مرکز خدمات فولاد ایران - در معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی قیمت بیلت و میلگرد رو به کاهش بود؛ به دلیل بالا بودن عرضه در بازار آسیا این شرایط در این منطقه بیشتر بود؛ اما به واسطه پایان ماه رمضان در کشورهای خاور میانه اغلب انتظار بهبود بازار را دارند، البته تاکنون این امر محقق نشده است.

بازار سرگردان بیلت

بیلت همچنان به سرگردانی خود ادامه می‌دهد. خریداران بیلت در خاور دور از بازار کنار کشیده‌اند به دو علت اول روند نزولی قیمت مقاطع به خصوص میلگرد در همه بازارها و مهم‌ترین آنها بازار چین و دوم نزدیکی تعطیلات اول اکتبر در خاور دور که تقاضا را کاهش داده است.

البته در هفته‌های قبل هم بیلت شاهد بازاری آرام بود که نشانه‌های کاهش محدود قیمت در آن دیده می‌شد بیلت سی‌ای در خاور دور تحویل بنادر مقصد ۴۹۰‌دلار عرضه شده، ولی حجم معامله پایین است.

بیلت تحویل بنادر ترکیه هم ۴۶۰‌دلار بود. بیلت تولیدی چین تحویل درب کارخانه با احتساب ۱۷‌درصد عوارض ۴۵۰‌دلار هر تن قیمت داشت. کاهش قیمت بیلت در شرایط فعلی تابع تغییر قیمت قراضه است.

در ایران بازار بیلت در هفته گذشته بسیار ساکت بود، تقاضای میلگرد خیلی ضعیف است و قیمت‌های فروش میلگرد برای نوردکاران به صرفه نیست، بیلت ۱۵۰ تحویل در انزلی هر کیلو تا ۴۵۰ تومان هر کیلو هم رسید، ولی عرضه بیلت در جنوب زیاد نیست. مشکل بیلت در ایران قیمت میلگرد و مقاطع نیست، مشکل اصلی عدم‌فروش این کالا است اگر قیمت بیلت بر فرض مثال به ۴۰۰ تومان افت کند قیمت میلگرد هم به حدود پانصد تومان خواهد رسید، ولی از آنجا که تمام پروژه‌های عمرانی متوقف است با کاهش قیمت میلگرد جو روانی منفی بسیار شدیدی بر بازار حاکم خواهد شد و عملا تمام معاملات متوقف می‌شود که این امر به شدت رکود خواهد انجامید.

گره کار بیلت نه فقط در نرخ میلگرد است، بلکه بیشتر در تقاضای مقاطع نهفته است، اگر کارخانه‌ها بتوانند با سه شیفت کار کنند. هزینه تبدیل کاهش خواهد یافت؛ ولی در آن صورت باید بتوانند محصول تولیدی را به فروش برسانند که این امر امکان‌پذیر نیست. بنابراین انتظار هفته‌ای خوش پس از هفت روزی سخت برای بیلت را نباید داشت.

میلگرد و مقاطع در سرازیری

بازار مقاطع در همه دنیا رو به سرازیری بوده است، علت آن مشکل در صنعت ساختمان‌سازی است. در کشورهای اسلامی همه انتظار تغییرات پس از عید فطر را دارند؛ ولی اتفاق مهمی نیفتاده است، ترک‌ها میلگرد را در قیمت ۴۷۰‌دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌دهند و روس‌ها ۴۷۰ - ۴۴۰‌دلار فوب بنادر دریای سیاه.

تقاضای مقاطع در مفتول ضعیف بود اکثر کارخانه‌ها منتظر دریافت سفارش از شمال آفریقا هستند. در چین قیمت میلگرد ۶۰‌دلار و ۵۲‌دلار پایین آمد قیمت تیر ستونی هم بسته به سایز آن بین ۶۹ تا ۹۵‌دلار هر تن کاهش یافت. قیمت بازار با قیمت کارخانه تقریبا یکسان شده و برای تجار و معامله مقاطع سودی ندارد این وضع در بیشتر کشورهای خاور دور هم دیده می‌شود؛ البته تعطیلات اول اکتبر در این مورد بی تاثیر نیست، اما در کل انتظار خریداران عمده این است که قیمت مقاطع کاهش خواهد یافت، به همین دلیل آنها دست از خرید کشیده‌اند.

بازار ایران این هفته عملا تا روز سه شنبه تعطیل بود در این هفته قیمت‌ها تقریبا ثابت بود؛ به غیر از تیرآهن سایز درشت که قیمت آن به دلیل محدودیت عرضه نوع خارجی بالا رفت. قیمت میلگرد تقریبا ثابت ماند. بعضی اقلام ناودانی هر کیلو ۵‌تومان پایین آمد.

در این هفته همه در انتظار بودند البته آنها که در تعطیلات نبودند. بازار واقعی ماه رمضان از شنبه شروع خواهد شد؛ ولی تغییر واقعی در مورد مقاطع پس از فعال شدن وزارت راه و وزارت نیرو صورت خواهد گرفت. باید در انتظار نشست و دید.

عرضه ورق در بازار شدت گرفت

قیمت ورق در همه بازارها رو به تنزل بود. ورق گرم محصول سی‌ای‌اس تحویل بنادر خاور دور ۵۲۰ تا ۵۳۰‌دلار هر تن عرضه شد که ۴۰‌دلار کاهش داشت علت آن هم کاهش تقاضا است. در چین از هفته‌ها قبل قیمت‌ها رو به تنزل بوده است، موجودی انبارها بالا رفته ولی هنوز کارخانه‌ها به تولید خود ادامه می‌دهند؛ در حالی که قیمت خود را برای فروش در ماه اکتبر تا ۶۰‌دلار هر تن ورق گرم و ۱۰۰‌دلار هر تن ورق سرد پایین آورده‌اند. با این حال تولید برای کارخانه‌ها هنوز سودآور است؛ بنابراین در خلال تعطیلات موجودی انبارها بالا خواهد رفت و این به روند نزولی قیمت‌ها دامن خواهد زد در حال حاضر همه خریداران به انتظار بازار بعد از تعطیلات نشسته‌اند. اگر روند تقاضا در چین به همین شکل بماند کالاهای ارزان قیمت چینی که به بازارهای اروپا روانه شده‌اند به هجوم خود شدت خواهند بخشید. امروز چینی‌ها ورق سرد تحویل اروپا را هر تن ۵۰۰‌دلار فوب یا ۴۱۰ یورو سی‌اف‌آر انتورپ عرضه می‌کنند؛ ولی دلیلی ندارد که قیمت‌ها تا ۳۰‌دلار بیشتر هم کاهش پیدا نکند. چون موجودی انبارها بالا است و ترس از خرید وجود دارد. نگاه اکثر دست‌اندرکاران ورق به بازار مایوسانه است، به‌همین دلیل این هفته شاهد کاهش قیمت ورق سرد و گالوانیزه بودیم این روند در هفته آینده دنبال خواهد شد.

در ایران این هفته بازار ورق بیشتر با پیشنهاد فروش روبه‌رو بود تا خرید. عده‌ای از واردکنندگان که ورق را در قیمت پایین خریده‌اند، با ترخیص کالاهای خود به بازار هجوم آوردند تا کالایشان را بفروشند رکود کلی بازار اجازه نداد تا انتظار آنها تماما برآورده شود؛ ولی عدم عرضه مبارکه فرصت لازم را در اختیار آنها قرار داد تا کالای خود را بفروشند، بازار ورق گرم تا ضخامت ۱۵‌میلی‌متر تقریبا ثابت بود؛ ولی معامله زیادی صورت نمی‌گرفت ورق کاویان به طور متوسط ۱۰‌تومان هر کیلو ارزان‌تر در اهواز ارائه شد.

ورق سرد بازار ساکتی داشت؛ ولی با شروع فصل مصرف، احتمالا قیمت‌ها ثابت بماند. ورق گالوانیزه هم مثل ورق

سرد بود.

قزاق‌ها قیمت‌های پیشنهادی خود به بازار ایران را تغییر نداده‌اند؛ ولی از روش برخورد آنها پیدا است که برای ماه بعد حاضر به تخفیف دادن هستند. از ورق سرد ام‌ام‌ک خبری نیست؛ ولی ورق گرم کویل ام‌ام‌ک را می‌شود در ۶۱۰‌دلار تحویل انزلی خرید در حالی که قیمت فروش آن پس از ترخیص روز چهارشنبه ۷۰۲‌تومان بوده است. برای روشن شدن بازار ورق باید تا دوشنبه صبر کرد.

سنگ‌آهن در ثبات

قیمت سنگ‌آهن این هفته تقریبا ثابت ماند. علت آن تقاضای خرید برای انبار کردن سنگ‌آهن قبل از شروع تعطیلات است. چین از اول تا هشتم اکتبر تعطیل است قیمت سنگ‌آهن ۵/۶۳‌درصد خلوص در بازار تحویل نقدی ۸۳ تا ۸۵‌دلار سی‌اف‌آر بنادر چین بود؛ در حالی که هفته قبل ۸۲ تا ۸۴‌دلار بوده است سنگ‌آهن با عیار ۵۸‌درصد هندی هم ۶۷ تا ۶۸‌دلار سی‌اف‌آر عرضه شده؛ ولی معامله زیادی صورت نگرفته است. عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن امسال زیان بزرگی را متحمل شده‌اند پیش‌بینی‌های آینده هم چندان جالب نیست. بنا به گزارش دویچ بانک متوسط قیمت سنگ‌آهن که در اواسط آگوست ۷۵/۹۹‌دلار برای فصل چهارم امسال برآورد شده بود به ۸۴‌دلار کاهش یافت، این بانک قیمت متوسط سنگ‌آهن را برای فصل اول سال آینده ۲۵/۹۷‌دلار پیش‌بینی کرده بود که آن را به ۴۲/۸۵‌دلار تنزل داد برای فصل دوم سال آینده هم برآورد خود را از ۹۵‌دلار به ۶۷/۸۶‌دلار پایین آورد.

علت اصلی این تغییر در پیش‌بینی متوسط قیمت‌ها، ضعف تقاضای فولاد است. این پیش‌بینی‌ها در میزان سرمایه‌گذاری و عرضه سنگ‌آهن بسیار مهم است؛ چرا که میزان وام دهی بانک‌ها و ارزش سهام شرکت‌های معدنی و فولادی با این اعداد جابه‌جا می‌شود. از سوی دیگر خریداران و فروشندگان سنگ‌آهن می‌دانند که برای حفظ شرایط بازار به قراردادهای بلندمدت به عنوان پایه تحلیل‌هایشان نیاز دارند؛ ولی در بازار بسیار حساس اقتصاد فعلی دنیا زمان عامل مهمی است بنابراین به معاملات نقدی بیشتر روی خوش نشان می‌دهند و حجم معاملات در این بازار بالا می‌رود، این امر باعث انتقال اعتبارات از طرح‌های بلندمدت به وام‌های کوتاه‌مدت در بازار تحویل نقدی خواهد شد، با این روش هر نوسان شدیدی می‌تواند عواقب سنگینی را ایجاد کند؛ چون تقاضای سنگ‌آهن در دنیا بسیار بالا است و بر خلاف نفت یا طلا در بورس‌های جهانی معامله نمی‌شود؛ بنابراین به‌رغم گستردگی حجم معاملات آمار دقیقی از جابه‌جایی این کالا در دسترس نیست همین امر سنگ‌آهن را در آینده تبدیل به یک کالای مخاطره آمیز کرده است.

یک گزارش نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن نباید از ۸۰‌دلار تحویل بنادر چین پایین‌تر بیاید؛ چون در این‌صورت سرمایه‌گذاری و عرضه این کالا صدمه خواهد دید. حفظ چرخه عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند تا این سطح قیمت حفظ شود.

در هر حال باید صبر کرد تا تعطیلات چین تمام شود؛ ولی روند فعلی قیمت فولاد اجازه نمی‌دهد که سنگ‌آهن تغییر جدی در ماه‌های آینده داشته باشد.

بازار سردرگم قراضه

بازار قراضه سردرگم است، از یک طرف به‌علت روبه‌رو شدن فصل سرما، جمع آوری قراضه محدود می‌شود؛ بنابراین عده‌ای معتقدند در ماه‌های آینده قیمت قراضه تا هر تن ۳۰‌دلار افزایش خواهد یافت؛ ولی عده دیگری معتقدند که قیمت قراضه باید ۱۰ تا ۱۵‌دلار پایین بیاید؛ چون بازار فولاد کاهش یافته و تقاضا زیاد نیست؛ اما همه دست‌اندرکاران امیدوارند قیمت ثابت بماند تا آنها تکلیف خود را بدانند. عرضه قراضه در اروپا محدود است؛ ولی انتظار می‌رود قیمت ۱۰ تا ۲۰‌دلار کاهش یابد؛ چون تقاضا هم محدود است.

واردات قراضه به خاور دور هم کم شده است. علت آن تعطیلات هفته اول اکتبر، رکود بازار فولاد و خریدهای قبل کارخانه‌ها است. قیمت قراضه کلاس ۱ سنگین آمریکا تحویل بنادر خاور دور ۳۵۰‌دلار بود قراضه مخلوط ۸۰ - ۲۰ هم ۳۲۳ تا ۳۲۵‌دلار معامله می‌شد.

در این حال احتمال می‌رود که ترک‌ها با اتمام ماه رمضان به بازار قراضه روی بیاورند؛ ولی با توجه به روند فعلی قیمت فولاد بعید است که سطح درخواست‌ها زیاد باشد. ترک‌ها اخیرا قراضه مخلوط ۸۰-۲۰ را تحویل استانبول از اروپا در قیمت ۳۲۰‌دلار خریده‌اند، قراضه کلاس A۳ روسیه هم ۳۰۵ تا ۳۱۰‌دلار سی‌اف‌آر بنادر ترک عرضه شده است.