مرکز خدمات فولاد‌ایران - موجودی ورق سرد و گرم وارداتی در بنادر اصلی ژاپن در پایان آگوست با ۱۰درصد کاهش نسبت به آخر جولای به ۱۳۲‌هزار تن رسید که پایین‌ترین حد در سال جاری است.

این رقم نسبت به سال قبل ۶۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در گزارشی که توسط شرکت‌هانوا تهیه شده آمده است که آنها انتظار داشتند واردات ورق پس از تعطیلات تابستان افزایش یابد؛ در حالی که ‌این اتفاق نیفتاد.‌این گزارش می‌افزاید که وضع فعلی احتمالا تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت. فقط احتمال دارد پس از ژانویه سال‌ آینده واردات به اوزاکا افزایش یابد، چون فعالیت‌های ساختمانی در‌این بندر فعال شده است، موجودی ورق در‌این بندر در پایان آگوست ۱۲‌درصد کاهش یافت و به ۹‌هزار تن رسید. در حال حاضر تلاش همه تجار فرار از موجودی کالا است.

تثبیت قیمت صادراتی ورق گرم چین

ایران سینا - با فرا رسیدن اصلی ترین تعطیلات چین (روز ملی جمهوری خلق چین) عرضه کنندگان ورق گرم در چین قیمت محصولات خود را ثابت کردند.

در حال حاضر قیمت صادراتی ورق گرم ضخیم سایز۱۲-۳ میلی متری ، فوب بنادر شانگهای و تیجان متغیر بین ۵۰۰-۴۸۰دلار در هر تن است. به گزارش صادرکنندگان ‌این محصول خریداران هندی از عرضه محصولات با‌این قیمت به شدت استقبال کردند. بعضی از تجار اعتقاد دارند‌این تثبیت قیمت در‌این تعطیلات نشان از زیرکی تجار چین در جلوگیری از کاهش بیشترقیمت‌ها دارد.

تنزل قیمت ورق گرم صادراتی چین

از سوی دیگر قیمت ورق گرم صادراتی چین تحویل نوامبر به کره باز هم کاهش یافت و با ۲۰ تا ۳۰دلار تنزل به ۵۰۰ تا ۵۱۰دلار سی اف آر بنادر کره رسید. بعضی از کارخانه‌های چین انتظار دارند قیمت پس از تعطیلات‌این کشور افزایش یابد، ولی احتمال آن ضعیف است، علت آن هم تقاضای ضعیف در بازارهای مقصد می‌باشد.

بعضی تجار چینی ورق آماده به حمل را زیر ۵۰۰دلار سی اف آر بنادر کره هم عرضه کرده‌اند. از سوی دیگر نوردکنندگان ورق گرم در کره هم با توجه به کاهش قیمت سعی می‌کنند موجودی مواد اولیه را در حداقل خود نگاه دارند.

تولیدکنندگان ورق گرم در کره قیمت خود را تغییر نداده‌اند و در حد ۶۵۰ تا ۶۵۸دلار هر تن حفظ کرده‌اند، ولی بازار آنها شکننده است، چون در رقابت با واردات از چین هستند. قیمت ورق گرم کویل ضخامت

۳ میلیمتر پوسکو ۵۶۶دلار و هیوندایی همین کالا را در ۶۱۶دلار درب کارخانه عرضه می‌کند.

هند بزرگ‌ترین خریدار ورق گرم چین

مرکز خدمات فولاد‌ایران - هند با خرید بیش از دو سوم ورق گرم صادراتی چین از اواسط سپتامبر تبدیل به بزرگترین واردکننده ورق گرم چین شده است.

تجار شمال و شرق چین ۲ تا ۳‌هزار تن سفارش خرید

ورق گرم از اروپا و آسیای جنوب شرقی دریافت کرده‌اند، درحالی‌که مقدار سفارش‌های خرید هند ۱۰ تا ۳۰‌هزار تن بوده است.

اخیرا یک کارخانه در شمال چین قرارداد صادرات ۱۰۰‌هزار تن ورق گرم به هند را امضا کرده. کارخانه‌های چینی برای جذب مشتری بیشترقیمت‌های خوبی پیشنهاد می‌دهند. تا چند هفته گذشته ورق گرم در قیمت ۵۱۰دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌شد که در حال حاضر‌این قیمت به ۵۰۰دلار هر تن رسیده است.

مهمترین دلیل تقاضای بالای ورق گرم هند قیمت بالای‌این محصول در بازار داخلی عنوان شده است. قیمت ورق گرم در بازار داخلی هند ۵۰دلار گرانتر از قیمت وارداتی آن است. بدیهی است ‌این تقاضای بالا از جانب مصرف‌کنندگان هندی است، ضمن‌ اینکه سفته‌بازی‌ها در بازار نیز به‌این روند دامن زده است.

زمان حمل قراردادهای اخیر ماه نوامبر است که باعث نگرانی برخی تجار برای هجوم ورق گرم به بازار و ترغیب دولت‌این کشور در بالا بردن تعرفه‌های وارداتی شده، اما برخی دیگر معتقدند که‌این روند خرید موقتی بوده و پایدار نخواهد ماند. ‌این تجار بیشتر نگران قراردادهای خرید خود با توجه به ادامه فعالیت خریداران هستند.

برخی خریداران هندی به امید کاهش بیشترقیمت‌های چین فعلا سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند. آنها امیدوارند قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر چین به ۴۵۰دلار در تن سی اف آر برسد.

ولی تجار چینی می‌گویندقیمت‌ها نمی‌تواند بیشتر از‌این پایین بیاید، چون باعث زیان تجار و کارخانه‌ها در بازار داخلی و صادرات خواهد شد که در‌این صورت کارخانه‌ها مجبور به کاهش سطح تولید خود می‌شوند که تمایلی هم به انجام آن ندارند. با توجه به آغاز تعطیلات رسمی‌چین میزان فروش داخلی و صادراتی طی‌این هفته پایین آمده که بعد از تعطیلات و با از سرگیری خرید و فروش احتمالا قیمت‌ها کمی‌بالا خواهد رفت.