بازار بی‌ثبات پتروشیمی‌ها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: قیمت محصولات پلیمری روز سه‌شنبه در بورس کالا رشد چشمگیری داشت.

افزایش قیمت پتروشیمی‌ها در هفته‌های گذشته مصرف‌کنندگان بسیاری را با مشکل روبه‌رو کرد، هر چند بازرگانی پتروشیمی در روز یکشنبه قول عرضه‌های بیشتری را در روز سه‌شنبه داده بود، اما نه تنها عرضه‌های این محصولات افزایش نیافت، بلکه قیمت محصولات پلمیری باز هم رشد داشت.فعالان اقتصادی بازار محصولات پتروشیمی را بی‌ثبات و قیمت‌ها را کاذب می‌خوانند و معتقدند وجود برخی از واسطه‌ها که اقدام به خرید عمده محصولات و سپس فروش این محصولات در بازار آزاد می‌کنند، علت اصلی گران‌تر شدن پتروشیمی‌ها هستند.

برخی از خریداران محصولات پتروشیمی نظارت ناقص بورس کالا را علت اصلی افزایش قیمت‌ها می‌دانند و معتقدند بازرگانی پتروشیمی عرضه‌ها را محدود کرده است؛ چرا که تقاضا در بازار برای خرید این محصولات بسیار زیاد است و به مرور زمان قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

هر چند هفته گذشته بورس دو کالای پتروشیمی را به دلیل عرضه نکردن با آخرین نرخ معامله شده آنها از تابلوی خرید حذف کرد، اما در عرضه‌های بعدی بورس کالا، تنها نرخ یکی از کالاها اصلاح شد و نرخ کالای بعدی هیچ تغییری نکرد. بازرگانی پتروشیمی قول داد که عرضه‌ها را بیش از پیش کند، تا ثبات را به بازار پتروشیمی‌ها برگرداند، اما در معاملات روز سه‌شنبه این اتفاق رخ نداد و باز هم قیمت‌ها افزایش پیدا کردند.

جلسه بورس کالا نیز که پیش از عرضه فوق‌العاده این محصولات در روز یکشنبه برگزار شد، دردی از بی‌ثباتی بازار محصولات پتروشیمی دوا نکرد؛ چرا که هنوز نتیجه آن در‌ هاله‌ای از ابهام قرار داد، هر چند گفته می‌شود قرار شده که بازرگانی پتروشیمی قیمت‌ها را تغییر و عرضه‌ها را افزایش بدهد، اما باز هم خریداران و کارگزاران بورس کالا از بی‌ثباتی بازار پتروشیمی‌ها گله دارند.

رقابت برای خرید محصولات پلیمری

در معاملات این روز پلی‌اتیلن سبک فیلم ال‌اف ۰۲۰۰پتروشیمی بندرامام با حجم ۲۰۰۰ تن و قیمت ۱۱۳۹۳ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۰۲۱ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ همین پتروشیمی با حجم ۱۰۰۰ تن و نرخ ۱۱۳۹۳ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۵۳۲ ریال خریداری شد.

پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۰۹۵۵ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۷۵۲۳ ریال خریداری شد.

پلی‌وینیل کلراید اس ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با حجم ۲۰۰۰ تن و قیمت ۸۳۶۱ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۱۰۰ ریال خریداری شد.

پلی‌اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی جم با نرخ ۱۰۸۶۰ ریال و حجم ۸۰۰تن عرضه شد که ۴۰تن از آن خریداری شد. پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف ۶۴۱ پتروشیمی تندگویان با حجم ۱۰۰۰ تن و قیمت ۱۰۵۸۰ ریال عرضه شد که ۵۰۰ تن از آن خریداری شد. پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ همین پتروشیمی با نرخ ۹۹۴۸ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۱۰۱ ریال معامله شد.

استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ پتروشیمی بندرامام با حجم ۲۰۰ تن و نرخ ۱۳۲۶۴ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۸۸۵۶ ریال معامله شد. پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با حجم ۲۰۰۰ تن و قیمت ۸۳۶۱ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۱۰۰ ریال معامله شد. پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ پتروشیمی بندرامام با حجم ۲۰۰۰ تن و نرخ ۸۵۵۱ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۹۹۹ ریال معامله شد.

گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندرعباس با نرخ ۳۷۰ ریال و حجم ۱۲۰۰ تن عرضه شد که ۱۰۸۰ تن از آن خریداری شد.

روغن‌ها خریدار نداشتند

در معاملات این روز محصولات پلیمری وارداتی و گریدهای متفاوت روغن با اقبال از سوی خریداران مواجه نشدند؛ به گفته فعالان اقتصادی قیمت روغن‌های پایه در روزهای اخیر افزایش داشته است، به همین دلیل خریداران علاقه‌ای به خرید این محصولات نشان نمی‌دهند.

در این روز پلی‌استایرن انبساطی اس‌اف ۳۰۰ شرکت سامسونگ کره جنوبی با حجم ۱۰ تن و نرخ ۱۴۳۰۰ ریال عرضه و معامله نشد. پلی‌استایرن انبساطی آر۱۲۰ شرکت ال‌جی کره جنوبی با حجم ۴۰ تن و قیمت ۱۴۳۰۰ ریال عرضه و معامله نشد. پلی‌استایرن انبساطی آر ۱۶۰ با حجم ۵۰ تن و نرخ ۱۴۲۰۰ ریال عرضه و معامله نشد. همچنین گوگرد کلوخه درجه ۲ شرکت پالایش نفت بندرعباس با قیمت ۲۱۰ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه و معامله نشد.