فراز و نشیب‌های بازار جهانی طلا
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود که این روند به طور کلی صعودی بود. قیمت طلا از میانگین 949.25 دلار در تاریخ 10 آگوست، به میانگین قیمت 955.55 دلار در تاریخ 14 آگوست 2009 رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، اقتصاددانان انگلیسی طی گزارشی اعلام کردند که به‌رغم اینکه روند رشد نرخ بیکاری در این کشور کند شده است، ولی تعداد افراد بیکار انگلیسی طی ماه جولای به بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ نفر رسیده و تعداد کل بیکاران نیز از ۵/۲میلیون نفر گذشته است. همچنین این پیش‌بینی نیز وجود دارد که این رقم در سال آینده به ۳میلیون نفر نیز برسد. انتشار این گزارش در اوایل هفته گذشته، سبب افزایش نرخ ارزش برابری دلار در برابر یورو شد و به دنبال آن قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت. در همین حال در هفته گذشته، وزارت کار آمریکا اعلام کرد که طی سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ میزان بهره‌وری این کشور ۴/۶درصد افزایش یافته است که این بالاترین نرخ افزایش از سال ۲۰۰۳ تا کنون است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند که میزان بهره‌وری در این فصل به میزان ۶/۱ درصد افزایش یابد. همین مساله نیز سبب افزایش ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو و متعاقبا کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. علاوه بر اینها در هفته گذشته، کمپانی مک دونالد آمریکا اعلام کرد که طی ماه گذشته، با رشد سود ۳/۴درصدی مواجه بوده است که این میزان سود از حد مورد پیش‌بینی کارشناسان برای این شرکت بیشتر بوده است. همچنین براساس آخرین آمار اعلام شده در بخش مسکن آمریکا، برای نخستین بار در ماه اخیر، روند نزولی کاهش قیمت مسکن که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود تا حدی کاهش یافته است که انتشار این گزارشات سبب کاهش ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار و متعاقبا کاهش قیمت طلا در هفته گذشته در بازارهای جهانی شد. علاوه بر اینها در اواسط هفته گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا در آخرین گزارش خود منتشر کرد که بحران‌های مالی و اقتصادی در این کشور موجب شده تا کسری تجاری این کشور طی ماه ژوئن به بیش از ۲۷میلیارد دلار برسد که در مقایسه با ماه قبل ۴درصد افزایش نشان می‌دهد. این پیش بینی نیز وجود دارد که تبعات و پیامدهای منفی بحران اقتصادی در این کشور تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادامه داشته باشد.
همین مساله نیز سبب بالا رفتن نرخ ارزش برابری یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی و متعاقبا افزایش قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در اواسط هفته گذشته شد. این اتفاقات در حالی است که خبرگزاری رویترز در روز جمعه اعلام کرد که بهای فیوچر طلا در روز جمعه به زیر قیمت 950 دلار در هر اونس رسید، که علت عمده آن پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین انتشار ارقام ناامید کننده نرخ بیکاری در کشورهای حوزه یورو بود که موجب گشت تا تقاضای فیزیکی برای طلا کاهش یابد و قیمت آن در روز جمعه با افت مواجه شود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال، نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی نمود، ولی این گونه به نظر می‌رسد که طلا در سیکلی استراحتی قرار دارد و به صورت یک فنر متراکم شده است که بین 2 محدوده ساپورتی و مقاومتی مهم 850 و 1007 دلار قرار دارد، که در صورت شکستن هرکدام از این سطوح، مسیر بعدی خود را مشخص خواهد کرد. در هفته گذشته طلا روندی نسبتا صعودی داشت و برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد و در این صورت طلا با شکستن نزدیکترین سطح ساپورتی خود که 940 دلار است، احتمالا تا سطح قیمتی 910 دلار، نیز افت پیدا خواهد کرد.
در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم خود که ۹۶۰ دلار است، احتمالاً قیمت آن تا ۹۷۵ دلار نیز بالا می‌رود.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش بینی می‌شود که طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد و گواه‌های موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
روند قیمتی طلا در هفته‌ای که گذشت، به قرار زیر است: