مرکز خدمات فولاد ایران- با توجه به افزایش تولید فولاد خام در چین و روند رو به تنزل قیمت‌ها در چین، دست‌اندرکاران فولاد در این کشور نگران روند بازار در فصل آخر سال هستند.

تقاضای ضعیف، رشد موجودی را به وجود آورده است؛ به خصوص برای میلگرد. این در حالی است که صادرات کاهش یافته و در خلال ۸ ماه اخیر واردات بالا رفته است؛ البته سرمایه گذاری در تولید فولاد کاهش یافته است.

سال قبل سرمایه گذاری ثابت ۷۴۸میلیون دلار بود؛ ولی در آگوست این رقم به ۱۶۲میلیون دلار تنزل پیدا کرد.

دلایل این امر را می‌توان به شرح زیر عنوان کرد: نخست اینکه سرمایه‌گذاری ژوئن بیشتر به دلیل کاهش عرضه بود؛ در حالی‌که در جولای این روند بالعکس شد. سطح موجودی بالا و مقدار سرمایه‌گذاری پایین آمد.

دوم اینکه بانک‌ها اعتبارات خود را کاهش دادند که این امر تاثیر زیادی در تقاضای بازار گذاشت.

سقف وام بانک‌ها در نیمه اول امسال ۱۷۸میلیون دلار ماهانه است که این رقم در ماه جولای به ۵۲میلیون دلار کاهش یافت. در صورت تداوم محدودیت اعتبارات بانکی قیمت آهن‌آلات همچنان رو به کاهش خواهد بود. سوم اینکه کارخانه‌های فولادی به‌رغم سطح پایین تقاضا در بازار برنامه‌ای برای کاهش سطح تولید خودندارند.

گفته می‌شود فقط زمانی این تولیدکنندگان به فکر کاهش تولید می‌افتند که قیمت‌ها در بازار نزدیک به قیمت تمام شده کالا برسد که هنوز آینده قیمت‌های بازار نامعلوم است.

احتمالا قیمت‌ها در ماه اکتبر به کف خود برسد و در ماه نوامبر کمی تکان بخورد. در کل، سطح قیمت آهن‌آلات در بازار چین رو به پایین است و آینده این روند بستگی به سطح تولید و موجودی بازار در فصل چهارم دارد.