گروه بورس کالا- در هفته گذشته برای اولین بار پس از بحران سال ۲۰۰۸، خریداران فولاد در اروپا پیشنهادهای رقابتی از جانب کارخانه‌های چینی دریافت کردند. ظهور کارخانه‌ها و عرضه‌کنندگان چینی در بازار اروپا نشان‌دهنده پیدایش روند جدیدی در بازار خواهد بود که نتیجه آن در هفته‌های آینده آشکار خواهد شد.

به‌گزارش سایت بانک ملی علاوه بر عرضه‌های چینی، کالاهای متنوع و فروش‌نرفته‌ای هم به خصوص توسط کره، ویتنام و حتی ژاپن در بازار اروپا عرضه شدند، برخی از این کالاها محصولات کاملا جدیدی بودند که به تازگی با قیمت‌های بسیار رقابتی تولید شده بودند؛ به خصوص HDG و CRC جزو کالاهایی بودند که بیشتر از بقیه عرضه شدند.از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته عرضه‌کنندگان سنتی بازارهای اروپا طبق معمول در تلاش بودند تا قیمت تمام محصولات را افزایش دهند. با اینکه طی چند هفته اخیر برخی از خریداران در نهایت حاضر شدند افزایش قیمت‌ها را بپذیرند، اما با حضور ناگهانی فروشندگان چینی در بازار و افزایش انتظارات از قیمت عرضه پایین‌تر؛ اساسا تمام خریداران گیج شده بودند که آیا در این هفته سفارش خرید بدهند یا خیر؟ثبات ارزش یورو و هزینه نسبتا پایین حمل‌ونقل (در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۰۸) قطعا به کارخانجات و عرضه‌کنندگان چینی کمک می‌کند تا به قیمت‌های رقابتی در اروپا دست پیدا کنند. در مقابل، از آنجا که قیمت محصولات هندی بالاتر از سطح قیمت بازار اروپا می‌باشد، کارخانجات و عرضه‌کنندگان چینی هنوز از بازارهای اروپا فاصله دارند.

در هفته‌های آتی خواهیم دید آیا موج جدید صادرات محصولات چینی به اروپا دوام خواهد آورد یا اینکه عمری کوتاه‌مدت خواهد داشت؟