التهاب همچنان میهمان بازار محصولات  شیمیایی

گروه بورس کالا-کتایون دارابی: عدم عرضه سودکاستیک، جوش شیرین و آرگون در معاملات هفته گذشته بورس کالا، التهاب را به بازار مواد شیمیایی بازگرداند.

اگر چه به گفته فعالان اقتصادی ظرفیت محدود مجتمع‌های پتروشیمی ‌سبب عرضه اندک سودکاستیک، جوش شیرین و آرگون طی دو ماه گذشته در بورس کالا شده است، اما نمی‌توان انحصاری بودن عرضه محصولات پتروشیمی ‌را توسط بازرگانی پتروشیمی ‌نادیده گرفت؛ چرا که به گفته بسیاری از تاجران، قیمت محصولات پتروشیمی‌ با کالاهای وارداتی می‌تواند به ثبات برسد.

معامله دو هفته گذشته جوش شیرین باطل شد

به گفته آگاهان بازار احتمال می‌رود جوش شیرین در هفته آینده در معاملات بورس کالا عرضه نشود؛ چرا که به گفته نماینده بازرگانی پتروشیمی، موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی ‌به پایان رسیده است.

با‌این حال گفته می‌شود معامله دو هفته گذشته جوش شیرین در رینگ محصولات پتروشیمی ‌به دلیل نرخ بالای ثبت شده در بورس کالا، توسط خریدار باطل شده است. در‌این روز جوش شیرین پتروشیمی ‌شیراز با نرخ ۲۷۰۰‌ریال و حجم ۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۷۰۰۰‌ریال خریداری شد.

عدم تحویل سودکاستیک به خریداران

عرضه اندک و نامنظم سودکاستیک نیز در معاملات بورس کالا طی دو ماه گذشته سبب شد تا بازار محصولات شیمیایی هیچ‌گاه به ثبات نرسد. در معاملات روز چهارشنبه نیز عدم عرضه سودکاستیک باردیگر مشکل خریداران ‌این کالا را دوچندان کرد و التهاب را به بازار محصولات شیمیایی بازگرداند.

با وجودی که طی دو هفته گذشته سلف فروشی در رینگ محصولات پتروشیمی‌ افزایش یافته بود و نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌هربار دلیل‌ این موضوع را تحویل به موقع بازرگانی پتروشیمی ‌اعلام می‌کرد، اما یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی‌ حواله خرید سودکاستیک را بعد از گذشت ۲۵‌روز به خریداران تحویل می‌دهد، در حالی که سلف سودکاستیک عرضه شده در بورس کالا ۱۵‌روزه اعلام می‌شود.

با‌اینکه نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌ظرفیت محدود مجتمع‌های پتروشیمی ‌را دلیل عرضه اندک سود کاستیک در بورس کالا عنوان می‌کند، اما یکی از تاجران بازار در‌این باره می‌گوید: بورس کالا و همچنین کارگزاران قدرت کافی برای برخورد با بازرگانی پتروشیمی ‌را ندارند؛ چراکه در هفته‌های گذشته هر بار ناظر تالار عنوان می‌کرد که تنها خرید SBR نیازمند داشتن پروانه توسط خریداران است، اما بازرگانی پتروشیمی‌ در هفته‌های گذشته حاضر به تحویل سود کاستیک به خریداران نشد و علت آن را نداشتن پروانه عنوان کرد.با‌اینکه بورس کالا در ‌این رابطه نامه‌ای به بازرگانی پتروشیمی‌ ارسال کرد، اما بازرگانی حاضر به تحویل سودکاستیک به خریداران نشد.

پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی‌

برخی از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند عدم عرضه جوش شیرین، سودکاستیک و آرگون در هفته آینده بورس کالا سبب خواهد شد تا قیمت ‌این سه کالا افزایش یابد. به گفته آنها قیمت محصولات پتروشیمی‌ که در ماه رمضان و در دو هفته گذشته کاهش یافته بود، بار دیگر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود بازار محصولات پتروشیمی ‌با گذشت چند هفته به ثبات نزدیک شود.

رقابت برای خرید محصولات شیمیایی در بورس کالا

در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا، برخی از محصولات شیمیایی در رقابت افزایش نرخ داشتند.

در‌ این روز الکیل بنزن خطی پتروشیمی ‌بیستون با نرخ ۱۲۲۷۷ریال و حجم ۵۰۰تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۵۳۲‌ریال خریداری شد. برش سنگین - کوئینچ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۳۳۳۲‌ریال و حجم ۵۰۶ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۳۵۷۸‌ریال خریداری شد. برش سنگین نفتالین دار پتروشیمی‌بندرامام با نرخ ۳۳۳۲‌ریال و حجم ۱۰۱۲ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۳۴۷۸ریال خریداری شد.