روند صعودی قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات (تک محموله‌ای)در هفته مورد بررسی، همانند چندین هفته گذشته، ادامه داشت و در مقایسه با هفته قبل، حدود 12-10 دلار/تن افزایش یافت که طی چند ماه اخیر این میزان افزایش قیمت هفتگی بی‌سابقه بوده است.

آخرین قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار ۵/۶۳‌درصد بر مبنای سی اف آر بنادر چین، از ۱۰۱-۱۰۰ دلار/تن در هفته گذشته، به ۱۱۲-۱۱۰ دلار/تن، در هفته مورد بررسی افزایش یافت که در مقایسه با هفته قبل، بیش از ده‌درصد رشد داشته است. گفته می‌شود، افزایش قیمت محصولات فولادی در چین و چشم‌انداز مثبت نسبت به افزایش تقاضای فولاد، عرضه محدود سنگ‌آهن توسط شرکت‌های Rio و BHP در بازار اسپات و اخبار مربوط به اعتصاب در بندر Mangalore هند و احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن بارگیری و حمل سنگ‌آهن از این کشور، از مهمترین عوامل موثر در بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن در بازار چین ذکر شده است.
تعدادی از فعالان بازار سنگ‌آهن، با اشاره به روند صعودی قیمت محصولات فولادی در چین و عرضه محدود سنگ‌آهن در بازار اسپات و بالا بودن تقاضا، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سنگ‌آهن، طی هفته های آینده باز هم افزایش یافته و به سطح 120-115 دلار/تن،سی اف آر چین برسد.
در هفته اول ماه آگوست قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین از هند در حالی به سطح ۱۱۲-۱۱۰ دلار/تن، سی اف آر رسیدکه قیمت آن در اواسط ماه آوریل ۲۰۰۹، ۶۴-۶۱ دلار/تن بوده است و طی حدود چهار ماه، تقریبا ۸۰ ‌درصد رشد داشته است. با افزایش های اخیر قیمت سنگ‌آهن، نگرانی تجار افزایش یافته و آنها ریسک خرید را بالا می‌دانند. تعدادی از تحلیلگران بازار معتقدند که در شرایط کنونی، توافق قیمت سنگ‌آهن در قالب قراردادهای بلندمدت تا حدودی می‌تواند به جلوگیری از افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات کمک کند.
آخرین قیمت سنگ‌آهن ریز دانه وارداتی هند (با عیار 5/63‌درصد) در بازار داخلی چین به طور متوسط،850 یوآن/تن (125 دلار/تن)، با احتساب مالیات اعلام گردیده است که در مقایسه با هفته قبل، حدود 90 یوآن/تن افزایش نشان می‌دهد. قیمت سنگ‌آهن آفریقای جنوبی با عیار 66‌درصد، 880 یوآن/تن (129 دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل، 100 یوآن/تن رشد داشته است، همچنین قیمت سنگ‌آهن عیار 63-62‌درصد استرالیا در بازار داخلی چین، 790 یوآن/تن (116 دلار/تن)اعلام شده است که نسبت به هفته قبل 50 یوآن/تن افزایش نشان می‌دهد.
طبق آخرین گزارشات موجود، در هفته مورد بررسی، نرخ کرایه حمل در بازارهای جهانی از کاهش برخوردار بوده است. کرایه حمل سنگ‌آهن به مقصد چین (بندر Beilun) از کشور برزیل، ۹۸/۳۲ دلار/تن در هفته مورد بررسی بوده است که در مقایسه با هفته قبل، از کاهشی در حدود ۰۴/۵ دلار/تن برخوردار بوده است، همچنین کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور در چین، ۲۶/۱۲ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، ۲۴/۲ دلار/تن افت داشته است. نرخ کرایه حمل از هند به چین، حدود ۲۳-۲۱ دلار/تن گزارش شده است. گزارشات منتشره نشان می‌دهد که از تعداد کشتی های حامل سنگ‌آهن منتظر در بنادر چین برای پهلوگیری کاسته شده است و زمان انتظار کشتی‌ها برای پهلوگیری در اسکله از ۱۷ روز به ۱۳ روز کاهش یافته است.
آخرین موجودی سنگ‌آهن در بنادر اصلی چین در هفته مورد بررسی، حدود 70میلیون تن اعلام گردیده است، لکن موجودی بالای بنادر نتوانسته است جلوی افزایش قیمت سنگ‌آهن را سد کند. در رابطه با مذاکرات فولادسازان چینی برای تعیین قیمت سنگ‌آهن در قالب قراردادهای یکساله 2010-2009 و به‌رغم اخبار دو هفته گذشته مبنی بر نهایی شدن آن طی 10 روز، هنوز هیچ علائمی از مصالحه و توافق ملاحظه نمی‌شود و گزارشات ضد و نقیضی در این خصوص منتشر شده است.
برخی از منابع، اعلام می‌کند که پس از دستگیری کارمندان شرکت ریوتینتو توسط چین، مذاکرات عملا متوقف شده است.
هر چند اتحادیه تولیدکنندگان آهن و فولاد چین اعلام کرده است که مذاکرات همچنان در جریان است. دست‌اندرکاران حمل‌ونقل اعلام می‌کنند که با توجه به تغییرات مربوط به کشتی‌ها به نظر می‌رسد که تمایل چین به خرید سنگ‌آهن از برزیل بیشتر شده است. طبق این گزارش تعداد سفارش کشتی برای حمل سنگ‌آهن از برزیل از 24 کشتی در ماه ژوئن به 39 کشتی در ماه جولای افزایش یافته است، بالعکس، تعداد کشتی برای حمل سنگ‌آهن از استرالیا از 40 کشتی در ماه ژوئن به 31 کشتی در ماه جولای کاهش یافته است.


تثبیت نرخ کک متالورژی
اخبار موجود نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی، همانند هفته گذشته، بازار چین از لحاظ تغییرات قیمت کک متالورژی شرایط باثباتی را پشت سر گذاشت و فعالیت دادوستد نیز عادی توصیف شده است.
گفته می‌شود عدم اعلام قیمت پایه جدید توسط اتحادیه صنعتی کک منطقه شانکسی چین برای ماه آگوست، عامل اصلی این ثبات است. به موجب اطلاعات منتشره، آخرین قیمت کک در مناطق مختلف چین، 1710 تا 1800 یوآن/تن(264-250 دلار/تن) گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل، تغییری نداشته است. ثبات قیمت کک درحالی اتفاق افتاده است که قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین همچنان در حال رشد می‌باشد.
فعالان بازار اعلام می‌کنند با توجه به روند صعودی قیمت فولاد در چین و افزایش تولید فولاد در این کشور، احتمال افزایش قیمت کک در هفته‌های آتی بسیار بالا است.
آخرین قیمت زغال‌سنگ کک شو در بازار داخلی چین، 1300-1200 یوآن/تن (190-176 دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. همچنین طبق اعلام CCCMC، قیمت صادراتی کک متالورژی چین با خاکستر کمتر از 5/12‌درصد، در تاریخ 3/8/2009، 400-390 دلار/تن، فوب بوده است که حاکی از ثبات قیمت صادراتی کک است و تقاضای خرید بسیار پایین است.
چدن بدون تغییر
اطلاعات موجود نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی، قیمت پیشنهادی چدن صادراتی برزیل 310-305 دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. گفته می‌شود با افزایش تقاضا برای چدن در بازار داخلی برزیل و نیز رشد تقاضای خرید آمریکا، ظرفیت تولیدی چدن این کشور از 20‌درصد به حدود 30‌درصد افزایش یافته است. آخرین قیمت چدن صادراتی کشورهای CIS در تاریخ 6/8/2009، 295-290 دلار/تن، فوب دریای سیاه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی ماند. منابع بازار اعلام می‌کنند که تولیدکنندگان بزرگ چدن در روسیه و اوکراین به دلیل تکمیل سفارشات فروش خود در ماه آگوست و حتی ماه سپتامبر، در حال انتظار و پایش شرایط بازار هستند. آخرین قیمت پیشنهادی روس‌ها، 310-305 دلار/تن، فوب و قیمت تولیدکنندگان چدن اوکراین، 300-280 دلار/تن، فوب اعلام شده است. در آسیا، قیمت چدن بالا است و تقاضای خرید چینی‌ها ادامه دارد. قیمت مورد قبول خریداران چینی، 350-345 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است. همچنین قیمت چدن در بازار داخلی چین در حال نزدیک شدن به 3000 یوآن/تن است.