فروشندگان بیلت قیمت‌ها را تعدیل کردند
گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند تقریبا نزولی و در برخی از بازارها نیز از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

به گزارش متال بولتن به‌رغم بازار قوی آهن قراضه و بالابودن آن در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا برای بیلت تا حدودی توانست قیمت آن را در هفته مورد بررسی تحت تاثیر قرار دهد و تعدادی از تولیدکنندگان و فروشندگان بیلت برای جلب مشتری مجبور به تعدیل قیمت‌های فروش خود شدند.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور حدود ۴۲۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد، اما با توجه به سطح قیمت میلگرد در بازار این کشور، قیمت بیلت گران بوده و تولید میلگرد با این قیمت دارای صرفه اقتصادی نمی‌باشد. هر چند، گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که تعدادی از تولیدکنندگان میلگرد برای جلوگیری از توقف تولید به خرید بیلت ادامه می‌دهند، ولی حجم خریدها محدود است. در بخش صادرات، آخرین قیمت معاملاتی، ۴۲۰-۴۱۰دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته در حدود ۲۰دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. صادرکنندگان بیلت اسپانیا، قیمت ۴۱۰دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه را برای تحویل در اوایل آگوست پیشنهاد می‌کنند، ولی قیمت پیشنهادی با توجه به تقاضا و قیمت پایین میلگرد در ترکیه مورد اقبال خریداران قرار نگرفته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS از 415-400دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 400-390 دلار/تن، فوب دریای سیاه در هفته مورد بررسی کاهش یافت.
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که نبود تقاضای کافی برای محصولات نهایی فولاد در خاورمیانه و ترکیه، تقاضا برای بیلت CIS را هم کاهش داده است. در خاورمیانه و شمال آفریقا، به ویژه مصر، تقاضا برای شمش فولادی پایین است و در شرایط فعلی تجار ترجیح می‌دهند که با موجودی بالای انبار وارد ماه مبارک رمضان نشوند و با توجه به شرایط سرد بازار محصولات نهایی، در خرید بیلت احتیاط به خرج می‌دهند. صادرکنندگان بیلت CIS همچنین قیمت بیلت صادراتی خود را به مقصد ترکیه ۱۰ تا ۱۵دلار/تن کاهش دادند.
هرچند باید اضافه نمود، تولیدکنندگان بیلت کشورهای CIS به دلیل تکمیل سفارش تولید ماه آگوست، چندان تمایلی به تعدیل قیمت‌ها ندارند، ولی شنیده می‌شود که شرکت‌های تجاری بین‌المللی، قیمت‌های فروش بیلت را به زیر قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان کاهش داده‌اند؛ اما آنچه که در بازار ملموس است، افت تقاضا است و در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که تغییرات آتی قیمت بیلت در بازارهای جهانی تا حدود زیادی به تغییرات قیمت آهن قراضه بستگی خواهد داشت.
در هفته مورد بررسی قیمت جدید بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس، ۴۵۰-۴۴۰دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام گردید؛ در حالی که قیمت بیلت در دو هفته قبل، ۴۴۰-۴۳۰دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس بوده است.
در بازار آمریکا نیز انتظار می‌رود، قیمت بیلت به دلیل رشد قیمت آهن قراضه افزایش یافته و به سطح 446-435دلار/تن برسد.
میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید ۲۰اmnsi ، ا۲۳۵ یوآن/تن (۵۰۸ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیتQ۲۳۵وQ۱۹۵ا، ۳۳۸۷ یوآن/تن (۴۹۷ دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت حدود ۳۰ تا ۴۵ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۶۵۵-۶۵۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تقریبا ثابت بوده است.
اسلب بدون تغییر
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهای CIS ۴۰۰-۳۷۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری گزارش نشده است. آخرین قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی، ۳۹۰-۳۷۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است؛ در حالی که قیمت هفته قبل، ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، فوب بوده است.
منابع بازار اعلام نمودند که تعدادی از تولیدکنندگان اسلب در آمریکای لاتین، قیمت 410-400 دلار/تن، فوب را پیشنهاد می‌نمایند. قیمت اسلب وارداتی آمریکا هم350 دلار/تن، سی‌اف‌آر درج شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است.