معاملات آهن در بورس صفر شد

عکس: احسان سلطانی مقدم

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با فرا رسیدن زمان تحویل کالا‌های سلف پایان شهریور ماه و توزیع این کالاها در بازار، معاملات بازار آهن وارد دوره جدیدی از رکود شد که برآیند آن در بورس به صفر رسیدن معاملات فولاد در معاملات روز گذشته بود.

بر اساس این گزارش، در این روز ذوب‌آهن اصفهان عرضه‌ای در بورس نداشت و دو عرضه‌ای هم که یکی میلگرد فولاد آذربایجان و دیگری تیرآهن چینی بود، فروش نرفت.

به عقیده فعالان بازار آهن، حجم کالا در بازار زیاد است و این درحالی است که در بازار مصرف و طرف تقاضا اتفاق و تحول خاصی نیفتاده است. جو روانی ناشی از رکود بازار بیش از همه از این بابت شدت گرفته که آن تعداد از تجاری که اعتقاد داشتند بازار با اتمام ماه رمضان با رونق همراه می‌شود نیز با عدم تحقق این پیش‌بینی خود مواجه شده‌اند و این امر آنها را بیشتر نگران کرده است.البته عرضه کالا از سوی برخی پیمانکاران طرح‌های دولتی از جمله طرح نوسازی مدارس نیز در این رکود بی‌تاثیر نبوده، ضمن اینکه با توجه به اینکه دولت هنوز در مورد بازار مصرف برنامه‌ای مشخص را اعلام نکرده فروش‌های پروژه‌ای هم روز‌به‌روز در بورس و طی چند ماه اخیر در حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. گفته می‌شود، تیرآهن‌های اسپانیایی در بنادر زیاد شده و کالا تا حدی زیاد است که حتی میلگرد ذوب‌آهن با نرخ‌های پایینی همچون ۵۱۰ تومان پیشنهاد می‌شود.

یکی از کارگزاران با اشاره به اینکه با این وضعیت هیچ پیشنهادی برای محصول ذوب‌آهن در بورس وجود ندارد، می‌افزاید: این شرکت در ۲ ماه اخیر فروش سلف زیادی نداشته که بتوان تحویل آنها در بازار را عامل رکود دیروز بازار دانست، بلکه علت عمده این مساله نبود تقاضای موثر و واقعی در بازار و عقبگرد تجار بوده است. یکی از تجار بازار با اشاره به کاهش قابل توجه معاملات دولتی‌ها در بورس می‌گوید: نه تنها خریدهای انبوه و به اصطلاح پروژه‌ای در بورس کاهش پیدا کرده، بلکه از سوی دیگر اخیرا دیده شده که برخی از کالاهایی که به عنوان پروژه‌ای خریداری شده‌اند نیز به جای استفاده در ساختمان‌سازی، در بازار عرضه شده‌اند.

وی به عنوان مثال به شایعه عرضه ۱۰۰هزار تنی میلگرد که گفته شده مربوط به نیروهای مسلح است و در چند روز اخیر در بازار گسترش یافته، اشاره کرده و می‌افزاید: با توجه به این وضعیت تجار و سرمایه‌گذاران امیدی به بهبود بازار حداقل تا اتخاذ تصمیمی ‌جدی از سوی دولت یا رویدادی جدی در بازارهای جدی ندارند.یکی از فعالان بازار ابراز امیدواری کرد دولت با اتخاذ تصمیمی‌ در زمینه رونق ساخت و ساز نظارت خود را در طرح‌های عمرانی بیشتر کند تا عرضه‌های انبوه در بازار، سطح قیمت‌ها را بیش از این پایین نیاورد. کارشناسان بازار اعتقاد دارند، ثبات قیمت شمش در بازار‌های جهانی تنها امید فعالان بازار ایران در چند هفته اخیر بوده اما با توجه به آخرین گزارش‌ها که در آن نرخ میلگرد در بازار آسیا و توسط کشورهایی همچون چین و ترکیه کاهش پیدا کرده است، تجار ایرانی دیروز از خرید و ارزیابی بازار خودداری کردند.

تیرآهن ۵۶۰ تومان فروش نرفت

دیروز در بورس کالا تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چینی با قیمت ۵۶۰ تومان عرضه شد و به‌رغم اینکه قیمت آن نسبت به هفته قبل کاهش یافته بود، اما باز هم خریداری نداشت. میلگرد فولاد آذربایجان هم ۵۳۰ تومان عرضه شد، اما خریداری برای آن وجود نداشت خریداران برای این کالا ۵۱۰ تومان پیشنهاد داده بودند. در نتیجه دیروز هیچ کالای فولادی در بورس معامله نشد.