ایرنا - مدیرعامل شرکت بورس کالا، پذیرش کالاهای مورد حمایت دولت و یارانه‌دار در این بازار را بی‌معنا دانست. «‌علی‌اکبر‌هاشمیان» ‌افزود: به طور عام کالاهایی که از حمایت دولت برخوردارند به دلیل ارائه یارانه توسط دولت نرخ کمتری در بازار دارند که این امر سبب می‌شود تا وجود این نوع کالاها در بورس که مطابق نرخ بازار است، بی‌معنا به نظر آید. وی با اشاره به پذیرش مرغ منجمد در بورس کالا، ‌گفت: بورس کالا در ماه‌های گذشته تصمیم به پذیرش مرغ منجمد گرفت و حدود ۶۰۰ تن از آن را در رینگ کشاورزی بورس کالا عرضه کرد.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: از آنجا که مرغ منجمد دارای یارانه است، در بازار از نرخی کمتر برخوردار بوده که این امر معاملات مرغ منجمد را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در زمان حاضر، گوشت مرغ منجمد را ۷۰۰‌تومان زیر قیمت بازار عرضه می‌کند.

به گفته مدیرعامل بورس کالا، این امر سبب می‌شود تا عرضه این کالا در بورس بی‌معنا باشد و خریداران رغبتی برای معامله آن نشان ندهند.

معاملات آتی

وی درخصوص معاملات آتی نیز گفت: این معاملات در ایران نسبت به سایر دنیا متفاوت است، زیرا در ایران این معاملات باید با نیت تحویل انجام شود، اما در دنیا این معاملات تنها کاغذی است.

هاشمیان ادامه داد: به همین دلیل باید در انجام معاملات آتی (فیوچر) در کشور دقت ویژه شود.

سیمان

وی درخصوص عرضه سیمان در بورس نیز گفت: شرکت‌های تولیدکننده سیمان در زمان حاضر با یکدیگر رقابت منفی دارند و به همین دلیل رغبت زیادی برای عرضه این محصول در بورس ندارند. مدیرعامل بورس کالا با بیان آنکه مانعی برای ورود سیمان به بورس وجود ندارد، ‌گفت: بورس کالا در هفته‌های گذشته با یکی از هلدینگ‌های بزرگ سیمان برای عرضه این محصول در تالار بورس توافقاتی انجام داد. به گفته وی، بازار سیمان در دو ماهه گذشته نسبت به قبل از آن مطلوب‌تر شده است.