گروه بورس کالا- با شکل گرفتن کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران فعالان صنعت سرب و روی که با موافقت دفتر ریاست‌جمهوری و حمایت وزارت صنایع‌ومعادن تشکیل شده بود، این انتظار می‌رفت که با توجه به تلاش‌های اعضای کنسرسیوم بدون برگزاری مزایده واگذار شود که این اتفاق نیفتاد. این در حالی است که حدود ۵۰‌درصد تولیدکنندگان سرب و روی مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند و مابقی نیز با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند و حدود ۳‌هزار نفر بیکار شده‌اند؛ بنابراین این واگذاری با توجه به تجربه‌های گذشته نیاز به حساسیت و توجه بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت صنعتی‌ومعدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان سرب و روی ایران در خصوص نتیجه واگذاری و شرایط بازار روی اظهار داشت: برای جلوگیری از انحصار و بهره‌مندی تمام صنعتگران از معدن سرب‌وروی انگوران امیدواریم که این معدن به کنسرسیوم تولیدکنندگان واگذار شود. وی افزود: در حال حاضر پیشنهاد چند شرکت برای دریافت معدن سرب‌وروی انگوران در حال بررسی است که برای جلوگیری از هر گونه انحصار، خاتمه دادن به تمام حرف‌وحدیث‌ها و ریشه‌کن کردن مشکلات این صنعت و در جهت خصوصی‌سازی واقعی امیدواریم این معدن به کنسرسیوم صنعت سرب‌وروی ایران واگذار شود.

وی با بیان اینکه تمام فعالان صنعت سرب‌وروی کشور در کنار یکدیگر جمع شده و شرکت صنعتی‌ومعدنی فعالان سرب‌وروی پاسارگاد را به عنوان کنسرسیوم متشکل از تمام تولید‌کنندگان تشکیل داده و در مزایده شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: طبیعی است که با توجه به انحصاری بودن معدن انگوران و با توجه به آنکه تمام کارخانه‌ها برای تامین خاک مورد نیاز خود به این معدن وابسته‌اند، در صورت واگذاری این معدن به شرکت‌های دیگر، انحصار جدیدی این بار در بخش خصوصی شکل خواهد گرفت.گفتنی است، معدن انگوران بزرگ‌ترین معدن سرب‌وروی خاورمیانه است که از چند سال پیش به دنبال ریزش شدید در دیواره‌های معدن، مدیریت آن به شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شده بود. در این چند سال همواره زمزمه‌هایی در خصوص واگذاری این معدن به گوش می‌رسد که بالاخره این موضوع تحقق یافت و پس از برگزاری مزایده، مسوولان شرکت تهیه و تولید در حال بررسی پیشنهادات ارائه شده و به دنبال آن معرفی برنده مزایده هستند.