تلاش برای بالا بردن نرخ سودکاستیک در بازار

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عدم عرضه سودکاستیک بار دیگر در معاملات بورس کالا نگرانی مصرف‌کنندگان را تشدید کرد.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش قیمت جهانی سودکاستیک سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی بکوشد با عدم عرضه سود در بورس کالا قیمت آن را به نرخ جهانی این کالا نزدیک کند.

التهاب در بازار محصولات شیمیایی

با اینکه عدم عرضه سودکاستیک طی دو هفته گذشته سبب شده است تا بازار محصولات شیمیایی دچار تنش شود، اما هر بار نماینده بازرگانی پتروشیمی عدم عرضه این کالا را پایان یافتن موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی عنوان کرده است. با این حال یکی از آگاهان بازار دراین‌باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: عدم عرضه سودکاستیک طی دو هفته گذشته سبب شده است تا بازار محصولات شیمیایی بیش از پیش دچار التهاب شود.

همچنین گفته می‌شود بازرگانی پتروشیمی برای واردات کالاهایی که بازار داخلی با کمبود آنها مواجه است، محدودیت‌های بسیاری دارد. به گفته فعالان اقتصادی، کالاهایی که بازرگانی پتروشیمی از سابیک عربستان خریداری کرده است به آنها تحویل داده نشده و بازرگانی پتروشیمی باید کالاهای مورد نیاز بازار را از کشور قطر تهیه کند، این موضوع سبب شده است تا بازار با کمبود کالاهای وارداتی روبه‌رو شود.

به گفته تاجران بازار، عدم عرضه سودکاستیک در بورس کالا طی دو هفته گذشته سبب خواهد شد تا قیمت این کالا در معاملات آتی رینگ محصولات پتروشیمی افزایش چشمگیری یابد. به گفته آنها قیمت این کالا به نرخ ۷۰۰تومان نیز خواهد رسید. با این حال بازرگانی پتروشیمی اعلام کرده است که هفته آینده و در معاملات رینگ پتروشیمی، سودکاستیک را عرضه خواهد کرد.در معاملات روز چهارشنبه بیشتر کالاهای شیمیایی با قیمت پایه توسط کارگزاران خریداری شد و هیچکدام از این محصولات به رقابت نرفتند.

استقبال سرد بورس از جوش‌شیرین چین

عرضه نامنظم جوش شیرین در معاملات بورس کالا طی هفته گذشته نیز بازار این محصول را بحرانی کرد. در معاملات روز چهارشنبه بازرگانی پتروشیمی ۵۰۰ تن جوش شیرین عرضه کرد، این اتفاق در حالی رخ داد که یک شرکت خصوصی در پی عدم عرضه هفته گذشته جوش شیرین توسط بازرگانی پتروشیمی اقدام به عرضه جوش‌شیرین شرکت INNER INDUSTRIAL چین کرد، اما عرضه بازرگانی پتروشیمی سبب شد تا این کالا خریداری نداشته باشد.

در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۷۰۰ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۹۰۰ ریال خریداری شد.جوش‌شیرین شرکت INNER INDUSTRIAL چین نیز که به گفته فعالان اقتصادی دارای کیفیتی مشابه با جوش شیرین پتروشیمی شیراز است، با نرخ ۴۰۰۰ ریال عرضه شد، اما خریداری نداشت.

اگر چه گفته می‌شود جوش شیرین چینی دارای کیفیتی مشابه جوش داخلی است، اما به گفته برخی از آگاهان بازار، بازارسازی برای فروش محصولات داخلی توسط معامله‌گران سبب شد تا این کالا خریداری نداشته باشد.