بازار بی‌تحرک فولاد در منطقه خلیج فارس
قیمت بیلت پس از ثبات نسبی و بعضا کاهش قیمت در دو هفته گذشته در بازارهای مختلف جهانی، در هفته مورد بررسی مجددا در تمامی بازارهای عمده جهانی روند صعودی به خود گرفت.

به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت آهن قراضه و وجود تقاضا برای شمش فولادی در برخی از مناطق جهان از قبیل جنوب شرق آسیا از عوامل موثر در تقویت قیمت بیلت به‌شمار می‌رود.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، تقاضای خرید بیلت توسط کشورهای خاور دور از ترکیه تقویت شده است و به همین دلیل و نیز تداوم رشد قیمت آهن قراضه، تولیدکنندگان بیلت این کشور موفق شدند، بخشی از افزایش هزینه تولید را به مشتریان بیلت خود منتقل نمایند. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه حدود ۴۴۰‌دلار/تن (تحویل در کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد، در حالی که قیمت بیلت در هفته گذشته در حدود ۴۳۰‌دلار/تن بوده است. در بخش صادرات، آخرین قیمت معاملاتی،
450-440‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته در حدود 20-10‌دلار/تن رشد داشته است. با توجه به شرایط بازار میلگرد در داخل ترکیه و همچنین عدم‌تقاضای بالا در بازارهای صادراتی از یک طرف و بالا بودن قیمت آهن قراضه از طرف دیگر، تولیدکنندگان بیلت در ترکیه در شرایط سختی قرار دارند.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا، ۴۱۰-۴۰۰‌دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۳۰‌دلار/تن افزایش داشته است. طبق اعلام برخی از فعالان بازار، قیمت جدید پیشنهادی بیلت از کشورهای CIS به ۴۳۰-۴۲۵‌دلار/تن، فوب هم رسیده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت جدید بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس، 460-450‌دلار/تن، سی‌اف‌آر، برای تحویل در ماه سپتامبر اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته 20-10‌دلار/تن افزایش داشته است. تولیدکنندگان بیلت CIS در حالی نسبت به افزایش قیمت بیلت خود به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام کردند که نتوانستند نسبت به اخذ سفارش با قیمت‌های جدید موفق شوند. یکی از تجار بیلت در امارات اعلام کرد، تعدادی از تجار بیلت این کشور در بازار هستند، ولی با توجه به بالا بودن قیمت، از ارسال سفارش خرید خودداری می‌کنند. طبق نظر این تاجر و با در نظر گرفتن قیمت میلگرد در بازار، قیمت 440‌دلار/تن هم برای بیلت بالا است. بنابراین در شرایط فعلی و برای فعال شدن خرید بیلت یا باید کشورهای صادرکننده، قیمت خود را کاهش دهند یا قیمت میلگرد باید افزایش یابد.
میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین، با احتساب ۱۷‌درصد مالیات ارزش افزوده، برای گرید mnsi۲۰ا ، ۳۹۸۳ یوآن/تن (۵۸۲‌دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵وQ۱۹۵ا، ۳۸۸۳ یوآن/تن (۵۶۸‌دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت حدود ۲۸۰ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است که نشان می‌دهد قیمت بیلت در بازار چین در هفته مزبور یکی از بیشترین نرخ رشد قیمت خود را شاهد بوده است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۷۲۰-۷۱۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.
همچنین در بازار اعلام شد که قیمت بیلت وارداتی چین با 30 تا 40‌دلار/تن افزایش به 510-500‌دلار/تن، س اف آر چین رسیده است. افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین، بالارفتن قیمت سنگ‌آهن و تداوم رشد قیمت آهن قراضه سه عامل اصلی موثر در افزایش قیمت بیلت در چین است.
قیمت بیلت صادراتی تایوان و روسیه به ویتنام به ترتیب، ۴۸۵ و۴۷۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است.
اسلب بدون تغییر
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهای CISا، ۴۱۰-۳۸۰‌دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نشان می‌دهد قیمت اسلب صادراتی این کشورها طی چند هفته اخیر از روند باثباتی برخوردار بوده است. آخرین قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی، ۴۲۰-۴۱۰‌دلار/تن، فوب اعلام شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. قیمت اسلب وارداتی آمریکا هم همانند هفته گذشته ۴۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا