قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده و نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است.

طی هفته‌های اخیر به‌رغم ضعف تقاضا در بازار شمش فولادی، تاکنون قیمت این اقلام در بازارهای بین‌المللی توانسته است سطح بالای خود را حفظ کند. قیمت بالای مواد اولیه تولید موجب شده است که قیمت شمش فولادی دراغلب بازارهای جهانی روند باثباتی را طی کند.
لکن با توجه به شروع روند نزولی قیمت مواد اولیه تولید از جمله آهن قراضه انتظار می‌رود که در صورت تداوم روند نزولی قیمت داده‌های تولید، قیمت بیلت نیز در آینده نزدیک در بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد.
بیلت در بازار ترکیه 465‌دلار
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته گذشته، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت صادراتی این کشور با تغییرات چندانی همراه نبوده است و تولیدکنندگان بیلت این کشور قیمت خود را در چهار هفته اخیر ثابت نگه داشته اند. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه حدود ۴۶۵‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است.
در بخش صادرات هم آخرین قیمت بیلت،470-460‌دلار/تن، فوب، اعلام شده است که در مقایسه باهفته گذشته تغییری نداشته است. تعدادی از فعالان بازار پیشنهاد قیمت بیلت معادل 465-460‌دلار/تن‌ فوب را نیز اعلام کرده‌‌اند.


در حال حاضر عمده‌ترین بازار صادراتی بیلت ترکیه کشورهای جنوب شرق آسیا است، ولیکن سفارشات خرید این کشورها در چند هفته اخیر کاهش یافته است. با وجود تلاش تولیدکنندگان بیلت برای حفظ قیمت خود، به نظر می‌رسد به دلیل کاهش تقاضای خرید بیلت و نیز افت قیمت آهن قراضه، قیمت بیلت نیز در هفته‌های آتی تضعیف شود.
تلاش کشورهای سی‌آی‌اس برای رشد قیمت بیلت پیشنهادی
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهایCIS، ا450-440‌دلار/تن، فوب دریای سیاه، گزارش شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
‌تولیدکنندگان بیلت CIS، قیمت پیشنهادی خود را برای فروش بیلت به بازار ایران افزایش داده و به سطح ۴۸۵-۴۷۵‌دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی برای تحویل در ماه نوامبر و دسامبر رساندند. افزایش قیمت بیلت توسط کشورهای CIS در حالی اتفاق افتاده است که بازار محصولات طویل در ایران از حیث تقاضا و قیمت از شرایط مناسبی برخوردار نیست. همچنین، قیمت شمش فولادی تولیدکنندگان داخلی نیز در سطح ۴۸۰-۴۵۰‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه است.
‌در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس، 490-480‌دلار/تن، سی اف آر، برای تحویل در ماه سپتامبر/اکتبر اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است؛ هر چند میزان واردات بیلت توسط کشورهای منطقه به صورت محدود انجام می‌گیرد و با توجه به پایین بودن قیمت میلگرد در بازار کشورهای این منطقه، خرید بیلت در سطح فعلی مقرون به صرفه نیست.


تقویت نرخ شمش در بازار چین
‌در بازار داخلی چین، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت تقویت شد. میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین، با احتساب ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده، برای گرید ۲۰mnsi‌، حدود ۳۲۳۳یوآن/تن(۴۷۳دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ وQ۱۹۵ا، ۳۱۳۳یوآن/تن (۴۵۹‌دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت در حدود ۵۰-۳۰ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۵۶۰-۵۵۰‌دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.
بازار سرد میلگرد
قیمت صادراتی میلگرد، در هفته گذشته تقریبا در اغلب بازارهای عمده جهانی، از روند باثباتی برخوردار بوده است؛ لکن تقاضای میلگرد در بازارهای جهانی همچنان سرد و پایین است.
از بازار ترکیه خبر می‌رسد که درهفته گذشته، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن، از روند تقریبا باثباتی برخوردار بوده است.
قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود ۵۰۰-۴۹۰‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.
در بخش صادرات هم تولیدکنندگان میلگرد ترکیه، با توجه به تقاضای پایین و تشدید آن در ماه مبارک رمضان و برای جلب مشتری بیشتر، قیمت خود را در سطح 500-480‌دلار/تن،وب حفظ کردند.قیمت صادراتی میلگرد ترکیه از کف سطح قیمت گزارش شده؛ یعنی 480‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به سقف قیمت معاملاتی؛ یعنی 500-490‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافت.
تولیدکنندگان میلگرد ترکیه امیدوارند که تقاضا برای میلگرد با اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز بهبود یابد؛ هرچند، با توجه به کاهش قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی، تعیین جهت تغییرات آتی بازار میلگرد مشکل است.
تقاضای ضعیف میلگرد در اروپا
‌ در اروپا، بازار میلگرد همچنان آرام و تقاضای خرید در بازار ضعیف است. قیمت فروش داخلی میلگرد در ایتالیا ۳۸۰ یورو/تن
(555‌دلار/تن) اعلام شده است و قیمت صادراتی،370‌یورو/تن (541‌دلار/تن)، فوب گزارش شده است. هر چند با توجه به تغییرات نرخ برابری یورو/دلار، قیمت‌های پیشنهادی فروش میلگرد نیز در حال نوسان است.
در بازار اعلام شد که کشورهای جنوب اروپا، قیمت میلگرد صادراتی خود را به کشورهای شمال آفریقا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بالا برده اند. طبق این گزارش قیمت میلگرد صادراتی به مقصد کشورهای مصر و الجزایر از ۵۱۰-۵۰۰‌دلار/تن به ۵۶۰-۵۴۰‌دلار/تن، فوب بنادر اروپا افزایش یافته است.
کاهش جزئی قیمت میلگرد در چین
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته قبل از کاهش جزئی برخورداربوده است. متوسط آخرین قیمت میلگرد ۲۰‌میلیمتر در بازار داخلی چین، ۳۷۶۰-۳۶۰۰ یوآن/تن (۵۵۸-۵۲۱‌دلار/تن)
اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل از کاهش جزئی معادل 10 تا 20‌یوآن/تن برخوردار بوده است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از 525-510‌دلار/تن،
فوب در هفته گذشته به ۵۱۰-۴۹۰‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر تداوم افت قیمت صادراتی میلگرد چین است که ناشی از کاهش قیمت و تقاضا در بازار داخلی این کشور است.
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی به سطح480-470‌دلارتن، فوب رسید که در مقایسه با هفته قبل،تغییری نداشته است.
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس، ۵۱۰-۵۰۰‌دلار/تن، سی اف آر است که نسبت به هفته گذشته،
30-20‌دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. نبود تقاضا از سوی کشورهای این منطقه موجب شد که تولیدکنندگان میلگرد ترکیه قیمت میلگرد صادراتی خود را برای تحویل در ماه اکتبر حدود30‌دلار/تن کاهش دهند تا انگیزه خرید را در میان خریداران بالا ببرند. با این وجود سطح تقاضای خرید پائین است و فعالان بازار انتظار دارند که با پایان ماه مبارک رمضان، تقاضا تا حدودی بهبود یابد.
میلگرد امارات متحده، تنی ۵۳۷‌دلار
آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، 2000-1950 درهم/تن(544-531‌دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت 3 تا 4 ماهه می‌باشد که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان میلگرد ترکیه برای صادرات به امارات، 510-500‌دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. لکن قیمت مورد نظر خریداران کمتر از قیمت‌های پیشنهادی است. ‌ در آمریکا، تقاضای میلگرد سرد و ضعیف است، ولی قیمت‌ها روند ثابتی را طی می‌کنند.آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور 550-540‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شد که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است. در حالی‌که میلگرد وارداتی از مکزیک در بازار داخلی آمریکا به قیمت 540-518‌دلار/تن عرضه می‌گردد. همچنین میلگرد ترکیه به قیمت 530-520‌دلار/تن، سی اف آر آمریکا پیشنهاد می‌شود که در مقایسه باهفته گذشته، تغییری گزارش نشده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا