موج - با تعلیق عضویت سه شرکت کارگزاری در کانون کارگزاران، مناقصه شرکت بازرگانی پتروشیمی‌ملغی شد.

با توجه به واکنش کانون کارگزاران در مشارکت سه عضو خود در مناقصه شرکت بازرگانی پتروشیمی، مناقصه این شرکت ملغی می‌شود.

شرکت بازرگانی پتروشیمی‌در مناقصه اخیر خود اعلام کرده بود که محصولات خود را به کارگزارانی که بیشترین تخفیف را در نرخ‌های کارمزد برای این شرکت قایل شوند، ارائه می‌کند.

در پی مخالفت کانون کارگزاران با این مناقصه، به شرکت بازرگانی پتروشیمی پیشنهاد شد تا با پیش گرفتن رویه ذوب‌آهن اصفهان امتیاز دریافت عرضه‌های این شرکت به کارگزارانی واگذار شود که قادر به فراهم آوردن تقاضاهای جدید و خریدهای بزرگ برای محصولات آن باشند؛ اما عدم توجه به این پیشنهاد و حضور سه شرکت کارگزاری عضو کانون در این مناقصه واکنش کانون کارگزاران را در پی داشت، به طوری که شورای کانون کارگزاران با برگزاری جلسه‌ای فوری ضمن رای به تعلیق عضویت سه عضو خود، خواستار تعلیق فعالیت متخلفان از سوی سازمان بورس نیز شد. گفتنی است که کانون کارگزاران روش به مناقصه گذاشتن نرخ‌های کارمزد کارگزاران از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی‌یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس‌های اوراق بهادار و کالایی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این رابطه حسین خزلی خرازی دبیرکل کانون کارگزاران با اشاره به مصوبه اخیر کانون کارگزاران در منع شرکت‌های کارگزاری در مناقصه شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار داشت: از ۲۷ شرکت کارگزار معامله‌گر در بورس فرآورده‌های پتروشیمی، ۲۴ شرکت کارگزاری با رعایت مصوبه شورای کانون کارگزاران از شرکت در مناقصه شرکت بازرگانی پتروشیمی خودداری کردند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها صرفا با ارسال نامه کتبی به مناقصه‌گذار (بازرگانی پتروشیمی) حداکثر تخفیف قابل ارائه برای کارمزدهای خود را با توجه به مصوبه کانون ۲۵‌درصد اعلام کردند. خرازی اضافه کرد:در این میان تنها ۳ شرکت کارگزاری با شرکت در مناقصه شرکت بازرگانی پتروشیمی با ارائه پاکت‌های قیمت، اقدام به امضای اسناد مناقصه کردند.

به گفته وی، این سه شرکت کارگزاری بیش از ۲۵‌درصد تخفیف در نرخ‌های کارمزد خود برای شرکت بازرگانی پتروشیمی قایل شدند. وی اضافه کرد: شورای کانون کارگزاران با اطلاع از این مساله در جلسه اخیر خود تصمیم به تعلیق عضویت این سه شرکت کارگزاری در کانون کارگزاران گرفت. دبیر کل کانون کارگزاران ادامه داد: شورای کانون کارگزاران دبیرکل را مکلف کرد تا از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کند تا در هفته جاری فعالیت این سه شرکت کارگزاری را به تعلیق در آورد.