مرکز خدمات فولاد ایران- براساس گزارشات، صنعت فولاد روسیه تغییرات مثبتی را آغاز کرده است. در نیمه اول سال ۲۰۰۹، صنعت فولاد روسیه در تولید کالاهای فولادی اصلی، شاهد تغییرات مثبت و با ثباتی بوده است.

براین اساس، طی ژوئن امسال در روسیه، تولید سنگ‌آهن ۱/۴‌درصد، چدن ۹/۲‌درصد، فولاد خام ۲/۳‌درصد، محصولات فولادی ۳/۳‌درصد و تولید انواع لوله ۹/۱۱‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. پس از آنکه در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ میزان تولید این کشور در مقایسه با دوره بحرانی قبل از آن نصف شد، سطح تولید در نیمه اول سال ۲۰۰۹ به ۷۰‌درصد رشد نسبت به میزان تولید در نیمه اول سال ۲۰۰۸ رسید.

در فصل دوم سال جاری بازارهای داخلی و خارجی روسیه با افزایش دوباره تقاضا روبه‌رو شدند. این افزایش تقاضا به دلیل بالا رفتن موجودی انبارهای مصرف‌کنندگان و بهبودهای فصلی بخش ساختمان‌سازی ایجاد شد.بدین ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان فولاد توانستند سطح تولید خود را افزایش داده و به میزان تولید در دوره قبل از بحران برسانند. پس از نتایج منفی اقتصادی فصل چهام سال ۲۰۰۸ و فصل اول سال ۲۰۰۹، طی ژانویه تا آوریل ۲۰۰۹، بخش معدن و متالورژی روسیه به سود کلی ۳۰۰‌میلیون دلار دست یافت.

در فصل دوم سال ۲۰۰۹ بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی روسیه به سود خالص دست یافتند. در فصل دوم سال جاری، درآمد شرکت MMK به ۲۷۰‌میلیون دلار رسید؛ در حالی که درآمد فصل اول آن ۱۲۰میلیون دلار بود. درآمد خالص شرکت NLMK در فصل دوم ۷۰۰میلیون دلار اعلام شد در حالی که درآمد خالص فصل اول آن ۳۹/۴میلیارد دلار بود. کارخانه مچل نیز شاهد ۶۰میلیون دلار درآمد خالص بود؛ در حالی که درآمد خالص فصل اول آن ۲۰۰‌میلیون دلار بود.

انتظار می‌رود وضعیت برخی از کارخانه‌های فولادسازی به همین صورت ادامه یابد. گفته می‌شود مشکل اساسی برخی کارخانه‌ها، کمبود سرمایه و کاهش سطح تولید است.