تازه‌ترین تحولات بازار محصولات پتروشیمی توسط شرکت کارگزاری سی و لکس کالا گرد‌آوری شده است که در پی می‌خوانید:

پیش‌بینی تاخیر در اجرای طرح‌های توسعه روسیه در صنعت پتروشیمی

طبق گزارش اداره آمار روسیه، تولید انواع پلاستیک روسیه در شش ماه نخست سال ۲۰۰۹ به ۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۰‌درصد افت داشته است. همچنین در دوره مشابه تولید PVC هم با ۱۰‌درصد کاهش تولید، معادل ۲۰۹ هزار تن اعلام گردیده است. پلی‌اتیلن و پروپیلن تولیدی روسیه در ۵ ‌ماه اول سال ۲۰۰۹، به ترتیب ۴۵۲‌هزار تن و ۲۳۰‌هزار تن گزارش شده است که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۰۸ به ترتیب، ۶/۰ و ۷/۶‌درصد رشد داشته است.

طبق این گزارش، ‌به‌رغم عملکرد مطلوب در تعدادی از بخش‌ها، چشم‌انداز صنعت پتروشیمی روسیه منفی است و انتظار می‌رود به دلیل کندی رشد اقتصادی این کشور، تولیدات محصولات پتروشیمی این کشور در شش ماه دوم سال ۲۰۰۹، حدود ۱۵‌درصد کاهش یابد و احتمال بهبود شرایط تا قبل از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ بعید به نظر می‌رسد.

طبق این گزارش و به دلیل اثرات بحران مالی، تعداد زیادی از طرح‌های توسعه ای روسیه در بخش پتروشیمی با تاخیر مواجه شده یا متوقف شده‌اند لذا پیش‌بینی‌های قبلی در مورد میزان افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی روسیه محقق نخواهد شد. شرکت Sibur، پروژه ساخت یک کارخانه پلی‌اتیلن در منطقه Orenburg را لغو کرده است. این شرکت همچنین ساخت یک واحد تولید پلی‌اتیلن در آستاراخان را نیز کنسل کرده است یا احداث یک واحد تولیدی الفین و مشتقات آن در منطقه سالیات تا ۲۰۱۵ به تعویق افتاده است. لذا با لغو و تعویق تعدادی از طرح‌های توسعه روسیه در بخش پتروشیمی، افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی این کشور کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

آغاز تولید محصولات پتروشیمی در کارخانه جدیدالاحداث کویت

یک واحد جدید تولیدکننده استایرن منومر و اتیل بنزن در کویت تولید تجاری خود را آغاز نمود. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۴۵۰‌هزار تن می‌باشد و اولین کارخانه تولید استایرن در کویت است.

تازه‌ترین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۱۸/۹/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به شرح ذیل بوده است:

- پلی‌اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۲۳۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۱/۹/۲۰۰۹، ۱۰۴۵۰ یوآن/تن).

- پلی‌اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۱۰۲۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۱/۹/۲۰۰۹، ۱۰۳۰۰ یوآن/تن).

- پلی‌پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۹۸۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۱/۹/۲۰۰۹، ۱۰۰۵۰یوآن/تن).

- پی وی سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۵۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۱/۹/۲۰۰۹، ۶۶۰۰ یوآن/تن).

اضافه می‌نماید، در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل در اغلب موارد دارای روند کاهشی بوده است.

تغییرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در بازار آسیا

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که در تاریخ ۱۴/۹/۲۰۰۹ قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است:

- نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا، ‌به‌رغم بهبود قیمت نفت، باز هم کاهش یافت. انتظار افزایش عرضه نفتا از عوامل موثر در افت قیمت بوده است. فروشندگان نفتا در مناطق مختلف جهان پرمیم کمتری را برای فروش نفتا در نظر می‌گیرند. در تاریخ ۱۴/۹/۲۰۰۹، قیمت نفتا در مقایسه با هفته ماقبل با حدود ۶دلار/تن کاهش به ۶۲۷‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ژاپن رسید.

- اتیلن: به علت تقاضای پایین در بازار، قیمت اتیلن در آسیا تغییر چندانی نداشته است و در سطح ۹۶۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی بدون تغییر باقی مانده است. هر چند فروشندگان قیمت بالای ۱۰۰۰‌دلار/تن را پیشنهاد می‌کنند، ولی قیمت مورد نظر خریداران

۵۵-۵۰‌دلار/تن کمتر از آن است. فعالیت خرید و فروش در کشورهای خاوردور کاهش یافته است و نبود تقاضای کافی از سوی چین موجب شده است که جهت حرکت و تحولات بازار مشخص نباشد.

- پروپیلن: به دلیل تقاضای صنایع پایین دستی در چین، نوسانات قیمت نفت و نفتا در بازار و ابهام در خصوص چشم‌انداز آتی بازار پروپیلن، قیمت آن در بازار آسیا کاهش یافت و به سطح ۱۰۲۰‌دلار/تن رسید. با توجه به کاهش شدید تقاضای چین احتمال تداوم افت قیمت پروپیلن وجود دارد.

- استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا در هفته مورد بررسی، به دلیل رشد قیمت نفت و افزایش قیمت مواد اولیه تولید (بنزن) بالا رفت و به سطح ۱۰۶۰‌دلار/تن، فوب کره رسید. قیمت پیشنهادی فروشندگان بر مبنای شرایط تحویل سی‌اف‌آر چین، ۱۰۸۰‌دلار/تن برای حمل در ماه اکتبر اعلام شده است. قیمت بنزن در هفته مورد بررسی افزایش یافت و به سطح ۸۰۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید.

- پلی‌اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۱۴/۹/۲۰۰۹ به دلیل تقاضای ضعیف چین و موجودی بالای انبارها کاهش یافت و به ۱۲۳۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین رسید. قیمت معامله‌شده پلی‌اتیلن سنگین گرید فیلم از کره جنوبی و تایوان به مقصد چین، ۱۲۴۰-۱۲۳۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است که ۲۰‌دلار/تن کمتر از قیمت پیشنهادی فروشندگان بوده است. در حال حاضر قیمت مورد نظر خریداران زیر۱۲۵۰‌دلار/تن است.

- قیمت پلی‌اتیلن سبک در بازار آسیا به سطح ۱۲۸۰‌دلار/تن، کاهش یافت. تقاضای پایین چینی‌ها از عوامل اصلی موثر بر کاهش قیمت ذکر شده است.

پلی‌پروپیلن: قیمت این محصول در بازار آسیا در هفته مورد بررسی رو به کاهش گذاشت و به سطح ۱۱۴۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین افت کرد. تقاضای پایین چین و بالا بودن موجودی انبار از علل اصلی کاهش قیمت به شمار می‌رود.

ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۱۴/۹/۲۰۰۹، به علت تقاضای ضعیف چین کاهش یافت و به سطح ۱۵۰۰‌دلار/تن رسید، در حالی که قیمت مواد اولیه تولید روند صعودی داشته است.