گروه بورس کالا- زهرا مسافر: بررسی تحولات پرتنش بازار آهن طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که رکود در این بازار علاوه بر بحران اقتصاد جهانی ریشه بسیار قوی در صنعت ساختمان دارد.

صنعت ساختمان کشور با ۳۰۰ شاخه صنعتی وابسته از حدود ۲ سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف با رکود زیادی روبه‌رو شده است که در این میان صنعت فولاد کشور بیش از ۶۰درصد متاثر از نابسامانی صنعت ساختمان است. نبود نقدینگی، سیاست‌های پولی دولت، بحران اقتصاد جهانی، نوسان قیمت نفت و رکود حاکم بر صنعت ساختمان طی ماه‌های اخیر از عوامل اساسی رکود در بازار فولاد کشور محسوب می‌شود که به عقیده کارشناسان، رکود حاکم بر صنعت ساختمان نقش بسزایی بر این بازار دارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری فولاد مبنا در این خصوص گفت: هم‌اکنون عرضه آهن بر تقاضا پیشی گرفته که عرضه گسترده فولاد وارداتی را می‌توان از آن جمله برشمرد. محمدحسین دیده‌ور، رکود در صنعت ساختمان را اساسی‌ترین عامل در وضعیت کنونی بازار آهن دانست و افزود: بازار آهن هم‌اکنون نیازمند تحریک تقاضا است. وی تصریح کرد: متاسفانه صنعت ساختمان در کشور تا قبل از سال ۸۴ به سرعت در حال رشد و توسعه بود، اما هم‌اکنون از رکود شدیدی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری فولاد مبنا تصریح کرد: بیش از ۶۰درصد از رکود حاکم بر بازار آهن متاثر از وضعیت نابسامان صنعت ساختمان است. وی خاطرنشان کرد: بحران در اقتصاد جهانی، نوسان شدید قیمت مواد اولیه به ویژه انرژی در بازارهای جهانی موجب شرایط بلاتکلیفی در اغلب بازارها شده است. دیده‌ور همچنین اظهار داشت: بخشی از اقتصادهای کلان مانند چین، بازار را با ترس روبه‌رو کرده‌اند، زیرا هم‌اکنون میلگرد چینی در بازارهای جهانی با کمترین قیمت عرضه می‌شود. وی انتخابات و سیاستگذاری‌های نادرست پولی را عامل تاثیرگذار در عدم رونق ساختمان در کشور دانست. مدیرعامل شرکت کارگزاری فولاد مبنا برای برون رفت از بحران ایجاد شده در بازار آهن گفت: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا زمین به صورت اجاره‌های طولانی مدت به همراه امکانات رفاهی و آموزشی در اختیار مردم و در مناطق مورد نیاز قرار گیرد. به گفته وی، سیاست مذکور موجب رشد و توسعه و رونق صنعت ساختمان خواهد شد. دیده‌ور خواستار اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های عمرانی در کشور شد و افزود: این امر موجب رونق صنعت فولاد خواهد شد. دیده‌ور در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتی بازار آهن تصریح کرد: شرایط آتی بازار آهن به سیاست‌های دولت دهم پس از تشکیل کابینه ارتباط دارد و هم‌اکنون قابل پیش‌بینی نیست.