آلومینیوم همچنان در سراشیبی قیمت‌ها
گروه بورس کالا- بازار داخلی آلومینیوم طی ماه‌های گذشته به گفته فعالان اقتصادی رکود سختی را تجربه کرد. اگر چه در روزهای اخیر برخی از آگاهان بازار خبر از تحرک اندک در بازار آلومینیوم دادند، اما این رونق نسبی نتوانست دردی از تاجران آلومینیوم دوا کند؛ چرا که شرکت‌های بسیاری در ماه‌های گذشته دچار ضرر شدند.

البته گفته می‌شود رکود قیمت‌ها در بازار آلومینیوم نتیجه رکود جهانی این صنعت است، اما به گفته فعالان اقتصادی، نمی‌توان رکود بازار آلومینیوم را بی ارتباط به تحریم‌های سیاسی و محدودیت واردات این کالا و همچنین توقف ساخت‌وسازها دانست.
به گفته فعالان اقتصادی، بار دیگر با گذشت چند روز از تحرک در بازار آلومینیوم قیمت شمش کاهش ۱۰ تومانی را تجربه کرد. گفته می‌شود خریداران محصولات آلومینیومی در پی کاهش قیمت‌ها در حال بررسی بازار هستند و تمایلی به خرید نشان نمی دهند.
خصوصی‌سازی صنعت آلومینیوم با حمایت دولت
هوشنگ گودرزی، عضو سندیکای صنایع آلومینیوم ایران نیز در گفت‌وگو با موج، علت کاهش قیمت آلومینیوم در ایران را رکود اقتصاد جهانی می‌داند و می‌گوید: در این مدت، شرکت‌های صنعت آلومینیوم ایران با افت ۷۰درصدی مواجه شدند؛ به طوری که بیشتر آنها از پا درآمدند، زیان بسیار زیادی را متحمل شدند و هم اکنون نیز زیان فراوانی متوجه این شرکت‌ها است.
این عضو سندیکای صنایع آلومینیوم ایران معتقد است: اتصال بازار ایران به بازار دنیا و رکود اقتصادی، خرید و فروش را به شدت کند می‌کند که این کندی رکود، فراوانی را در بازار ایران به همراه داشته است و همین مساله موجب افت شدید تولید آلومینیوم شده است.
وی با اشاره به میزان تولید شمش در ایران بیان کرد: به طور تقریبی طی سال در کارخانه‌های آلومینیوم حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰هزار تن شمش تولید می‌شود.
صنعت آلومینیوم در این رکود و مشکل جهانی نیاز شدید به حمایت دولت دارد، به دلیل وجود مشکلات خاص مملکتی از جمله تحریم‌ها و مشکلاتی از قبیل گشایش اعتبارها، ایران باید برای واردات آلومینیوم مبلغی اضافه تر از کشورهای دیگر پرداخت کند که این مسائل نشان دهنده نیاز به حمایت دولت است.
وی در ادامه می‌گوید: یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که باید در این صنعت انجام شود، واگذاری صنایع آلومینیوم به بخش خصوصی است، البته اگر این خصوصی سازی بدون حمایت دولت انجام گیرد به توقف این صنعت منجر می‌شود و حتی واگذاری بخش خصوصی هم تاثیر چندانی ندارد.
گودرزی در پایان خاطر نشان می‌کند: عملکرد امسال صنایع آلومینیوم تقریبا مشابه سال گذشته است. با وجود اینکه مشکلات در این یک سال اخیر بیشتر شده است و با شرایط بد اقتصادی مواجه هستیم، اما خوشبختانه هنوز کارخانه‌ها متوقف نشده‌اند.