به گزارش بانک مک کوئری، اخیرا برخی از تولیدکنندگان اصلی فلز روی پالایش‌شده، به‌خصوص تولیدکنندگان چینی (البته به استثنای تولیدکنندگان اروپایی و آمریکای شمالی) اظهار داشته‌اند؛ در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ سفارش‌های بیشتری را خواهند پذیرفت. اطلاعیه شرکت معدنی مشهور منابع تک۱ کانادا در سه‌شنبه هفته گذشته نیز حکایت از این داشت که در نظر دارد، سفارش‌های دریافتی خود را در این دوره افزایش دهد. همچنین شرکت تک اعلام کرده است، خط تولید روی پالایش شده آن، از اول سپتامبر با تولید ۲۵۰۰۰تن در ماه (پس از آخرین کاهش نرخ عملیاتی در دسامبر ۲۰۰۸ به ۲۰۰۰۰ تن در ماه) با ظرفیت کامل، تولید خواهد کرد.

به نقل از شرکت تک، افزایش تقاضای مشتریان در چند ماه گذشته، موجودی فلز پالایش شده آنها را به حداقل رسانده است.

همچنین سفارش محصولات خاص از سوی تعداد زیادی از مشتریان کارخانه‌های تولید فولاد برای سه ماه سوم و چهارم، ۴۴درصد بالاتر از نرخ سفارش در نیمه اول سال بوده است.

به گزارش موسسه مک کوئری، تقاضای فلز روی در چین و سایر کشورهای دنیا در نیمه اول سال‌جاری بهبود یافت و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال شدیدا افزایش یابد. البته باید در نظر داشت که بیشتر موجودی کالای پالایش شده در چین، به مصرف می‌رسد.

«وضعیت بازار گواه بر این است که پس از کاهش موجودی فولاد گالوانیزه‌شده در نیمه اول سال (که ۵۰درصد تقاضا برای روی پالایش شده مربوط به آن می‌شود)، شاهد افزایش سریع تقاضای فلز روی در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ در کشور چین خواهیم بود. در نیمه اول سال ۲۰۰۹ تولید خودرو ۱۷درصد یوآن و ساخت‌و‌ساز ۱۳درصد افزایش نشان داد؛ البته تولید فولاد گالوانیزه شده ۳درصد کاهش یافت که منجر به کاهش موجودی کالای فولاد گالوانیزه‌شده در چین شد.»

در تایید این مساله اطلاعات مربوط به موجودی کالای گالوانیزه در مراکز مبادلات شانگهای و شانگ‌دونگ نشان می‌دهد که موجودی کالا (با توجه به هفته‌های تولید در چین) کاهش نشان داده است. معیاری که در سال‌های اخیر رابطه کاملا معکوسی با قیمت فولاد گالوانیزه شده داشته است.در حقیقت، قیمت فولاد گالوانیزه‌شده در چین پس از کاهش قیمت آن در ماه‌های مارس و آوریل سال‌جاری، نزدیک به ۳۰درصد بهبود یافته است و شاید همین مساله بوده است که باعث افزایش تولید فولاد گالوانیزه شده، شده است.قیمت این فولاد همراه با قیمت سایر فولادها در چین، در پی افزایش تقاضا در صنایع خودرو و ساخت‌وساز،افزایش یافته و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال باز هم صعود کند. در این مورد، تقاضا برای روی پالایش شده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت تا به کمبود موجودی فولاد گالوانیزه شده در چین خاتمه دهد.در جهان (به جز چین)، کاهش موجودی فولاد گالوانیزه شده قابل توجه بود،‌ به طوری که حمل و نقل آن در آمریکا و تولید آن در ژاپن در نیمه اول سال ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش نشان داده بود، البته این مساله نشان‌دهنده این نیست که مصرف واقعی هم تا این اندازه کاهش یافته باشد.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی