روند قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، طبق گزارش متال بولتن، بیانگر این امر است که قیمت صادراتی میلگرد، پس از تثبیت طی هفته گذشته، طی هفته مورد بررسی در بازارهای عمده جهانی، افزایش محدودی داشته، لکن سردی تقاضا و نبود خریدار کافی در بازار همچنان ادامه دارد، اما...

از بین رفتن تفاوت قیمت پیشنهادی شمش فولاد و میلگرد از سوی کشورهای مشترک‌المنافع وچین باعث شده تا خرید میلگرد نسبت به شمش فولاد از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. جدول ذیل نشانگر تفاوت قیمت بین میلگرد و شمش فولاد است که در مورد برخی از کشورها همچون چین این تفاوت معکوس و حاکی از دامپینگ آن کشور است.
از بازار ترکیه خبر می‌رسد که به‌رغم بهبود نسبی صادرات مفتول فولادی ترکیه به خاور دور و آمریکا، تولیدکنندگان میلگرد این کشور شرایط سختی را سپری می‌کنند. سطح پایین تقاضا در بازار داخلی و بازارهای صادراتی موجب شده است که تولیدکنندگان نتوانند نظر موافق خریداران را برای افزایش قیمت جلب کنند.
از طرف دیگر، قیمت آهن قراضه همچنان در حال افزایش است و در صورت عدم‌افزایش قیمت میلگرد، ادامه تولید دارای صرفه اقتصادی نبوده و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی راهکاری جز کاهش تولید برای تولیدکنندگان وجود ندارد. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه با احتساب مالیات ارزش افزوده، به سطح ۴۹۵‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه افزایش یافت که در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۱۰‌دلار/تن، افزایش داشته است. در بخش صادرات هم تولیدکنندگان میلگرد ترکیه، قیمت خود را از سطح ۴۹۰-۴۸۰‌دلار/تن، فوب به ۵۰۰-۴۹۰‌دلار/تن، فوب افزایش دهند.
در اروپا، بازار میلگرد همچنان راکد و آرام است و با توجه به شروع تعطیلات تابستانی در این مناطق و افت بیشتر تقاضا، قیمت میلگرد هم تا حدودی سست شده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ایتالیا تحت فشار است و در اسپانیا به سطح 360‌یورو/تن (518‌دلار/تن) کاهش یافته است.
در بازار داخلی چین، افزایش قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی شدت بیشتری به خود گرفت. طبق اطلاعات منتشره، متوسط آخرین قیمت میلگرد ۲۰‌میلی‌متر در بازار داخلی چین، ۴۴۹۰-۴۳۸۰‌یوآن/تن (۶۵۷-۶۴۱دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل از افزایش قابل‌توجهی معادل ۳۴۰-۳۲۰‌یوآن/تن برخوردار بوده است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز ۶۲۰-۶۱۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته، بیش از ۵۰‌دلار/تن افزایش داشته است.
روند صعودی قیمت میلگرد در بازار چین در حالی ادامه دارد که طبق اخبار موجود، با توجه به شرایط فصلی، گرما و بارش‌های شدید، تقاضا برای میلگرد چندان قوی و مطلوب نیست. لکن افزایش قیمت مواد اولیه تولید، موجب شده است که تولیدکنندگان میلگرد، قیمت‌های فروش خود را بعضا به‌طور روزانه بالا ببرند.
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در سطح ۴۵۰-۴۴۰‌دلار/تن، فوب ثابت گزارش شده است.
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس، 500-490‌دلار/تن، سی اف آر است که نسبت به هفته گذشته، 30-20‌دلار/تن رشد داشته است. صادرکنندگان میلگرد ترکیه، به دلیل افزایش قیمت آهن قراضه، تلاش می‌کنند تا قیمت صادراتی خود را به خاورمیانه افزایش دهند، لکن احتمال موفقیت آنها در اعمال افزایش قیمت و پذیرش آن از سوی خریداران کم است. چرا که تقاضای میلگرد در این مناطق چندان بالا نیست. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، 1900‌درهم/تن (517‌دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت 3 تا 4 ماهه است. همچنین قیمت خرید نقدی معادل 1800‌درهم/تن (495‌دلار/تن، وزن تئوریکال) می‌باشد که در مقایسه با قیمت هفته گذشته، از کاهش جزئی برخوردار بوده است. در آمریکا، به دلیل ظهور علائم بهبود ساخت و ساز، چشم انداز آتی بازار میلگرد این کشور تا حدودی روشن به نظر می‌رسد. تولیدکنندگان داخلی میلگرد در آمریکا همچنان در تلاش هستند تا افزایش قیمت 44‌دلار/تن را که در ماه گذشته اعلام شد، به طور کامل اعمال نمایند. هرچند، این احتمال نیز مطرح است که با افزایش قیمت آهن قراضه و روند رو به بهبود تقاضا، قیمت میلگرد باز هم افزایش یابد. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، 573-562‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. همچنین آخرین قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به مقصد آمریکا، 510-500دلار/تن، سی اف آر گزارش شده که در مقایسه با هفته قبل حدود 5‌دلار/تن رشد داشته است.
منبع: کارگزاری سی‌ولکس کالا