گروه بورس کالا-زهرا مسافر: طی ۱۰ روز گذشته بازار خارجی و داخلی شمش فولاد در خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازارهای جهانی هم اکنون در حال گذار از موج بحران‌ایجادشده از سال گذشته هستند به گونه‌ای که با رشد نرخ نفت و ارز، قیمت مواد اولیه نیز در‌این بازار با افزایش روبه‌رو شده است.براساس‌این گزارش، ‌این درحالی است که بازار داخل بدون تاثیر از بازارهای خارجی روند کاهشی به خود گرفته است.

طی مبادلات اخیر در هفته جاری شمش فولاد شمال به نرخ ۴۵۰دلار در هر تن رسیده است که نسبت به ۱۰روز گذشته از رشد ۱۰‌دلاری برخوردار است.در مدت یاد شده، ورق ۲ سیاه نیز از بازار بهتری برخوردار شده به گونه‌ای که هر تن از‌این محصول به مبلغ ۵۸۰‌دلار با رشد ۲۰‌دلاری نسبت به ۱۰روز گذشته عرضه شد.در‌این مدت، میلگرد نیز به قیمت هر تن ۵۱۰‌دلار در بازارهای خارجی عرضه شد که از رشدی حدود ۱۰‌دلاری برخوردار شده است.فعالان بازارمعتقدند: قیمت شمش فولاد دربازارهای خارجی رو به رشد است که‌این افزایش‌ها را ناشی از رشد قیمت نفت، نرخ یورو و کاهش تولید کارخانه‌های تولید کننده می‌دانند.

به گفته فعالان بازار، تعطیلات ماه‌های جولای و آگوست نیز از جمله عوامل رشد قیمت‌ها در بازارهای خارجی است.

دربازار داخل برخلاف بازارهای جهانی شمش فولاد از روند کاهشی برخوردار است به گونه‌ای که طی مبادلات اخیر در هفته جاری هر کیلو شمش فولاد ۱۵۰×۱۵۰ در ‌این بازار به قیمت ۴۵۰تومان عرضه شد که نسبت به ۱۰ روز گذشته کاهش ۲۰‌تومانی را تجربه کرد.در‌این مدت، شمش فولاد ۱۰۰×۱۰۰ به مبلغ ۴۵۵‌تومان در بازار داخلی پیشنهاد شد، ‌این درحالی است که طی ۱۰‌روز اخیر روی عدد ۴۷۵‌تومان عرضه می‌شد.در مدت یاد شده، هر کیلو شمش فولاد ۱۲۵×۱۲۵ با رشد ۲۰‌تومانی نسبت به ۱۰ روز گذشته در بازار داخلی مورد مبادله قرارگرفت.

همچنین طی هفته جاری ورق ۲ سیاه نیزدربنادر شمالی به قیمت ۶۲۰تومان در هر کیلو عرضه شد. به گفته فعالان بازار، روند کاهشی قیمت فولاد در بازار داخل ناشی از بلاتکلیفی فعالان و نبود مصرف داخلی است.