بورس نیوز- اعلام گزارش جدید تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در پایان هفته به کام سرمایه‌گذاران و فعالان بازار فلزات خوش آمد و همین امر منجر به رشد قیمت محصولات در این بازار‌ها شد. در روز جمعه دپارتمان تجارت ایالات متحده اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور طی فصل دوم سال جاری تنها به میزان یک‌درصد کاهش یافته است. این در حالی است که اقتصاد آمریکا در سه‌ماه ابتدایی سال بیش از شش‌درصد منقبض شده بود. اعلام این گزارش در کنار برخی دیگر از گزارش‌های اقتصادی همچون تولید ناخالص چین و نتایج مالی بهتر از حد انتظار شرکت‌های بورسی در بورس‌های مختلف جهان، عواملی بوده‌اند که باعث رشد قابل توجه قیمت فلزات پایه در ماه جولای شده‌اند.شاخص قیمت شش فلز معاملاتی در بورس فلزات لندن طی ماه ژوئن ۱۵درصد افزایش یافته است.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده ۱/۲‌درصد گران شد و به ۵۷۱۹دلار رسید. قیمت این کالا در طول ماه جولای بیش از ۱۵درصد افزایش یافته است.در این میان آلومینیوم با رشدی ۶/۰‌درصدی به قیمت ۱۸۹۰ دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم طی این ماه به میزان ۲۲درصد افزایش یافته است.همچنین هر تن روی تحت قرارداد مشابه با حدود ۳/۲درصد افزایش به قیمت ۱۷۵۰دلار دست یافت و معاملات ماهانه را با ۱۲درصد رشد قیمت به پایان برد. سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده با ۲/۳‌درصد افزایش به قیمت ۱۷۶۴دلار رسید. قیمت این فلز در طول ماه هفت‌درصد رشد کرده است.نیکل در روز جمعه با افزایشی ۴/۴‌درصدی به ۱۷۹۵۰ دلار رسید. قیمت این فلز در طول ماه ۱۱‌درصد بالا رفته است.در این میان، قلع در روز جمعه با ۹/۶‌درصد کاهش به قیمت ۱۳۵۰۰دلار رسید. قیمت در طول این ماه هشت‌درصد رشد کرده است.در این میان با افت مجدد شاخص دلار ایالات متحده و رسیدن این شاخص به کمترین میزان از ۱۸ دسامبر سال گذشته تاکنون قیمت طلا بازهم بالا رفت. شاخص دلار ایالات متحده که عملکرد این ارز را در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان منعکس می‌کنند هم‌اکنون به ۲۲/۷۸ واحد رسیده است.

طی معاملات روز جمعه در بورس کالایی نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ماه آگوست با ۶/۱۹دلار افزایش قیمت به ۵/۹۴۵دلار رسید. قیمت طلا در طول هفته در حدود یک‌درصد رشد کرده است.