عرضه انبوه میلگرد توسط پیمانکاران طرح نوسازی مدارس در بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال عرضه ورق‌های فولاد مبارکه با نرخ‌های هفته قبل و عدم کاهش قیمت‌ها از سوی این شرکت‌، معامله‌گران با اشتیاق بیشتری وارد بازار شده و بیش از ۵۰‌هزار تن ورق از بورس خرید کردند. بر اساس این گزارش، در حالی که بازار میلگرد دیروز با کاهش قیمت ناشی از عرضه انبوه این کالا روبه‌رو شده بود‌، معاملات ورق با تقاضای خوب و رشد قیمت ورق قلع اندود وگالوانیزه همراه شد‌.

هفته گذشته پس از آنکه فشار زیادی به فولاد مبارکه و بورس کالا جهت ابطال معامله ورق دو هفته قبل وارد شد‌، این شایعه در بازار باقی ماند تا جایی‌که برخی انتظار کاهش قیمت پایه را از سوی مبارکه داشتند، اما پس از به روی تابلو آمدن عرضه‌ها مشخص شد که کاهش قیمتی انجام نمی‌شود‌، در نتیجه خریداران با اطمینان بیشتری وارد رینگ شده و خرید کردند.

به گفته یکی از کارگزاران در صورتی که عرضه‌های ورق گرم و سرد مبارکه دیروز افزایش پیدا نمی‌کرد‌، با توجه به شرایط خوب روانی بازار ورق احتمال اینکه قیمت این کالاها مجددا افزایش پیدا کند، وجود داشت‌.

بر این اساس با پاسخگویی بازار به تقاضای بازار قیمت ورق گرم و سرد با نرخ‌های قبلی معامله شد، اما ورق قلع‌اندود و گالوانیزه افزایش عرضه نداشت که این باعث شد قیمت در رقابت رشد کند.

یکی از فعالان بازار با اشاره به تاثیر رشد قیمت فلز روی بر نرخ ورق گالوانیزه و قلع اندود یکی دیگر از دلایل رشد قیمت این دو کالا را تحولات بازار فلز روی دانست‌. وی با بیان اینکه رشد قیمت این دو ورق با این تعاریف توجیه‌پذیر بوده، معتقد است عدم تغییر نرخ پایه از سوی مبارکه و فروش دیروز این شرکت نشان از قوت گرفتن بازار ورق است‌.

عرضه‌های گسترده میلگرد

در حالی که بازار ورق در شرایط خوبی قرار گرفته احتمال رونق گرفتن معاملات میلگرد در بورس در ابهام قراردارد.

به گفته تعدادی از معامله گران بازار آهن یکی از دلایل کاهش قیمت میلگرد در روز گذشته اثرات ناشی از عرضه انبوه میلگرد‌های با کیفیت از سوی پیمانکاران طرح نوسازی مدارس در سراسر کشور بود‌.

یکی از تجار در این خصوص گفت: اخیرا دولت در ازای پرداخت وجوه این پیمانکاران اقدام به تحویل حواله خرید میلگرد به آنها کرده است، در نتیجه پیمانکاران نیز برای تبدیل هر چه زودتر این کالا‌ها به وجه نقد اقدام به عرضه این حواله‌ها در بازار کرده‌اند که زمان تحویلشان مرداد و شهریور است‌. گفته می‌شود این کالا‌ها اغلب با کیفیت هستند و در سبد‌های خوبی به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهد.

این عرضه‌ها که در بسیاری از استان‌ها صورت گرفته در فروش میلگردهای کارخانه‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است، به طوری‌که گفته می‌شود میلگرد فولاد خراسان دیروز با نرخ ۵۳۸‌تومان معامله شده در حالی که همین کالا هفته قبل ۶۰۰‌تومان معامله شده بود‌.

این شرایط در حالی در بازار ایجاد شده که از طرف دیگر درحال حاضر محصولات وارداتی رقیب جدی برای کالاهای داخلی محسوب نمی‌شود‌.

یکی از کارگزاران با بیان این مطلب خاطرنشان‌کرد: بازار میلگرد بعد از ماه رمضان با عرضه‌های پیمانکاران غافلگیر شده است‌.

رشد قیمت ورق قلع اندود و گالوانیزه

در معاملات دیروز در بورس کالا ورق قلع‌اندود با نرخ ۱۰‌هزارو ۱۴۵‌ریال عرضه شد که پس از رقابت به ۱۰‌هزار و ۹۴۵‌ریال رسید و ۲۰۰‌تن معامله شد‌. ورق گالوانیزه نیز با نرخ ۷۸۷۷‌ریال عرضه شد که پس از رقابت به ۸۵۱۲ ریال رسیدو ۳‌هزار تن معامله شد‌.ورق سرد B دیروز با نرخ ۷۰۶۲‌ریال‌، ۱۱‌هزارو ۶۱۰ تن و در یک عرضه دیگر ۲۱۰۰ تن معامله شد.ورق گرمB با نرخ ۵۷۹۴‌ریال عرضه شد که در دو بلوک ۱۳‌هزارو ۵۶۰ تن و ۸‌هزارو ۸۰۰ تن معامله شد. ورق گرم C با نرخ ۵۹۰۸‌ریال در دو حجم ۱۰‌هزارو ۳۱۰ و ۱۱۰۰‌تن

معامله شد.