محمدحسین بابالو- کارخانجات تولید فولاد چین خواستار ۳۵درصد کاهش قیمت سنگ آهن شدند.

کارخانجات تولید فولاد در چین خواستار کاهش ۳۵درصد قیمت سنگ آهن در قراردادهای طولانی مدت شدند. این در حالی است که تا چندی پیش تولیدکنندگان فولاد چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن در جهان خواستار کاهش ۴۵درصد در قیمت سنگ آهن در قراردادهای بلند مدت خود بودند. این خبر که از سوی انجمن آهن و فولاد چین نیز مورد تایید قرار گرفت حکایت از احتمال بهبود بازار فولاد در آینده می‌نماید. طرف اصلی این درخواست شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان از جمله واله برزیل، ریوتینتو و BHP بیلتون می‌باشد. این شرکت‌ها در مذاکرات پیشین خود خواستار کاهش ۳۳درصد در قیمت قراردادهای بلندمدت خود بودند. غالب فعالان بازار فولاد در چین امیدوار به بهبود اوضاع این بازار هستند. تحلیل‌گران علت این امر را روند رو به رشد بازار فولاد، افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی، همچنین روند رو به رشد اقتصاد جهانی بالاخص در کشورهای در حال توسعه از جمله چین و احتمال افزایش قیمت نفت می‌دانند.

نکته دیگر آنکه شرکت FMG (گروه فلزات فورتسکیو) به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در استرالیا با کاهش ۳۵درصد قیمت در قراردادهای بلند مدت خود با خریداران چینی موافقت نموده است.

هم‌اکنون تقاضا در بازار چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده سنگ‌آهن در جهان بسیار بالا رفته و به تبع آن شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. قیمت سنگ‌آهن عیار ۵/۶۳درصد در بازار نقدی چین در پایان هفته گذشته (۱۴ آگوست) برابر با ۱۰۹ تا ۱۱۲ دلار در هر تن بوده که از کف قیمت‌ها در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۶۶درصد رشد را نشان می‌دهد. این رویداد به احتمال قوی به بهبود هر چه بیشتر بازار فولاد خواهد انجامید و بازار سنگ‌آهن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.