گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی مبادلات هفته گذشته میلگرد عرضه شده در بازار داخل به‌طور میانگین رشدی دو درصدی را در هر کیلو نسبت به هفته ماقبل از آن تجربه کرده و تیرآهن نیز هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشت.

فعالان بازار معتقد بودند: ورود ناگهانی عرضه‌کنندگان چینی به بازار فولاد حاکی از پیدایش روند جدیدی در بازار است که آثار آن طی هفته‌های آتی آشکار خواهد شد؛ این درحالی است که طی هفته گذشته این امر محقق نشد،به گونه‌ای که نرخ شمش فولاد برای دومین هفته متوالی در بازارها از ثبات برخوردار بود.

در این میان بازار آهن در داخل کشور شاهد نوسان قیمتی بود، اما دلیل موجهی برای این رشد وجود نداشت به گونه‌ای که طی دو روز پایانی هفته گذشته روند افزایشی قیمت‌ها متوقف شد.

شنبه و رشد اندک نرخ میلگرد

طی روز یاد شده قیمت میلگرد برخی از فولادسازان با رشد اندک مواجه شد، به گونه‌ای که میلگرد تولیدی برخی از تولید‌کنندگان رشدی در حدود ۲درصد را تجربه کرد.

در این مدت، شمش و محصولات فولادی نسبت به هفته ماقبل از آن تغییر قیمتی نداشت؛ اما تیرآهن نیز با رشد قیمت مواجه شد، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افزایش ۷،۱۳،۱۵ هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرارگرفت. در این روز، سبد تیرآهن درشت نیز شاهد رشدی بین ۱۰ تا ۹۵ هزار ریالی در بازار تهران بود.

تداوم رشد قیمت آهن طی روز یکشنبه

درمبادلات روز یکشنبه هفته گذشته، بازار محصولاتی فولادی دوباره اندکی رشد قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در این مدت فعالان بازار رشد نرخ بیلت را عامل اساسی افزایش قیمت میلگرد در داخل برشمردند .

به گفته فعالان بازار، پایین نگه داشته شدن سطح قیمت‌ها به علت نبود تقاضا در بازار است، زیرا که با رشد قیمت‌ها در بازارهای خارجی باید در بازار داخل نیز این امر محقق شود.

دوشنبه و سردرگمی فولاد سازان

در مدت یاد شده، قیمت میلگرد برخی از فولاد سازان برای سومین روز متوالی با رشد اندک رو به رو شد، اما فولادسازان تداوم رشد نرخ‌ها را مبهم دانسته و معتقدند در شرایط کنونی بازار آهن قابل پیش‌بینی نیست. در این مدت، شمش فولاد همچنان از بازار باثباتی برخوردار بود، اما تیرآهن دوباره رشد قیمت را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۲۰،۲۲،۲۷با رشد ۵،۱۰،۳۰هزار ریالی در این بازار عرضه شد.

رشد قیمت‌ها سه شنبه متوقف شد

طی مبادلات روز سه شنبه هفته گذشته روند رشد قیمت‌ها دوباره متوقف شد و تمامی فولاد سازان بخش خصوصی و دولتی تولیدات خود را بدون تغییر قیمت در بازار عرضه کردند.

در مدت یاد شده ، به تبعیت از بازار تهران قیمت‌ها در بازار غیررسمی نیز از ثبات برخوردار بود؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد تمامی فولادسازان بخش‌خصوصی نسبت به روز ماقبل از آن ثابت بود. در این مدت، محصولات و شمش فولادی نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در روز یاد شده، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که به جز کاهش ۵هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۱۴، تیرآهن‌های شاخه ۲۰،۲۲،۲۷ با رشد ۵،۱۰،۳۰ هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.

چهارشنبه ثبات نرخ میلگرد و نوسان قیمت تیرآهن

طی چهارشنبه هفته گذشته نرخ میلگرد در بازارهای داخلی کشور شاهد ثبات قیمت بود، اما تداوم قیمت در بازار تیرآهن همچنان ادامه داشت .در مدت یاد شده، سبد تیرآهن ریز با کاهش ۵،۱۰،۱۰ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد، اما سبد تیرآهن درشت شاهد افزایش قیمت ۲۰، ۱۰ و ۱۰هزار ریالی بود. در این مدت، شمش فولاد در بازارهای خارجی و داخلی از ثبات قیمت برخوردار بود.

پیش‌بینی بازار آهن طی‌ ماه‌های آتی

فعالان بازار آهن معتقدند، پس از ماه مبارک رمضان بازار فولاد بهبود خواهد یافت، زیرا که با رشد قیمت بیلت در بازارهای خارجی و اجرای پروژه‌های عمرانی از سوی دولت و افزایش تقاضا، رشد قیمت‌ها نیز دور از انتظار نخواهد بود؛ به گونه‌ای که میلگرد به قیمت ۶۰۰ تومان در هر کیلو خواهد رسید.