سیگنال‌های ضعیف، اما مثبت در بازار آهن

منیژه حیاتی - در معاملات روز گذشته در بورس کالا قیمت تیرآهن از ۶۶۵۰‌ریال به ۶۸۸۸‌ریال رشد کرد. نکته قابل‌توجه در معاملات رینگ فولاد این بود که این کالای ذوب آهن برخلاف چند عرضه قبلی، با حجم بالایی عرضه شد و به همین دلیل نمی‌توان رشد قیمت آن را به پایین بودن حجم عرضه مربوط دانست.

فعالان بازار با استناد به این امر معتقدند این رشد قیمت واقعی بوده و نشان‌دهنده ایجاد سیگنال‌های مثبت در بازار است؛ خصوصا اینکه دیروز میلگرد فولاد آذربایجان پس از چند هفته در بورس معامله شده؛ اما در عین حال از آنجا که در معاملات میلگرد در بازار تغییر محسوسی اتفاق نیفتاده است، امکان موقتی بودن این خیز تقاضا در بازار وجود دارد، اگرچه ثبات بازارهای جهانی و دیگر عوامل خارجی برای احیای دوباره بازار ایران آماده شده، اما از آنجا که هنوز پروژه‌های دولتی شروع به کار نکرده است تردید در خرید کالا وجود دارد.

کاهش حجم کالاهای وارداتی

یکی از عوامل بهبود بازار در روز گذشته کاهش میلگردهای چینی عنوان می‌شود. یکی از تجار در این خصوص می‌گوید: اگرچه از حجم محصولات کم قیمت چینی در بازار کاسته شده؛ اما اخیرا کالاهایی دیگر توسط یک شرکت نیمه خصوصی از بنادر وارد کشور شده لیکن این کالاها با نرخ‌های بالاتری در مقایسه با قیمت‌های داخلی خریداری شده و عرضه‌کننده نمی‌تواند آن‌را ارزان تر در بازار ایران عرضه کند از این رو گمان نمی‌رود که این کالاهای تازه وارد شده در بازار همانند کالاهای چینی، بازار داخل را برهم زده یا رقیبی جدی برای کارخانه‌های داخلی محسوب شوند.

ضرورت خودداری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها

اگرچه رشد قیمت‌ها در بورس و معاملات آن به بهبود بازار کمک می‌کند، اما در همین حال فعالان بازار نسبت به رشد بی‌رویه قیمت‌ها هشدار می‌دهند.

در این راستا یکی از تجار بازار آهن معتقد است قیمت‌های بازار به خصوص میلگرد در بازار با قیمت ماده اولیه همخوانی و توجیه نداشت و شرکت‌ها شدیدا در ضرر بودند از این‌رو این رشد قیمت را می‌توان به فال نیک گرفت، اما نباید این حرکت باعث شود قیمت‌ها را تولیدکنندگان بیش از حد بالا ببرند و گرنه در صورت رشد بی‌رویه امکان سقوط قیمت‌ها وجود دارد.

در همین حال وی ورود به فصل مصرف را قابل‌توجه شمرده و می‌گوید: رشد قیمت‌ها باید هماهنگ با تقاضا و متعادل با آن پیش برود، در غیر‌ این صورت می‌تواند اثرات منفی‌تری داشته باشد از این رو با توجه به اینکه فصل زمستان و کاهش مصرف در پیش است، تولیدکنندگان و تجار باید مراقب رشد قیمت‌ها باشند.

وی در همین راستا به رشد قیمت تیرآهن در بورس اشاره کرده و می‌افزاید: برای مثال این قیمت برای تیرآهن که دیروز ۶۸۸۸‌ریال معامله شد با توجه به زمان تحویل آن، بالا است و توجیه ندارد. وی قیمت منطقی برای میلگرد در بازار را بین ۵۵۰ و ۵۵۵ تومان ذکر کرد.

تعیین کابینه و تاثیرات آن بر بازار

در همین حال یکی دیگر از خریداران آهن از بورس با اشاره به پروسه تعیین تکلیف وزرای جدید دولت معتقد است با مشخص شدن تکلیف کابینه، بازار بهتر شده و معاملات رونق می‌گیرد.

وی در این خصوص می‌گوید: بازار آهن سرمایه‌گذاران بزرگی دارد و این افراد تنها در صورتی در بازار فعالیت می‌کنند که احساس امنیت داشته باشند و به نظر می‌رسد این اطمینان در روزهای گذشته تا حدودی به بازار برگشته و افرادی که از مدت‌ها قبل خرید نمی‌کردند، در حال ورود به بازار هستند، اما این امر نیازمند کشف بهتر قیمت‌ها در بازار است.

فروش میلگرد آذربایجان

دیروز در معاملات بورس کالا، فولاد آذربایجان میلگرد A- ۳و، ۱۴ تا ۲۵ خود را با قیمت ۵۱۵۰‌ریال عرضه کرد که ۱۶۰۰‌تن آن معامله شد.

میلگرد A- ۳، و۱۴تا ۳۲ فولاد کویر نیز در این روز ۵۳۰۰ ‌ریال عرضه شد که ۲۲۰‌تن از آن معامله شد. در این روز سبد میلگرد A- ۳، و۱۲ تا ۲۸ ذوب‌آهن با قیمت ۵۷۰۲‌ ریال عرضه شد و با همین نرخ ۴‌ هزار تن فروش رفت. در این روز همچنین تیرآهن ذوب آهن ۷۴ هزارو ۸۰۰‌ تن با نرخ ۶۸۸۸‌ریال معامله شد.