راه آهن ایران با ترکیه قرارداد بست

گروه بورس کالا- در آذر ماه سال گذشته قراردادی بین ذوب آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران منعقد شد که براساس آن مقرر شد ریل مورد نیاز کشور به صورت تصاعدی از ذوب آهن تامین شود تا به واسطه آن به خودکفایی در این زمینه برسیم‌، اولین محموله این ریل‌ها نیز در دهه مبارک فجر تحویل راه‌آهن داده شد، اما اینطور که پیداست خط تولید ریل در ذوب آهن متوقف شده و به تازگی نیز قراردادی به منظور تامین ریل با ترکیه بسته شد.

طبق خبرها کارخانه کاردمیر تولیدکننده مقاطع در ترکیه، اخیرا قراردادی را برای صادرات ریل به ایران امضا کرد. بر این اساس این کارخانه ۳۰‌هزار تن ریل برای خطوط راه‌آهن در ایران تامین خواهد کرد. اعتبار مالی و ضمانت نامه‌ها نیز در دست اقدام است. هنوز جزئیات مربوط به قیمت قرارداد اعلام نشده است. کاردمیر، کارخانه تولید ریل خود را در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ با تولید سالانه ۴۰۰‌هزار تن راه‌اندازی کرد.این قرار داد در حالی منعقد می‌شود که با آغاز تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان قراردادی بین این شرکت و راه‌آهن برای تامین بخشی از ریل مورد نیاز راه‌آهن منعقد شد، اما نبود زیرساخت‌های مناسب در ذوب آهن با وجود توان این شرکت برای تولید، اجرای این پروژه را به تاخیر انداخته است.

بهرام سبحانی، مدیر عامل سابق ذوب آهن اصفهان در بهمن ماه سال گذشته از آغاز عملیات تولید ریل به دلیل کاهش قیمت فولاد خبر داده بود . وی همچنین در این باره اظهار داشت که تمام برنامه‌‏های تولیدی کارخانه روی تولید ریل شیفت شده و برای تولید ریل شمش لازم تولید شده است.

سبحانی در این مصاحبه خاطرنشان کرده بود که از ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ طبق قرارداد اولین محموله ریل به راه‌‏آهن تحویل داده شده و تا پایان سال نیز ۲۰‌هزار تن ریل مورد تعهد تحویل می‌‏شود. وی تاکید کرده بود، با توجه به این که تولید ریل همزمان با سایر محصولات فولادی انجام می‌‏گیرد، نمی‌‏‌‏توان رقم دقیقی از تولید ریل داد، اما سعی خواهیم کرد تا پایان سال۱۳۸۷ به تعهدات خودمان عمل کنیم.

ذوب‌آهن اصفهان از سال ۱۳۷۱ مطالعات و بررسی‌های لازم را در خصوص امکان تولید ریل شروع کرده که نتایج این مطالعات و بررسی‌ها منجر به تولید اولیه ریل U۳۳ در سال ۱۳۷۳ شد، در همین راستا ادامه مطالعات و بررسی‌های کارشناسان ذوب‌آهن و همچنین مذاکرات با شرکت‌های صاحب تکنولوژی در خصوص تولید ریل ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۸۷ با تامین سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز، تولید ریل محقق شد که با توجه به نیاز راه‌آهن به ریل تا حدود ۴۰۰‌هزار تن در سال تفاهمنامه‌‌ای بین ذوب‌آهن و راه‌آهن جمهوری اسلامی در آذر ماه سال گذشته منعقد و مقرر شد طبق این تفاهمنامه ریل تولیدی ذوب آهن مطابق با استانداردUIC ۸۶۰ (بازبینی سال ۲۰۰۸) و استانداردDIN ( ۲۰۰۸) EN۱۳۶۷۴-۱ انجام ‌پذیرد.هدف از این قرارداد نیز قطع وابستگی برای تامین ریل مورد نیاز از خارج کشور عنوان شد.