بازار آهن به خواب عمیق رفت

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: ‌این روزها احتیاط خریداران آهن به اوج خود رسیده است و رکود سنگینی در ‌این بازار احساس می‌شود.

در حال حاضر بازار آهن بسیار آرام است، اما ‌این آرامش برای تمامی‌ فولاد‌سازان به ویژه بخش خصوصی که از حمایت دولت برخوردار نیستند، نگران‌کننده است.

با مقایسه روند معاملات بازار فولاد در بازارهای جهانی و داخلی حرکت معکوس بازار‌ ایران کاملا مشهود است، به گونه‌ای که همزمان با رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شاهد افت آن در بازار مبادلاتی داخلی هستیم. فعالان بازار معتقدند، برای شکستن سد رکود در بازار آهن‌، دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه بودجه‌های عمرانی اقدام کند تا با آغاز ساخت‌وساز در کشور و اجرای‌ این پروژه‌ها‌، ‌این بازار شاید دوباره شاهد رونق باشد.

بازار آهن در حالی طی مبادلات هفته گذشته از ثبات برخوردار بود که طی هفته ماقبل از آن ‌این بازار شاهد نوسان اندک قیمتی بود.

شنبه و رشد آرام آهن

در نخستین روز از هفته گذشته نرخ میلگرد در بازار غیررسمی‌همچنان ثابت بود، اما در بازار تهران افزایش قیمت را تجربه کرد. در ‌این روز، شمش فولاد نیز ثبات قیمت داشت در حالی که سبد تیرآهن ریز با کاهش ۱۰‌هزار ریالی و سبد تیرآهن درشت با ثبات روبه‌رو بود.

توقف رشد قیمت‌ها در روز یکشنبه

با وجود کشف قیمت‌ها از روز یکشنبه اما نرخ آهن در بازار غیررسمی‌ همچنان ثابت بود و تنها میلگرد فولاد آذربایجان با کاهش قیمت رو به رو شد.

در مدت یاد شده، نرخ تیرآهن مجددا کاهش را تجربه کرد، به گونه‌ای که ‌این افت بین ۱۰ تا ۳۰‌هزار ریال در نوسان بود.

شمش فولاد نیز در ‌این مدت همچنان روی خط ثبات قرار داشت.

ثبات قیمت میلگرد و رشد تیرآهن دردوشنبه

در دوشنبه هفته گذشته میلگرد در بازار آهن همچنان از ثبات نرخ برخوردار بود، اما تیرآهن شاهد افزایش قیمت بود، به گونه‌ای که به جز ثبات نرخ هر شاخه تیرآهن ۱۴ اما مابقی سایزها از رشدی بین ۱۰ تا ۵۰هزار ریال برخورداربود.

سه‌شنبه و تداوم ثبات نرخ

در این روز برای سومین روز متوالی علاوه بر بازار غیررسمی، میلگرد در بازار تهران نیز از ثبات قیمت برخوردار بود.

در مدت یادشده، تیرآهن نسبت به روزهای قبل با افت همراه بود، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶،۱۸) با کاهش قیمت ۴۰، ۴۰ و ۲۰‌هزار ریالی و سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز با افت نرخ ۱۰، ۲۰ و۲۰هزار ریالی مواجه شد.

چهارشنبه و موج رکود

در چهارشنبه هفته گذشته نیز میلگرد همچنان روی خط تثبیت بود و تیرآهن کاهش قیمت را تجربه کرد، به گونه‌ای که در ‌این روز افت تیرآهن بین ۱۰ تا ۴۰‌هزار ریال در نوسان بود. در ‌این مدت، شمش فولاد همانند چهار روز قبل از ثبات قیمت برخوردار بود.

پنجشنبه و باز هم خط ممتد رکود

در این روز اتفاق خاصی در بازار آهن نیفتاد و بازار همچنان در خواب عمیق زمستانی بود و گویی در انتظار هفته‌ای بهاری است.