تازه‌ترین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۷/۸/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به شرح ذیل بوده است:

- پلی‌اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۹۵۰‌یوآن/تن (قیمت در ۳۱/۷/۲۰۰۹، ۱۰۷۰۰‌یوآن/تن).

- پلی‌اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۱۰۶۵۰‌یوآن/تن (قیمت در ۳۱/۷/۲۰۰۹، ۱۰۰۰۰‌یوآن/تن).

- پلی‌پروپیلن، گرید اس‌پی ۱۷۹، ۱۰۶۰۰‌یوآن/تن (قیمت در ۳۱/۷/۲۰۰۹، ۱۰۰۰۰یوآن/تن).

- پی‌وی‌سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۷۰۰۰‌یوآن/تن (قیمت در ۳۱/۷/۲۰۰۹، ۶۸۰۰ یوآن/تن).

در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل دارای روند افزایشی قابل‌توجهی بوده است.

رونق پلی‌مری‌ها در بازار آسیا

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در تاریخ ۳/۸/۲۰۰۹ قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است:

- نفتا: به دلیل تقویت مجدد قیمت نفت خام و تداوم افزایش جو خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز آتی وضعیت اقتصاد جهانی با توجه به بهبود عملکرد کشورهای مختلف، قیمت نفتا در بازار آسیا، حدود ۱۵‌دلار/تن افزایش یافت. در تاریخ ۳/۸/۲۰۰۹، قیمت نفتا به سطح ۶۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ژاپن رسید.

- اتیلن: به دنبال سردی تقاضا در بازار، به ویژه از سوی خریداران چینی و عرضه مازاد از منطقه خاورمیانه و به‌رغم افزایش قیمت نفتا، قیمت اتیلن در آسیا کاهش یافت و به سطح ۹۸۵‌دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید.

- پروپیلن: با توجه به استمرار محدودیت عرضه پروپیلن در بازار به دلیل توقف تولید در برخی از کارخانجات و به‌رغم پایین بودن تقاضا در بازار، قیمت پروپیلن در آسیا روند صعودی را طی می‌کند. قیمت این محصول به سطح ۱۰۷۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی افزایش یافته است.

- استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا در هفته مورد بررسی، به دلیل رشد قیمت مواد اولیه تولید، افزایش یافت و به سطح ۱۰۷۰ ‌دلار/تن، فوب رسید. اضافه می‌نماید قیمت بنزن به ۸۶۰‌دلار/تن افزایش یافته است.

- پلی‌اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۳/۸/۲۰۰۹ افزایش یافت و از ۱۲۷۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین در هفته گذشته به ۱۲۹۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین در تاریخ مذکور رسید. قیمت خرید از خاورمیانه، ۱۲۷۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین گزارش گردیده است. لازم به ذکر است به دلیل انتظار کاهش قیمت در میان خریداران، حجم خرید محدود می‌باشد. پیشنهاد قیمت فروش گرید فیلم، ۱۳۰۰‌دلار/تن اعلام شده است. قیمت پلی‌اتیلن سبک نیز به سطح ۱۲۹۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین افزایش یافت. قیمت خرید از مالزی ۱۳۰۰‌دلار/تن و از قطر، ۱۳۱۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین اعلام شده است.

- پلی پروپیلن: به‌رغم افزایش قیمت پروپیلن و جو مثبت در بازار، قیمت پلی پروپیلن در بازار آسیا در هفته مورد بررسی تغییر چندانی نداشته است. قیمت پروپیلن از کره جنوبی، ۱۱۸۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین و از تایوان ۱۱۶۵‌دلار/تن گزارش شده است.

- ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۳/۸/۲۰۰۹، به دلیل بالارفتن قیمت داده‌های تولید افزایش یافت و به سطح ۱۴۲۰‌دلار/تن رسید.