دنیای اقتصاد- رکود نسبی که از سال گذشته و همزمان با رکود مسکن بر بازار آهن کشور حاکم شده بود، در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است؛ به گونه‌ای که برخی فعالان اقتصادی از به کما رفتن بازار آهن سخن به میان آورده‌اند و در عین حال پیش‌بینی کرده‌اند، اگر شرایط عوض نشود، می‌بایستی در انتظار رکود عمیق‌تری بود. گزارش خبرنگاران دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که بازار آهن دیروز هم با کاهش قیمت مواجه بود. معاملات محدود دیروز در بورس کالا هم نشان از این دارد که تقاضا در بازار همچنان پایین است و بسیاری از فعالان بورس و تجار در حالی محموله‌های جدید آهن خود را تحویل گرفته‌اند که کالاهای قبلی خود را به فروش نرسانده‌اند و انبارها هنوز پر است. عرضه میلگرد‌های چینی چه زمان به اتمام می‌رسد؟

احتیاط خریداران آهن به اوج رسید

گروه بورس کالا - معاملات محدود دیروز در بورس کالا نشان از‌این داشت که تقاضا همچنان در بازار پایین است.بر‌این اساس در ‌این روز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب آهن با قیمت ۷۰۵۰‌ریال عرضه شد که از مجموع ۱۶‌هزار‌تن کالای عرضه شده ‌تنها ۲۰۰‌تن خریداری شد.

در ‌این روز همچنین سبد میلگرد A-۳‌ا، ۱۰ تا ۲۲‌این شرکت نیز با قیمت ۵۴۰۰‌ریال عرضه شد که از ۲۴۰۰‌تن عرضه فقط ۴۰۰‌تن فروش رفت. در‌ این روز سبد میلگرد A-۳‌ا، ۸ تا ۱۶ ذوب آهن با قیمت ۵۴۰۰‌ریال ۳۶۰۰‌تن عرضه شد که‌تنها ۲‌هزار‌تن از آن معامله شد. در ‌این روز سبد میلگرد A- ۳ا،۱۴ و A-۲‌ا،۱۸ ذوب آهن با قیمت ۵۵۰۰‌ریال عرضه شد که‌تنها ۲۰۰‌تن از آن معامله شد.

انبارها از کالا پر است

به گفته فعالان بورس، بسیاری از تجار که پیش از‌ این میلگرد سلف خریداری کرده بودند‌، در حالی کالا‌های خود را تحویل گرفته‌اند که موفق به فروش آنها در بازار خرده فروشی نشده‌اند و انبارهایشان هنوز پر از کالا است. از ‌این رو است که می‌بینیم در بورس اقدام به خرید‌های عمده نمی‌کنند.در همین راستا یکی از تجار خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به رونق بازار تقاضا‌، معمولا برای خریدهای عمده‌ای که در بورس انجام می‌دادیم حتی اگر به صورت سلف بود هم سریعا خریدار پیدا می‌کردیم، به طوری که در برخی مواقع حتی کالا به انبار هم نمی‌رسید؛ اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و با توجه به ضعف بازار مصرف خرید ریسک بالایی برای خریداران عمده دارد.

قیمت میلگرد در پایین‌ترین سطح

به عقیده فعالان بازار، در حال حاضر قیمت میلگرد در پایین‌ترین حد قرار دارد و در مواردی حتی با توجه به قیمت شمش با نرخ‌های پایین تر و با ضرر به فروش می‌رود، اما در مورد تیرآهن شرایط فرق می‌کند و به نظر می‌رسد بازار آن به سبب عدم تحویل کالاهای انبوه ذوب آهن که پیش از ‌این با حجمی‌بالغ بر ۱۸۷‌هزار‌تن فروخته شده، در شرایط دیگری قرار دارد. یکی از خریداران در خصوص بازار تیرآهن می‌گوید: در حال حاضر تیرآهن وارداتی در حجم بالایی به بازار وارد شده؛ به خصوص از ترکیه و اسپانیا، از ‌این رو بازار احتمال می‌هد با عرضه کالاهای ذوب آهن و با توجه به‌این توزیع کالاهای وارداتی قیمت این کالا با نزول روبرو شود از‌ این رو از خرید خودداری می‌کنند و می‌بینیم که در بورس هم برخلاف همیشه که با تقاضای بالایی روبه‌رو بود،تیرآهن در ‌این روزها تقاضا ندارد.وی معتقد است قیمت تیرآهن برخلاف میلگرد به خصوص در معاملات بورس تصحیح نشد؛ از ‌این رو بازار نسبت به خرید ‌این کالا تردید زیادی دارد تا زمانیکه نرخ آن منطقی شود.وی در خصوص خرید تیرآهن‌های ذوب آهن باقیمت ۷۳۵تومان در بورس گفت: ‌این کالاها هنوز تحویل داده نشده، از ‌این‌رو خریداران آنها با کاهش قیمت ‌این کالا در بورس موافق نیستند.

اتمام میلگردهای چینی‌، بهبود بازار

اگرچه بازار پیش‌بینی مشخصی از زمان بهبود تقاضای بازار ندارد، اما مواردی را به عنوان امیدهایی برای بهبود مجدد بازار عنوان می‌کنند که از جمله‌ این موارد فروش و اتمام کالاهای چینی شرکت بازرگانی دولتی است.یکی از تجار ضمن بیان‌این مطلب که روز گذشته به دنبال کاهش قیمت نیشابور و آذربایجان در ابتدای معاملات، بازار با عقب نشینی مجدد خریداران مواجه شد، گفت: با توجه به ‌اینکه قیمت میلگرد در بازار ما در مقایسه با بازارهای جهانی پایین‌تر است، در صورت اتمام محموله‌های چینی که اخیرا بیش از اینکه در بورس فروخته شود در بازار آزاد فروش رفته، عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد؛ چرا که قیمت‌های بازار ‌ایران توجیه واردات را از سمت دیگر کاهش داده است. وی در‌این خصوص گفت: بازار‌های جهانی در حال حاضر روند روبه بهبودی دارند، به طوری که در حال حاضر قیمت ورق به شدت رو به رشد است، اما بازار ‌ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شده، از‌ این‌رو اگر محموله‌های چینی فروش برود، با ‌این روند واردات در میلگرد، بازار متعادل می‌شود.وی معتقد است، در مورد تیرآهن‌ این وضعیت متفاوت است و در صورت عدم کاهش قیمت آن با واردات بیشتر تیرآهن روبه‌رو خواهیم شد.

کاهش قیمت میلگرد آذربایجان در بورس

دیروز در میان کالای عرضه شده میلگرد آذربایجان با قیمت ۵۳۰۰‌ریال عرضه شد که در مقایسه با آخرین قیمت آن ۱۰۰‌ریال کاهش داشت. از ۲۰‌هزار‌تن عرضه این کالا ۸۰۰‌تن معامله شد. در ‌این روز همچنین تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چینی‌، ۶۰۰۰ریال، ۳۳۰۰‌تن عرضه شد، اما خریداری نداشت. میلگردA-۳ا، ۱۸ تا ۲۵ ترکیه با قیمت ۴۷۰۰‌ریال عرضه شد که ۳۳۰۰‌ریال معامله شد.در‌این روز همچنین سبد میلگرد چین با قیمت ۴۶۰۰‌ریال عرضه شد که ۱۱۰۰‌تن معامله شد.