تشدید نوسان قیمت طلا در هفته گذشته
در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی در کل با روندی نسبتا صعودی همراه بود، به طوری که قیمت آن از میانگین 957.00 دلار در تاریخ 3 آگوست، به میانگین قیمت 958.25 دلار در تاریخ 7 آگوست 2009 رسید. (لازم به توضیح است که طلا در اوایل هفته روندی افزایشی و در روزهای پایانی معاملاتی هفته گذشته روندیکاهشی داشت.)

اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، موسسه تحقیقاتی EDP‌ آمریکا طی گزارشی پیش‌بینی کرد که روند بیکاری در بخش خصوصی این کشور تا پایان سال جاری میلادی همچنان رو به رشد خواهد بود. طبق گزارش وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری آمریکا در ماه جولای به بیش از ۵/۹درصد رسید که این رقم بالاترین نرخ در ۲۶ سال اخیر بوده است.
انتشار این گزارشات در اوایل هفته گذشته، سبب افزایش نرخ ارزش برابری یورو در برابر دلار و همچنین افزایش قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی شد. در همین حال در هفته گذشته، بی ان پی پاریباس، بزرگ‌ترین بانک فرانسه اعلام کرد که طی سه ماه دوم سال 2009 با افزایش سود مالی مواجه شده است.
بر اساس این گزارش سود خالص این بانک ۶/۶‌درصد افزایش داشته است و سود ناخالص آن نیز با ۷/۴۴‌درصد رشد به ۰۶/۴‌میلیارد یورو
رسیده است.
علت عمده سود این بانک، فروش دارایی‌های موسسه فورتیس و برقراری ثبات نسبی در بازارهای مالی بود که همین مساله نیز سبب افزایش ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار و متعاقبا افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. علاوه بر اینها در هفته گذشته، بزرگ‌ترین بانک سوئیس اعلام کرد که طی سه ماه دوم سال ۲۰۰۹، ضرری برابر با ۳۲/۱‌میلیارد دلار داشته است که علت عمده این امر افزایش بدهی‌ها و کاهش درآمد این بانک بوده است. میزان بدهی‌های این بانک نیز، طی سه ماه دوم امسال بیش از ۲/۱‌میلیارد فرانک افزایش داشته است.
این در حالی است که دستگاه قضایی آمریکا این بانک را به اتهام کلاهبرداری‌های مالیاتی تحت پیگرد قرار داده است. انتشار این گزارشات نیز سبب کاهش ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار و متعاقبا‌ کاهش قیمت طلا در هفته گذشته در بازارهای جهانی شد. همچنین در هفته گذشته، موسسه ملی آمار ایتالیا در آخرین گزارش خود منتشر کرد که بحران‌های مالی و اقتصادی در این کشور تشدید شده است و اثرات زیانبار آن به حدی است که سطح متوسط بدهی خانواده‌های ایتالیا در رم، با حدود 55‌درصد افزایش به 24.250 یورو رسیده است. این پیش‌بینی نیز وجود دارد که تبعات و پیامدهای منفی بحران اقتصادی تا پایان سال 2009 میلادی نیز ادامه داشته باشد.
در همین حال، در هفته گذشته سایت بلومبرگ اعلام کرد که نرخ بهره بانکی اروپا و انگلیس به ترتیب در همان سطح ۱‌درصد و ۵/۰‌درصد باقی خواهد ماند که این مساله امکان تخصیص اعتبار بانک‌ها به شرکت‌های بزرگ را دچار مشکل می‌سازد.
همین عوامل نیز سبب بالا رفتن نرخ ارزش برابری دلار در برابر یورو در بازارهای جهانی و متعاقبا کاهش قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در اواخر هفته گذشته شد.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی نمود، ولی این گونه به نظر می‌رسد طلا در سیکلی استراحتی قرار دارد و به صورت یک فنر متراکم شده می‌باشد، که بین 2 محدوده حمایتی و مقاومتی مهم 850 و 1007 دلار قرار دارد، که در صورت شکستن هرکدام از این سطوح، مسیر بعدی خود را مشخص خواهد کرد.
در هفته گذشته طلا روندی نزولی داشت و برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد و در این صورت طلا با شکستن نزدیک‌ترین سطح ساپورتی خود که ۹۳۰ دلار است، احتمالا تا سطح قیمتی ۹۰۰ دلار نیز پایین خواهد رفت. در غیر این‌صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم خود که ۹۷۰ دلار است، احتمالا قیمت آن تا ۹۹۰ دلار نیز بالا می‌رود.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد و گواه‌های موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا