کاهش قیمت پلیمرها در اروپا و آمریکا
کاهش قیمت نفت خام در هفته گذشته باعث کاهش مواد خام در آمریکای شمالی شد. اتان حدود 2 سنت، نفتا 9 سنت و بوتان یک سنت کاهش و پروپان تنها یک‌پنی افزایش یافت.

بازار اولفین‌ها در آمریکای شمالی یک‌دست نبود. اتیلن نقدی حدود ۲ سنت کاهش داشت، در حالی که پروپیلن نقدی ثابت ماند. با این حال قراردادهای پروپیلن در ماه جولای با افزایش یک سنت در بهای آنها تسویه شدند و قیمت گرید شیمیایی پروپیلن به ۵/۳۹ سنت و گرید پلیمری پروپان به ۴۱ سنت رسید.
قیمت نقدی بوتادین در این هفته به دلیل کسادی بازار با حدود 9 سنت افزایش روبه‌رو شد. بهای نقدی نفتا در اروپای شمال غربی با 30 دلار کاهش مواجه شد، اما قیمت نقدی اولفین‌ها افزایش چندانی نداشت. کاهش نرخ عملیاتی‌ همراه با کمبود موجودی کالا در زنجیره عرضه موجب شد قیمت‌ نقدی اتیلن به طور میانگین از 80 دلار افزایش هم فراتر رود. بهای نقدی پروپیلن با 50دلار افزایش روبه‌رو شد، اما بوتادین بیشتر از 50درصد افزایش یافت. آروماتیک‌ها غیرقابل پیش‌بینی بودند و نوسان‌های مختلفی داشتند. قیمت بنزن نقدی و زایلین مخلوط تغییری نداشتند؛ اما قیمت نقدی تولوئن در ساحل گلف آمریکا 20 سنت و در اروپا 20دلار کاهش نشان داد. استایرن به روند صعودی خود ادامه داد و در ساحل گلف 5سنت و در اروپا به طور میانگین 80دلار بالا رفت. قراردادهای استایرن در ماه جولای در اروپا هم 90دلار افزایش قیمت داشتند، متانول هم متغیر بود، در آمریکای شمالی 7سنت رشد کرد؛ اما در اروپا فقط 5 یورو بر بهای آن افزوده شد.در نیمه اول ماه جولای تمام انواع ترموپلاستیک‌ها با تثبیت تقاضا در هر دو طرف اقیانوس اطلس روبه‌رو بودند. این تثبیت حتی با وجود تعطیلات رسمی در کشورهای کانادا، فرانسه و ایالات‌متحده که باعث کاهش فعالیت‌های تجاری شده بود، اتفاق افتاد. به طور کلی، افزایش قیمت نقدی در اروپا بیشتر از ایالات متحده آمریکا بود. پلی‌اتیلن تا 80-60دلار در آمریکای شمالی رشد داشت. اما در اروپا این افزایش قیمت در محدوده 100-80دلار بود. پلی‌پروپیلن در اروپا با 120دلار افزایش روبه‌رو شد. اما بهای آن در آمریکای شمال 80دلار افزایش یافت. با وجود رشد شدید استایرن منومر، قیمت پلی‌استایرین بیش از 40دلار در آمریکا و 50دلار در اروپا صعود کرد. در تمام مناطق قیمت قراردادهای آن برای ماه جولای حدود 100 تا 150دلار رشد داشت.
منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی