بورس‌نیوز- نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی، در تاریخ جهان به عنوان زمانی ثبت شد که رکود اقتصادی اوایل قرن ۲۱ به وقوع پیوست و اقتصاد بین‌الملل و ایران را دچار تحولات گوناگون کرد و صنایع مختلف را درگیر ساخت. در این میان صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر مورد توجه قرار می‌گیرد که این رویداد تاثیر زیادی در روند نوسانی سهام شرکت‌های فولادی داخلی و خارجی داشت.

ماه جولای سال ۲۰۰۸ میلادی با قیمت هر سهم ۴۲/۸۷‌دلار برای شرکت آرسلورمیتال به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی دنیا در حالی رقم خورد که در زمان مشابه سال ۲۰۰۹ هر سهم از این شرکت با افت ۵۹‌درصدی به قیمت ۳۶‌دلار در هر سهم رسید. دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده فولاد در جهان یعنی شرکت نیپون ژاپن نیز طی یک سال گذشته با افت ۳۱‌درصدی ارزش سهام خود مواجه شد، به گونه‌ای که هر سهم آن از ۴۵/۵‌دلار به ۷۹/۳‌دلار کاهش یافت. در این میان به کارخانه‌های تولید‌کننده فولاد چین به علت حمایت وسیع دولت چین از این صنعت خسارت مالی چندانی وارد نیامد، ولی هلدینگ فولاد JFE ژاپن به عنوان پنجمین تولید‌کننده فولاد در دنیا به افت ۲۲‌درصدی در هر سهم رسید و قیمت سهام آن از ۵۰‌دلار در جولای ۲۰۰۸ به ۲۵/۳۹‌دلار در جولای ۲۰۰۹ رسید.

اما شرکت‌های تولید‌کننده فولاد داخل کشور نیز از تبعات بحران اقتصادی بی‌بهره نماندند، به نحوی که شرکت‌های بزرگ صنعت فولاد بورسی با میانگین بازدهی منفی ۴۴‌درصد طی تیرماه ۸۷ تا پایان تیر ماه ۸۸ دوران رکود را تجربه کردند.

در این بین سهام شرکت فولاد خراسان که در تیر ماه ۸۷ با قیمت هر سهم ۶۶۹۱ریال معامله می‌شد، در دی ماه همان سال با قیمت ۳۰۴۰ ریال و در تیر ماه امسال با ۲۶۷۴ ریال در هر سهم مواجه گشت تا با ۶۰‌درصدی کاهش قیمت هر سهم و بازدهی (با احتساب سود نقدی) ۳۳-‌درصد اولین سال از بحران را پشت سر گذارد. شرکت فولاد مبارکه که در چهارمین ماه از سال ۸۷ با قیمت ۵۸۹۴ ریال خرید و فروش می‌شد در دی ماه ۸۷ به ۱۹۰۰ ریال در هر سهم رسید و در تیر ماه امسال با ارزش ۱۶۳۶ ریال مواجه شد تا سهامداران آن با بازدهی منفی (با احتساب سود نقدی) ۷۳‌درصدی و کاهش ۷۰‌درصدی قیمت هر سهم آن طی یک سال روبه‌رو گردند. فولاد خوزستان نیز از این قافله دور نماند و با بازدهی منفی (با احتساب سود نقدی) ۸۱/۵۳‌درصد طی تیر ماه سال ۸۷ تا تیر ماه امسال با ۳۰‌درصد کاهش قیمت در هر سهم مواجه شد و قیمت سهام آن از ۱۲۳۳۸ ریال در تیر ماه ۸۷ به ۳۸۲۰ ریال در ماه گذشته کاهش یافت.