فروش نزدیک به 100 هزار تن ورق در بورس کالا

منیژه حیاتی

در معاملات روز گذشته در بورس کالا قیمت ورق سرد B و ورق گالوانیزه G مبارکه به رقابت کشیده شد. ورق که برخلاف محصولات ساختمانی شرایط بهتری را در بازار ایران دارد، دیروز نزدیک به ۱۰۰هزار تن در بورس معامله شد. این کالای فولادی از آنجا که نوع مصرف آن در مقایسه با تیرآهن و میلگرد به پروژه‌های عمده و دولتی ارتباط مستقیمی ندارد در این چند هفته همپای بازارهای جهانی رشد کرده و معامله شد. به عقیده فعالان بازار اگرچه بازار ایران در مقایسه با بازارهای جهانی روند معکوسی را در پیش گرفته، اما در هر صورت وبه تدریج تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و روند مثبت را شروع خواهد کرد. در این میان بازار ورق به واسطه کمتر بودن جنبه تجاری آن و به بیانی دیگر فعالیت کمتر تجار در آن، از ثبات بیشتری برخوردار است.

یکی از فعالان بازار در این خصوص به کمتربودن ورق وارداتی در بازار در مقایسه با تیرآهن و میلگرد‌های وارداتی گفت: قیمت ورق از سال قبل و با شروع موج کاهشی قیمت‌ها با سرعت بیشتری نزول کرد و عرضه‌کنندگان آن نیز بر خلاف عرضه‌کنندگان میلگرد و تیرآهن اصرار زیادی به نگه داشتن قیمت‌ها نداشتند از این رو انگیزه واردات با توجه به پایین بودن قیمت آن وجود نداشت از این رو در حال حاضر رقبای وارداتی این کالا کمتر از میلگرد است و امکان تداوم رونق بازار ورق وجود دارد، اما در مورد میلگرد آنچه که این هفته در بورس اتفاق افتاد و قیمت میلگرد در رقابت فروش رفت نشان‌دهنده واقعیت بازار نیست.

وی با اشاره به رشد قیمت سلف ورق در بورس، این رویداد را به انتظار رشد قیمت این کالا در آینده و به واسطه تحرکات بازار‌های جهانی نسبت داد. بر این اساس دیروز در بورس کالا قیمت ورق سرد از ۶۴۵۰ریال به ۶۶۲۱ریال و ورق گالوانیزه آن از ۷۷۱۹ ریال به ۷۹۳۹ ریال رشد کرد با توجه به اینکه این کالاها سلف بود رشد قیمت آن را می‌توان به امید بیشتر بازار به آینده این کالا نسبت داد.

رشد قیمت ۲ ورق مبارکه در بورس

در این روز ورق سرد B شرکت فولاد مبارکه تحویل ۳۰ /۰۸، ۱۹هزار و ۲۵۰ تن با قیمت ۶۴۵۰ریال معامله شد. همین کالا جهت تحویل ۳۰ /۰۹ با قیمت ۶۴۵۰ریال عرضه شد که در رقابت قیمت آن تا ۶۶۲۱ریال رسید و ۳هزار تن معامله شد.

براین اساس ورق قلع اندود این شرکت (تحویل ۳۰/۰۸) با نرخ ۱۰هزار و ۱۴۵ریال عرضه شد که با همین نرخ یک هزار و ۵۲۰ تن معامله شد. همین کالا تحویل ۳۰/۰۹ با همان نرخ ۲۰۰ تن فروش رفت.

ورق گالوانیزه G با نرخ ۷۷۱۹ریال جهت تحویل در ۳۰/۰۸ با قیمت ۷۷۱۹ریال عرضه شد که با همین قیمت یک هزارو ۳۵۰ تن از آن معامله شد. این کالا برای تحویل ۳۰/۰۹ با قیمت ۷۷۱۹ ریال عرضه شد که در نهایت به دلیل رقابتی شدن معامله آن به ۷۹۳۹ریال رشد کرد و ۴هزار تن معامله شد. ورق گرم B جهت تحویل در تاریخ ۳۰/۰۷ با نرخ ۵۱۵۴ریال عرضه شد که ۲۰هزار و ۹۲۰ تن معامله شد. این کالا برای تحویل در ۳۰/۰۸ با قیمت ۵۳۵۰ریال عرضه شد که ۲۳هزار و ۶۵۰ تن از آن معامله شد.

ورق گرم C با قیمت ۵۴۶۳ ریال عرضه شد که در نهایت ۹۳۰۰ تن از آن معامله شد. ورق گرم C تحویل ۳۰/۰۸ با قیمت ۵۴۶۳ ریال عرضه شد که با همین نرخ ۹هزار و ۵۷۰ تن معامله شد. در این روز مجموعا ۹۲هزار و ۷۶۰ تن ورق در رینگ فولاد معامله شد.