قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، همانند هفته قبل، در اغلب بازارهای عمده جهانی به روند صعودی خود ادامه داد. به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت آهن قراضه و بالا بودن قیمت مواد اولیه تولید از عوامل اصلی موثر در تقویت قیمت بیلت به‌شمار می‌رود.

قیمت صادراتی میلگرد نیز، در هفته مورد بررسی تقریبا در تمامی بازارهای عمده جهانی از افزایش برخوردار بوده است. اما به نظر می‌رسد که بازار میلگرد همچنان با ضعف تقاضا مواجه است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت صادراتی این کشور با افزایش همراه بوده است. تقاضای خرید بیلت توسط کشورهای مختلف، استمرار روند رو به رشد قیمت آهن قراضه وارداتی و بهبود نسبی قیمت میلگرد موجب تقویت بازار بیلت اعم از بازار داخلی و بازارهای صادراتی شده است.
قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه معادل ۴۵۵-۴۵۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام گردید، در حالیکه قیمت بیلت در هفته گذشته در حدود ۴۴۰ دلار/تن بوده است. در بخش صادرات، آخرین قیمت معاملاتی، ۴۶۰-۴۵۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته در حدود ۲۰-۱۰ دلار/تن رشد داشته است.
همچنین با توجه به تقاضای خرید میلگرد توسط کشورهای خاوردور و افزایش قیمت داده‌های تولید، تولیدکنندگان میلگرد این کشور، قیمت‌های خود را در بازار داخل و بازارهای صادراتی افزایش دادند.
قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، به سطح ۵۰۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه افزایش یافت که در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۱۵-۱۰ دلار/تن رشد داشته است. در بخش صادرات هم تولیدکنندگان میلگرد ترکیه، قیمت خود را از سطح ۵۰۰-۴۹۰ دلار/تن، فوب به ۵۱۰-۵۰۰ دلار/ تن، فوب افزایش دهند.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS، ا440-430 دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که نسبت به هفته قبل 30 تا 40 دلار/تن افزایش داشته است. افزایش قیمت بیلت در سایر بازارهای جهانی و رشد قیمت مواد اولیه تولید، عامل اصلی این افزایش قیمت ذکر گردیده است. برخی از فعالان بازار اعلام می‌نمایند، موفقیت تولیدکنندگان در حفظ سطح بالای قیمت پیشنهادی منوط به تقویت تقاضای خرید در بازار است. از بازار خبر می‌رسد که قیمت جدید پیشنهادی تولیدکنندگان بیلت اوکراین، 450-430 دلار/تن فوب می‌باشد. در هفته مورد بررسی، قیمت جدید بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس، 470-450 دلار/تن، سی اف آر برای تحویل در ماه سپتامبر/اکتبر اعلام گردید که در مقایسه با هفته گذشته 10 دلار/تن افزایش داشته است.
تولیدکنندگان بیلت CIS قیمت پیشنهادی بیلت خود را برای صادرات به ایران به سطح ۴۶۰-۴۵۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی ایران افزایش دادند. قیمت بیلت کشورهای CIS، در هفته گذشته ۴۴۰-۴۳۰ دلار/تن و دو هفته قبل ۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن، سی اف آر بوده است. افزایش قیمت بیلت از سوی تولیدکنندگان CIS، در حالی اتفاق افتاده است که سفارش خرید توسط خریداران ایرانی چندان قوی نیست. کارخانه‌های نوردی در ایران از مشکلات نقدینگی رنج می‌برند و واردکنندگان بیلت عمدتا به دلیل ریسک بازار از انجام سفارشات با تناژ بالا خودداری می‌ورزند.
افزایش قیمت بیلت توسط تولیدکنندگان CIS موجب تعجب فعالان بازار فولاد در ایران شده است و آنها معتقدند که قیمت‌های جدید پیشنهادی غیرواقعی بوده و صرفا اقدامی از سوی فروشندگان برای ارزیابی شرایط بازار تلقی می‌شود. هر چند این اقدام تولیدکنندگان CIS ممکن است روی قیمت بیلت تولیدکنندگان داخلی و یا دارندگان موجودی در انبارها تاثیر بگذارد.
در بازار داخلی چین و به تبعیت از کاهش قیمت محصولات فولادی، قیمت بیلت هم در بازار داخلی این کشور رو به کاهش گذاشت و۵۰ تا۱۵۰ یوآن/تن(۲۲-۷ دلار/تن) افت کرد. میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین، با احتساب ۱۷درصد مالیات بر ارزش افزوده، برای گرید ۲۰mnsi، حدود ۳۹۰۰ یوآن/تن (۵۷۲ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵وQا۱۹۵، ۳۸۰۰ یوآن/تن (۵۵۸ دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر کاهش قیمت انواع بیلت حدود ۱۰۰ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز۷۰۰-۶۸۰ دلار/تن، فوب اعلام شده که نسبت به هفته گذشته دارای کاهش بوده است. افت قیمت بیلت در بازار داخلی چین موجب شد که قیمت بیلت پیشنهادی این کشور برای صادرات نیز کاهش یابد.
با کاهش قیمت میلگرد در بازار چین، تولیدکنندگان این کشور همچنان در تلاش برای افزایش قیمت فروش خود هستند. متوسط آخرین قیمت میلگرد 20 میلیمتر در بازار داخلی چین، 4780-4650 یوآن/تن (700-681دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل از افزایش قابل توجهی معادل 290-270 یوآن/تن برخوردار بوده است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز 630-620 دلار/ تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته، بیش از 10 دلار/تن افزایش داشته است.
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در اوایل هفته مورد بررسی افزایش، لکن در روزهای پایانی هفته رو به کاهش گذاشت. گفته می‌شود که در اواخر هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در مناطق مختلف چین از ۵۰ تا ۲۰۰ یوآن/تن کاهش داشته است. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، ۱۸۵۰-۱۸۰۰ درهم/تن (۵۰۴-۴۹۰ دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت ۳ تا ۴ ماهه است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی هند 460-450 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 30 دلار/تن رشد داشته است.
در اروپا، به دلیل تعطیلات تابستانی، بازار میلگرد همچنان راکد و آرام است. قیمت میلگرد صادراتی اسپانیا ۳۵۰ یورو/تن (۴۹۶ دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با گذشته کاهش نشان می‌دهد.
با صعود قیمت مواد اولیه تولید در بازارهای جهانی و افزایش قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به سطح 530-520 دلار/تن، سی اف آر دبی، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت میلگرد طی هفته‌های آینده در بازار امارات به سطح 2000-1900 درهم/تن (545-515 دلار/تن) افزایش یابد.
در آمریکا، بازار میلگرد شرایط تقریبا باثباتی را سپری می‌کند و فعالان بازار منتظر اعلام قیمت جدید تولیدکنندگان برای ماه سپتامبر و عکس‌العمل بازار هستند. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، ۵۷۳-۵۶۲ دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا