زیان‌دهی گسترده شرکت‌های شیمیایی بزرگ دنیا

اکثر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات پتروشیمی در تراز مالی خود برای سه ماه دوم سال‌جاری میلادی اعلام زیان و کاهش درآمد کردند، به‌طوری که در گزارشی که کارگزاری بانک ملی گردآوری کرده، نام اکثر بزرگان صنعت پتروشیمی دیده می‌شود. متن زیر مشروح این گزارش است.

کاهش درآمد و فروش شرکت سلوی (Solvay): به گزارش شرکت سلوی برزیل در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ سود خالص این شرکت ۳۶درصد (۸۳بیلیون یورو) کاهش یافته است که در مقایسه با دوره مشابه آن در سال ۲۰۰۸ میزان فروش ۱۲درصد (۰۶/۲بیلیون یورو) کمتر بوده است. واحد دارویی این شرکت در سه‌ماه دوم امسال در مقایسه با سال قبل ۱۱درصد افزایش در فروش (۶۶۱میلیون یورو) ثبت نموده است. Ebit دوره‌ای (recurring Ebit) این واحد نیز ۴درصد (۱۱۵میلیون یورو) افزایش داشته است. واحد شیمیایی این شرکت با ۱۱درصد (۶۸۳میلیون یورو) کاهش رو‌به‌رو بوده است، در حالی که Ebit دوره‌ای آن ۲۶درصد (۶۶میلیون یورو) افزایش نشان داده است. در سه ماه دوم سال قیمت سود کاستیک با کاهش شدیدی مواجه بوده است، اما قیمت سایر محصولات شیمیایی مثل کربنات سدیم روند افزایشی داشته‌اند. کنترل سخت بر هزینه‌های ثابت در تمام سطوح و کاهش هزینه انرژی اثر خوبی بر بازده‌ها داشته است. در سه ماه دوم سال، واحد تجاری پلاستیک‌های شرکت ۲۷درصد (۷۲۴میلیون یورو) و Ebit دوره‌ای نیز ۹۵درصد (۴میلیون یورو) کاهش داشته است. اثر بحران اقتصاد جهانی بر بازارهای عمده این بخش (صنایع خودروسازی، ساختمان، الکترونیک و الکتریسیته) بسیار قابل توجه بوده است.

واحدهای شیمیایی و پلاستیکی شرکت به دلیل دارا بودن وضعیت خوب رقابتی و معیارهای مشخص خود حرکات مثبتی را نشان داده‌اند، اما شرایط بازار همچنان سخت خواهد بود. با این حال کل بازده عملیاتی گروه در سال ۲۰۰۹ کمتر از سال قبل

خواهد بود.

زیان خالص شرکت شیمیایی داو (Dow) پس از پرداخت هزینه‌ها: شرکت داو کمیکال Dow chemical در مقایسه با درآمد خالص ۷۷۶میلیون دلاری در سه ماه قبل، زیانی معادل ۴۳۵میلیون دلار در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ گزارش داده است که علت اصلی آن تقاضای ضعیف و تحقق هزینه‌های مربوط به بازسازی و خرید شرکت شیمیایی آمریکایی روم اندهاس (R&H) است، درآمد نیز با ۳۱درصد (۳/۱۱بیلیون دلار) کاهش روبه‌رو بوده است. این شرکت برای تعطیلی برخی از تسهیلات و کاهش نیروی کار متحمل ۶۶۲میلیون دلار هزینه شده است. شرکت داو برای هر سهم خود زیان خالصی معادل ۴۷ سنت (یا با در نظر نگرفتن اقلام بالا خالص درآمدی معادل ۵سنت برای هر سهم) گزارش داده است. به گزارش تحلیل‌گران تامسون رویترز (نیویورک) زیان ۸سنتی برای هر سهم پیش‌بینی شده بود. به گزارش داو این شرکت در سه ماه سال قبل برای هر سهم

۸۱ سنت سود اعلام کرده بود. درآمد سه ماه دوم سال تحت تاثیر شرکت R&H (که داو در اول آوریل تحصیل کرده است) قرار گرفته است.

حجم فروش در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و هند، مدیترانه و آفریقا به ترتیب ۲۵درصد، ۲۲درصد، ۹درصد، ۱۰درصد و ۹درصد کاهش داشته است. میزان فروش پلاستیک‌های پایه۴۲ درصدپای(Bosics Plastics) (۴ /۲بیلیون دلار) کاهش داشته است که علت آن کاهش حجم فروش در تمام مناطق جغرافیایی به استثنای کشور هند، مدیترانه و آفریقا بوده است. حجم فروش در اروپا به طور قابل ملاحظه‌ای به علت قطع برق در دو کارخانه پلی‌پروپیلن در کشور آلمان کمتر بود. فروش مواد شیمیایی پایه (Basic chemicals) نیز به دلیل کاهش حجم و قیمت (به ترتیب ۲۴ و ۲۹درصد) با ۵۳درصد(۵۸۶میلیون دلار) کاهش روبه‌رو بود. قیمت سود کاستیک کاهش شدیدی را در پی مازاد عرضه و تقاضای ضعیف در بازار تجربه کرد. تقاضای وینیل کلراید منومر (VCM) و اتیلن اکسید/ اتیلن گلایکول نیز به گفته شرکت داو با کاهش روبه‌رو بوده است.

به علت کاهش مصرف در بخش الکترونیک، فروش سه ماه دوم محصولات الکترونیکی و مواد خاص با ۲۶درصد (۲/۱بیلیون دلار) کاهش روبه‌رو بوده است. فروش واحد زیرساخت‌ها و روکش‌های ساختمان شرکت داو نیز به علت وضعیت ضعیف بازار ساخت‌وساز، ۳۰درصد (۲/۱بیلیون دلار) کاهش داشته است. حجم فروش محصولات بهداشتی و کشاورزی ۱۲درصد (۲/۱بیلیون دلار)، سیستم‌های عملکردی (Performance system) ا۳۸ درصد (۵/۱بیلیون‌دلار) و محصولات عملکردی (Performance Products)۴۱درصد (۱/۲بیلیون دلار) کمتر بوده است.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز اقتصادی زمان باقیمانده از سال ۲۰۰۹ برای شرکت داو به واسطه‌ رشد قوی در آسیا به خصوص در کشور چین (که برنامه‌های حمایتی داخلی منجر به ایجاد تقاضا خواهد شد) رو به ثبات پیش رود.

کاهش ۱۹درصدی درآمد واحد مواد خاص شرکت هانی ول (Honeywell): هانی ول ۱۹درصد (۱۵۰میلیون دلار) کاهش در سود

(به دلیل ۲۸درصد (۰۴۸/۱بیلیون دلار) کاهش در درآمد) گزارش داده است. حاشیه سود واحد موادخاص (در پی اثر مثبت صرفه‌جویی در هزینه) افزایش نشان داده است. درآمد سه ماه دوم UOP نسبت به سال قبل ۲۴درصد کاهش نشان داده است که علت آن فروش کمتر کاتالیزورها و درآمدهای مجاز و به تعویق افتادن پروژه‌ها و استفاده مجدد از کاتالیزورها از سوی مصرف‌کنندگان می‌باشد.

فروش رزین‌ها و مواد شیمیایی نیز به خاطر کاهش قابل توجه قیمت آنها (در پی کاهش بهای تمام شده مواد خام به خصوص به خاطر افزایش حجم صادرات) ۴۱درصد کاهش داشته است، این شرکت همچنین با ۳۰درصد کاهش در فروش محصولات خاص و ۱۵درصد کاهش در درآمد حاصل از فروش محصولات فلوئور روبه‌رو بوده است.

زیان میتسوبیشی (Mitsubishi): شرکت کمیکال میتسوبیشی زیان خالصی حدود ۱۷بیلیون ین (۱۷۹میلیون دلار) برای سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ گزارش داده است، در دوره مشابه سال قبل سود خالص شرکت ۱/۱۳بیلیون ین بوده است که این کاهش در درآمد به دلیل کاهش ۲۸درصدی (۵۵۰بیلیون ین) فروش بوده است.

شرکت شرایط سختی را به دلیل پایین آمدن قیمت فروش و تقاضای ضعیف (عمدتا تقاضای ضعیف در بخش محصولات عملکرد و شیمیایی) تجربه کرد. زیان عملیاتی شرکت در سه ماه دوم ۲۰۰۹ معادل ۶/۱۰بیلیون ین بود، در حالی که در دوره مشابه آن در سال قبل شرکت سود عملیاتی معادل ۵/۳۴بیلیون ین گزارش داده بود. علت کاهش سود عملیاتی، پایین آمدن ارزش موجودی کالا در نتیجه کاهش قیمت مواد خام و سوخت و کاهش قابل ملاحظه در تقاضا عنوان شده است.

واحد شیمیایی میتسوبیشی ۳۸درصد (۱۷۴بیلیون ین) کاهش در فروش خود و زیان عملیاتی حدود ۹/۲بیلیون ین (در دوره مشابه سال قبل سود عملیاتی شرکت ۴/۲بیلیون ین بوده است) گزارش داده است. علت اصلی این کاهش پایین آمدن حجم فروش و کاهش ارزش موجودی‌ها بوده است. تولید اتیلن این شرکت برای سه ماهه سال نیز ۵/۱۲درصد (۱۹۶۰۰۰میلیون تن) کاهش نشان داده است.

گزارش زیان شرکت کمیکال سامیتومو (Sumitomo): شرکت کمیکال سامیتومو زیان خالصی معادل ۵/۱بیلیون ین برای سه ماهه خود گزارش داده است، در حالی که در دوره مشابه سال قبل سود خالص ۱۵ بیلیون ینی گزارش داده بود. به‌علاوه فروش این شرکت ۳۱درصد (۳۴۱بیلیون ین) کاهش داشته است.

واحد محصولات پلاستیکی و پتروشیمی این شرکت ۴۲درصد (۱/۹۶بیلیون ین) کاهش در فروش ثبت نموده است.

همچنین این واحد زیان عملیاتی معادل ۶/۵بیلیون ین داشته است (در دوره مشابه سال قبل زیان عملیاتی این شرکت ۷۱۱میلیون ین بوده است.) فروش مواد نفتی شرکت مثل استایرن منومر و پروپیلن اکسید نیز به دلیل پایین آمدن کاهش شدید قیمت بازار (در پی نزول قیمت نفتا و سایر مواد خام) با کاهش روبه‌رو بوده است. به‌علاوه فروش رزین‌های ترکیبی نیز به دلیل کاهش قیمت فروش و تقاضای ضعیف از سوی صنایع خودروسازی و ساخت‌و‌ساز تنزل یافته است.

واحد محصولات شیمیایی پایه سامیتومو ۴۴درصد (۴/۴۲بیلیون ین) کاهش در فروش و زیان عملیاتی معادل ۸/۲بیلیون ین (که در دوره مشابه سال قبل سود عملیاتی ۶/۱بیلیون ینی در دفاتر خود ثبت نمود) گزارش داده است.

کاهش شدید سود شرکت کمیکال شین‌اتسو (Shin-Etsu Chemical): شرکت کمیکال شین‌اتسو کاهش ۷۱درصدی (۱۵بیلیون ین) در سود خالص و کاهش ۴۴درصدی (۱۹۰بیلیون ین) در فروش خود را گزارش داده است. تجارت PVC در ژاپن به دلیل نبود تقاضا در شرایط بدی به سر می‌برد، همچنین بر تجارت PVC در اروپا نیز لطمات سنگینی به خاطر رکود و کسادی در بازار اروپا وارد شده است. تجارت PVC در آمریکا نیز به دلیل کسادی در بازار مسکن با کاهش تولید از سوی شرکت‌ها روبه‌رو شده است.

بحران اقتصادی و زیان‌دهی شرکت BASF: به گزارش شرکت BASF، بر میزان فروش و درآمد این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ لطماتی از سوی بحران اقتصادی جهان وارد آمده است. به‌خصوص تجارت محصولات شیمیایی، پلاستیکی تحت‌تاثیر رکود در صنایع خودروسازی و ساختمان قرار گرفته است. EBIT فصلی قبل از اقلام ویژه با ۵۳درصد (۱/۱بیلیون یورو یا ۵۵/۱بیلیون دلار) کاهش روبه‌رو بوده است که به دلیل کاهش ۲۳درصدی (۵/۱۲بیلیون یورو) در فروش بوده است. EBIT سه ماه دوم ۶/۱بیلیون یورو بوده است که در مقایسه با سه ماه دوم سال ۲۰۰۸ با ۴۸درصد کاهش مواجه شده است. میزان کاهش در حجم و قیمت فروش به ترتیب برابر با ۱۸ و ۱۳درصد بوده است.

به نقل از کرت باک (Kurt Bock) مدیر اجرایی شرکت، در نیمه اول سال ۲۰۰۹، شرکت BASF توانست وجه نقد خود را با انجام فعالیت‌های عملیاتی یک بیلیون یورو با کاهش دارایی‌های جاری و بهبود کارآیی و کاهش هزینه‌ها تا ۶/۳بیلیون یورو افزایش دهد.

فروش محصولات شیمیایی BASF در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ با ۴۱درصد (۸/۱بیلیون یورو) کاهش نسبت به دوره مشابه آن در سال قبل روبه‌رو بوده است که علت اصلی آن کاهش حجم و قیمت فروش عنوان شده است. فروش پلاستیک‌ها نیز به علت پایین آمدن حجم و قیمت فروش، ۳۰درصد (۷۵/۱بیلیون یورو) کاهش داشته است. در پی کاهش ۱۸ و ۱۳ حجم و قیمت فروش، فروش محصولات عملکردی نیز ۱۷درصد (۴/۲بیلیون یورو) کاهش نشان داده است.

در سه ماه دوم سال‌جاری، تجارت BASF در اروپا ۲۶درصد (۳/۷بیلیون یورو) کاهش داشته است. میزان فروش در آمریکای شمالی نیز ۲۴درصد (۵۶/۲بیلیون یورو)، در آسیا ۱۵درصد (۹۹/۱بیلیون یورو)، در آمریکای جنوبی، آفریقا و مدیترانه ۸درصد (۶۵۰میلیون یورو) کاهش نشان داده است.

زیان خالص شرکت کلاریانت (Clariant) در سه ماه دوم سال: شرکت کلاریانت ۶۰میلیون SF(۵۶میلیون دلار) زیان خالص در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ گزارش داده است؛ این در حالی است که این شرکت در دوره مشابه سال ۲۰۰۸ سود خالصی معادل ۵۱میلیون SF کسب کرده بود. علت این کاهش در سود پایین آمدن ۲۴درصدی (۶/۱بیلیون SF) در فروش عنوان شده است. زیان فوق هزینه‌های ۷۴میلیون SF برای بازسازی و تعمیرات را هم دربر گرفته است.

علت پایین آمدن فروش، کاهش شدید تقاضا (۲۳درصد) عنوان شده است. این شرکت پیش‌بینی کرده است فروش کل سال ۲۰۰۹ آن در مناطق محلی در مقایسه با سال ۲۰۰۸ نزول ۱۶ تا ۲۰درصدی داشته باشد. این شرکت در نظر دارد تا برنامه‌های عمده‌ بازسازی خود را تا پایان سال ۲۰۱۰ به پایان برساند.

منبع: کارگزاری بانک ملی