مرکز خدمات فولاد ایران - با توجه به ضعف تقاضا در بسیاری از نقاط دنیا، افزایش قیمت انواع ورق در جهان به عنوان یک حباب تلقی می‌شود. علت افزایش قیمت ورق، خالی شدن انبارها و تجدید موجودی توسط تجار بزرگ است در حالی که تقاضای موثر در میان مدت افزایش نخواهد یافت.

البته محدودیت عرضه و افزایش قیمت در نقاط کلیدی دنیا مثل چین، خاور دور و روسیه آرامش نسبی به دست‌اندرکاران می‌دهد تا بازار را در حال رشد ببینند و اگر هم احتمال ترکیدن حباب باشد، چندان زیاد نخواهد بود. البته این بستگی به سیاست کارخانه‌ها دارد که در طی چه مدت زمانی تولید خود را افزایش خواهند داد.هفته گذشته افزایش قیمت ورق گرم کویل محصول روسیه ۵۰ تا ۱۰۰‌دلار افزایش یافت که بسیار تعجب‌برانگیز بود این امر روی بازار ورق گرم آمریکا هم اثر گذاشت و قیمت این کالا در آمریکا به ۵۰۰‌دلار هر شورت تن رسید.

این در شرایطی است که بائو استیل به عنوان پیشرو کارخانه‌های چین قیمت ورق گرم کویل را که پایه قیمت ورق است برای تحویل آگوست اعلام نکرده است. تولیدکنندگان ورق به سیاست تجدید موجودی‌ها خوشبین هستند، ولی آنها بازار را سریع‌تر از قدرت جذبش بالا برده‌اند.

نتیجه آن رسیدن به نقطه اوج قیمت‌ها و شروع بدگمانی به شرایط بازار شده است، در این میان خریدهای قراضه توسط ترک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مقاطع بوده است، آنها در ماه اخیر ۳۰ محموله بزرگ خریداری کرده‌اند، ولی نباید فراموش کرد که ماه رمضان در پیش است، بنابراین ریسک ماه‌های آینده بالا است. ولی امیدواری ترک‌ها به فصل چهارم سال جاری است که تقاضا در خاورمیانه باید افزایش یابد.

کمبود ورق در پاکستان

ورق در بازار پاکستان نیز دچار کمبود عرضه است. همین امر باعث افزایش قیمت شده. تولید کارخانه‌های داخلی کفاف مصرف را نمی‌دهد، واردات هم محدود است چون ظرفیت کافی برای عرضه نیست.اخیرا کارخانه دولتی پاکستان ۲۴‌دلار هر تن برای ورق سیاه ۵/۱۸‌دلار به قیمت اسلب و ۵/۶‌دلار به قیمت ورق ضخیم اضافه کرده است. این در حالی است که کارخانه ۹ روز قبل قیمت‌های خود را بالا برده بود.

افزایش قیمت ورق اردمیر

از سوی دیگر، اردمیر ترکیه که لیدر بازار ورق ترکیه است اعلام کرد که تخفیف ۲‌درصدی فروش نقدی را برداشته. در واقع قیمت‌ها از۸ جولای ۲‌درصد بالا رفته است.

گذشته از آن نرخ بهره ماهانه برای اعتبارات مدت دار که برای خریداران داخلی بر اساس‌دلار آمریکا محاسبه می‌شود ۳‌درصد محاسبه خواهد شد.