاهش روبه‌رو شد.

طی مبادلات یکشنبه گذشته، بازار تهران برای دومین روز متوالی شاهد افت قیمت شد و موج کاهشی قیمت به بخش خصوصی سرایت کرد به گونه‌ای که دراین روز میلگرد فولاد البرز، کرمانشاه و پارس با افتی بین ۸/۰ تا یک‌‌درصدی در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت. در روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل نیز همانند بازارهای جهانی از ثبات قیمت برخوردار بود. در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته، افت نسبی آهن در بازار تهران همچنان تداوم داشت، اما قیمت پیشنهادی فولاد سازان خصوصی ثابت ماند.

در مدت یاد شده، تنها میلگرد تولیدی فولاد البرز با کاهش ۳/۰ تا ۵/۰‌درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی‌پیشنهاد شد و همچنین در این روز شمش و محصولات فولادی از ثبات قیمت بر خوردار بودند. تداوم کاهش قیمت آهن به سه شنبه هفته مورد بررسی کشیده شد به گونه‌ای که در بازار غیررسمی ‌قیمت آهن ثابت ماند، اما در بازار تهران با افت روبه‌رو شد.

در این مدت، تیرآهن عرضه شده از سوی ذوب آهن اصفهان در بازار تهران کاهش قیمت بین ۱۰تا ۴۰هزار ریالی را در هر شاخه تجربه کرد. کاهش قیمت آهن گریبانگیر روز چهارشنبه هفته گذشته شد و در این روز علاوه بر میلگرد و تیرآهن، محصولات فولادی نیز شاهد کاهش قیمت بود و نبشی فولاد اصفهان با افت مواجه شد.

در روز مورد بررسی، هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۶،۱۸ با افت ۲۰،۱۰،۲۰‌هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد.