افزایش حجم فروش سلف در بورس کالا

کتایون دارابی

عکس: نگار متین‌نیا

قیمت برخی از محصولات پتروشیمی‌طی روزهای گذشته به‌رغم افزایش عرضه بازرگانی پتروشیمی‌درمعاملات روز سه‌شنبه بورس کالا‌ اندکی رشد داشت. محصولاتی همچون ABS تزریقی، گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی‌، گریدهای پلی استایرن وپی وی سی در‌این روز با رقابت مواجه شدند و بازار پتروشیمی‌ها را در التهاب فرو بردند.

در معاملات‌این روز، ABS تزریقی پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۳۰۰۴‌ریال و حجم ۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۳۵۹‌ریال خریداری شد. پلی اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی‌جم با نرخ ۱۰۸۹۵‌ریال و حجم ۱۵۰۷‌تن عرضه شد و در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۸۲۹‌ریال خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین بادی۰۰۳۵ پتروشیمی‌بندر امام با نرخ ۱۰۸۹۵ریال و حجم ۲۰۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۵۰۰‌ریال خریداری شد. پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۱۷۶۷‌ریال و حجم ۱۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۶۱۳‌ریال خریداری شد. پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ همین پتروشیمی‌با نرخ ۱۱۷۶۷‌ریال و حجم ۱۵۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۸۵۹‌ریال خریداری شد.

پلی استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی ‌تبریز با نرخ ۱۱۱۴۳‌ریال و حجم ۹۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۵۰۰‌ریال خریداری شد. پلی استایرن مقاوم S۷۲۴۰ همین پتروشیمی‌با نرخ ۱۱۸۶۱ و حجم ۷۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۵۷۹‌ریال خریداری شد.

کاهش تولیدات کارخانه به دلیل قطع برق

علت اصلی عرضه‌اندک‌این کالاها توسط بازرگانی پتروشیمی، ‌تعطیلات تابستانی و تعمیرات فازهای مختلف کارخانه‌ها عنوان می‌شود، با‌این حال نماینده بازرگانی پتروشیمی‌در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد، می‌گوید: کارخانه‌های پتروشیمی‌فاقد انبارهایی با گنجایش بالا و مناسب هستند، به همین دلیل نمی‌توان محموله‌های بسیاری را در انبار نگهداری کرد.

وی همچنین به قطع برق در کارخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قطع برق برای مدت زمان کوتاه سبب وقفه زیاد برای تولید محصولات پتروشیمی‌در کارخانه‌ها می‌شود. اما فعالان اقتصادی علت عرضه‌اندک بازرگانی پتروشیمی‌را بازی با قیمت‌ها عنوان می‌کنند و همیشه تعدادی از کالاهای پتروشیمی‌با مشکل عرضه‌اندک و افزایش قیمت مواجه هستند.

دردسر انحصاری بودن واردات

فعالان اقتصادی درخصوص عرضه محموله‌ها توسط بازرگانی پتروشیمی‌نظرات متفاوتی دارند، برخی از آنها می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی ‌سعی می‌کند برای حذف واسطه‌ها در بورس کالا کالاهای پتروشیمی‌را نامنظم عرضه کند، اما یکی از آگاهان بازار انحصاری بودن واردات محموله‌های پتروشیمی‌را علت اصلی رقابت بر سر برخی از کالاهای پتروشیمی‌عنوان می‌کند و معتقد است؛ واردات محصولات پتروشیمی‌منحصرا توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی‌صورت می‌گیرد و شرکت‌های خصوصی جرات ورود به عرصه واردات را ندارند؛ چراکه برای بازرگانی پتروشیمی‌بیرون راندن شرکت‌های خصوصی از رقابت کار ساده‌ای است.

اما نماینده بازرگانی پتروشیمی‌معتقد است؛ ‌این شرکت هنگامی‌ که بازار را دچار بحران ارزیابی کند به واردات کالا دست می‌زند، در غیر این صورت نیازی به واردات کالاهای پتروشیمی ‌به داخل کشور نیست.

اعتراض کارگزاران به تحویل کالاهای پتروشیمی

در معاملات روز سه‌شنبه علاوه بر‌اینکه تعداد زیادی از محموله‌های پتروشیمی‌با رقابت و افزایش قیمت مواجه بودند، فروش سلف‌این کالاها نیز سبب نگرانی مصرف‌کنندگان شد. یکی از کارگزاران بورس کالا با اعتراض به تحویل با تاخیر برخی از کالاهای بازرگانی پتروشیمی‌گفت: تعدادی از کالاهای خریداری شده به خریداران هنوز تحویل داده نشده‌اند، همچنین برخی از محموله‌ها نیز دارای کسری ‌تناژ بودند و بازرگانی پتروشیمی ‌به وعده خود برای برگرداندن پول خریداران عمل نکرده است.

نماینده بازرگانی پتروشیمی‌در بورس کالا وعده داد که تا ۱۰ روز دیگر پول خریداران به آنها بازگردانده شود. با‌این حال در معاملات روز سه شنبه بسیاری از کالاهای پتروشیمی ‌که با رقابت رو‌به‌رو شدند، سلف بودند و به گفته فعالان اقتصادی، مطمئنا مشکلاتی در آینده برای خریداران ‌این کالاها ‌ایجاد می‌شود.

عرضه‌اندک و نامنظم پی وی سی در بورس کالا

پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴‌پتروشیمی‌ بندرامام با نرخ ۸۵۸۷‌ریال و حجم ۲۰۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۰۰۰‌ریال خریداری شد.‌این معامله در حالی رخ داد که ‌این کالا هفته گذشته عرضه نشده بود و در‌این روز سلف معامله شد.

همچنین پلی وینیل کلراید۶۵۵۸ پتروشیمی ‌بندرامام با نرخ ۸۳۹۸ و حجم ۲۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۹۷۰۰‌ریال خریداری شد.‌این کالا نیز سلف بود و سقف خرید هر کارگزار حداکثر ۱۰۰۰‌تن اعلام شد.

عرضه پی وی سی طی هفته‌های گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بود و مصرف‌کنندگان بسیاری را نگران کرد تا آنجا که در معاملات روز سه شنبه ناظر تالار مجبور شد برای‌این کالاها محدودیت خرید اعمال کند. هر چند بسیاری از کارگزاران با اعمال محدودیت توسط بورس کالا مخالف هستند، اما عرضه‌ اندک و نامنظم پتروشیمی‌ناظر تالار را مجبور کرد که در‌این روز بسیاری از کالاها را با محدودیت روی تابلوی عرضه بورس کالا به نمایش در بیاورد و برای هر خرید سقفی در نظر بگیرد. البته نماینده بازرگانی پتروشیمی‌ با ‌ایجاد محدودیت برای خرید در بورس کالا موافق است و می‌گوید: ‌ایجاد محدودیت سبب می‌شود خریداران غیرواقعی از بورس کالا حذف شوند.