مرکز خدمات فولاد ایران - مذاکرات بر سر قیمت سنگ‌آهن که بیش از نیمی از سال طول کشیده است، افت و خیزهای زیادی داشته است. واقعیت تلخ این است که به‌رغم کاهش تقاضای فولاد، تولید آن در چین و بسیاری از نقاط دیگر افزایش یافته که به نظر می‌رسد برای بسیاری از خریداران خوب بوده است. صنعت آهن و فولاد چین هنوز در مذاکرات قیمت سنگ‌آهن موقعیت خوبی ندارند.

انجمن آهن و فولاد چین انتظار داشت که قیمت سنگ‌آهن کاهش یابد؛ اما غول‌های جهانی سنگ‌آهن مانع آن شدند. سنگ‌آهن عامل اصلی افت کامل صنعت آهن و فولاد چین در سال گذشته بود که به بزرگ‌ترین نگرانی این صنعت تبدیل شده است.

به دلیل آنکه وضعیت اقتصاد هنوز تثبیت نشده و عدم‌ثبات نیز در ابتدای سال زیاد بود، واردات سنگ‌آهن نوسانات زیادی داشته و قیمت‌ها به صورت نامعقولی افزایش یافته است.

تحلیلگران صنعت در مورد افزایش واردات سنگ‌آهن صحبت می‌کنند و می‌گویند که این عامل نه تنها سبب شکسته شدن رابطه بین عرضه و تقاضای داخلی سنگ‌آهن می‌شود، بلکه سبب افزایش حمل از طریق اقیانوس و در نتیجه انباشته شدن حجم زیادی از سنگ‌آهن در بندر خواهد شد که همه این موارد به توسعه صحیح صنعت آهن و فولاد لطمه می‌زند.

بی‌نظمی بازار سنگ‌آهن رابطه دقیقی با عدم‌یکپارچگی صنعت آهن و فولاد چین دارد.

برخی از آمار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ کارخانه فولادسازی در چین وجود دارد؛ اما ۵ کارخانه بزرگ آن، تنها ۵/۲۸‌درصد از تولید کل را تامین می‌کنند؛ در حالی که در آمریکا، اروپا، ژاپن و سایر کشورهای توسعه یافته، ۴ کارخانه بزرگ آنها حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد تولید فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.

علت عدم‌یکپارچگی صنعت فولاد اختلاف بین کارخانه‌ها به‌خصوص تضاد بین کارخانه‌های بزرگ، کوچک و متوسط تولیدکننده فولاد است.

آخرین خبرها از توافقات سنگ‌آهنی

براساس گزارش‌ها، طرح پیشنهادی انجمن آهن و فولاد چین مبنی‌بر کاهش معاملات نقدی سنگ‌آهن و اعمال تنها یک قیمت واحد، توسط کمیسیون ملی توسعه و اصلاح رد شد.

تحلیلگران می‌گویند ممکن است که سیاست قیمت واحد به بازار نظم دهد؛ اما آزادی عمل را از آن می‌گیرد.

انجمن آهن و فولاد تلاش‌های زیادی کرده است تا قیمت سنگ‌آهن را پایین بیاورد و عمده خرید خود را از بازار نقدی انجام داده است.

ماه گذشته این انجمن پیشنهاد کرد که یک قیمت ملی واحد برای سنگ‌آهن تعیین کنند با این استدلال که سبب برگشت سفارش‌ها به بازار سنگ‌آهن چین خواهد شد.

برخی اعتقاد دارند این طرح ممکن است خوب باشد؛ اما عملی نیست. قیمت واحد به معنای آن است که مذاکرات بر سر قیمت سنگ‌آهن، با تمام عرضه‌کنندگان آن و برای همه انواع سنگ‌آهن صورت گیرد که کار بسیار سختی است. رد این طرح به صورت رسمی اعلام نشده است.

کمیسیون ملی توسعه و اصلاح تمایل دارد که آزادی و ثبات بازار را بیشتر تقویت کند. برخی افراد این کمیسیون معتقدند که طرح پیشنهاد شده بیشتر در مورد نظم بازار است؛ اما قیمت‌ها باید توسط میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین شود.

مشکل دیگر انجمن آهن و فولاد چین برای مقابله با بی‌نظمی بازار، عدم‌قدرت سیاسی است. این سازمان به‌رغم اظهارنظرهایی، رابطه مشخصی با وزارتخانه خاصی ندارد.

گفته می‌شود در جلسه هفته قبل کمیسیون توسعه و اصلاح با سایر بخش‌های مرتبط، تمرکز بیشتر بر روی تجدید ساختار صنعت و حذف اضافه ظرفیت بود تا قیمت سنگ‌آهن.

دولت پیشنهاد کرده یک بازار آزاد ایجاد کند؛ اما بازار را با کمک اقتصاد و برنامه کنترل نماید.

براین اساس برخی اعتقاد دارند که کمیسیون ملی توسعه و اصلاح با تعیین قیمت واحد موافق نخواهد بود. گردانندگان بازار معتقدند که قیمت واحد، سرانجام سبب نوسانات زیاد بازار خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر چه این طرح مورد استقبال کارخانه‌های کوچک و متوسط قرار گرفته؛ اما واردکنندگان می‌ترسند که چنین سیاستی سبب زیان آنها شود.