کاهش 5‌درصدی قیمت محصولات پتروشیمی

کتایون دارابی

قیمت محصولات پتروشیمی ‌در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا، نسبت به هفته گذشته ۵‌درصد کاهش داشت. به گفته فعالان اقتصادی قراردادهای تسویه نشده بازرگانی پتروشیمی‌ با خریداران و عدم وجود نقدینگی در بازار سبب شده تا قیمت محصولات پتروشیمی‌اندکی کاهش یابد.

رشد قیمت محصولات پلیمری در رینگ پتروشیمی

با این حال قیمت برخی از محصولات پلیمری روز سه‌شنبه در معاملات رینگ پتروشیمی ‌و به دلیل عرضه اندک بازرگانی پتروشیمی ‌اندکی رشد داشت.

به گفته فعالان اقتصادی پلی‌استایرن معمولی PS۱۵۴۰، پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ و پی‌وی‌سی محصولاتی هستند که طی هفته‌های گذشته به دلیل عرضه و نامنظم بازرگانی پتروشیمی‌در بورس کالا با رشد قیمت مواجه شدند.

در این روز پلی‌استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۱۶۹۹ ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۰۵۵ ریال خریداری شد. همچنین ‌پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ با نرخ ۱۲۵۰۱ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۱۵۱ ریال خریداری شد.

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱، ای‌بی‌اس، پلی‌اتیلن سبک فیلم۰۰۷۵، پلی‌اتیلن سنگین بادی۰۰۳۵، گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و پلی‌استایرن معمولی و مقاوم محصولاتی بودند که در معاملات روز سه شنبه بورس کالا در رقابت رشد داشتند.

در این روز پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف۶۴۱ پتروشیمی‌تندگویان با نرخ ۱۰۱۰۵ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۰۱۵ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری۸۲۱ پتروشیمی‌تندگویان با نرخ ۱۱۲۴۴ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۳۵۱ ریال خریداری شد.

همچنین پلی‌اتیلن سبک فیلم۰۰۷۵ پتروشیمی‌بندرامام با نرخ ۱۱۹۹۴ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۷۱۹ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سنگین بادی۰۰۳۵ پتروشیمی‌بندرامام با نرخ ۱۱۱۳۲ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۵۵۰ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سنگین۵۲۵۱۸ پتروشیمی‌جم با نرخ ۱۱۲۲۱ و حجم ۵۰۶ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۶۸۱ ریال خریداری شد. این معاملات در حالی رخ داد که همگی سلف بودند.

افزایش نرخ PVC به دلیل عدم عرضه در هفته گذشته

پلی‌وینیل کلراید۷۰۵۴ که در معاملات هفته گذشته بورس کالا عرضه نشده بود، این هفته با حجم ۳۰۰ تن و نرخ ۸۶۵۹ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۵۵۵ریال خریداری شد.

همچنین در این روز پلی‌وینیل کلراید۶۵۵۸ پتروشیمی ‌بندرامام با نرخ ۸۴۷۰ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۱۷۸ ریال خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار، عدم عرضه پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ در معاملات هفته گذشته توسط بازرگانی پتروشیمی‌ و عرضه اندک این کالا سبب شد تا نرخ این محصول در معاملات

روز سه شنبه افزایش یابد.

عدم تحویل پلی‌اتیلن سنگین بادیOFF بی‌ال ۳ به خریداران

رینگ پتروشیمی ‌طی دو هفته گذشته شاهد افزایش سلف فروشی بود، به گفته آگاهان بازار بازرگانی پتروشیمی ‌بعد از گذشت یک ماه از معامله محموله پلی‌اتیلن سنگین بادیOFF بی‌ال ۳ هنوز این کالا را به خریداران تحویل نداده است، همچنین عدم تحویل سود کاستیک نیز طی یک ماه گذشته مشکلات بسزایی برای خریداران ایجاد کرده است.

اگر چه نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌علت اصلی سلف فروشی در بورس کالا را تحویل به موقع کالاها ذکر می‌کند، اما برخی از فعالان اقتصادی معتقدند افزایش سلف فروشی سبب رشد قیمت‌ها خواهد شد. با این حال گفته می‌شود محموله‌های عرضه شده توسط بازرگانی پتروشیمی ‌در معاملات روز سه‌شنبه با سلف ۲۰ روزه معامله شد، این در حالی است که هفته‌های گذشته محموله‌های عرضه شده دارای سلف ۱۵ روزه بودند.

پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی‌

به گفته آگاهان بازار، بازرگانی پتروشیمی‌ در معاملات هفته آینده پلی‌اتیلن سنگین بادی و پلی‌اتیلن سنگینEX۵ را عرضه نخواهد کرد و همین موضوع سبب خواهد شد تا قیمت این محصولات افزایش چشمگیری یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات پتروشیمی‌ طی روزهای آتی با افزایش نرخ مواجه شوند.