بازار بیلت همچنان جذاب
قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند تقریبا باثبات و بدون تغییری برخوردار بوده است.

به گزارش متال بولتن بازار قوی آهن قراضه و بالابودن آن در بازارهای جهانی، همچنان به عنوان یک عامل موثر در تقویت و حمایت قیمت بیلت عمل می‌نماید، هر چند با توجه به افت تقاضا به نظر می‌رسد که قیمت بیلت در برخی از مناطق جهان تا حد جزئی سست شده است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی و به دلیل عدم بهبود بازار و قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، انتظارات برای کاهش بیلت در ترکیه تا حدودی بالا رفته است. در هفته مذکور تولیدکنندگان میلگرد ترکیه فعالیت خرید آهن قراضه و بیلت را کاهش دادند.
قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور حدود425-420 دلار/تن (تحویل در کارخانه و بدون احتساب vat) در هفته مورد بررسی اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل از روند نزولی برخوردار بوده است. در بخش صادرات نیز باید متذکر شد که در هفته مورد بررسی پیشنهاد قیمت مشخصی برای صادرات در بازار اعلام نشد، لکن آخرین قیمت معاملاتی همانند هفته گذشته در سطح 430-420 دلار/تن، فوب گزارش شده است.
برخی از منابع بازار اعلام کردند که قیمت پیشنهادی ترکیه هم برای صادرات بیلت، ۴۳۰-۴۲۰ دلار/تن، فوب برای تحویل در اواخر ماه جولای و اوایل آگوست است که بیانگر سست شدن جزئی قیمت‌های پیشنهادی است.
با این وجود، همچنان این سوال در بین فعالان بازار مطرح است که آیا احتمال افت قیمت بیلت صادراتی ترکیه به سطح قیمت کشورهای CIS یا قیمت داخلی یعنی حدود 420 دلار/تن، فوب وجود دارد یا نه؟
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS از ۴۰۰-۳۹۰ دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۴۱۵-۴۰۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه در هفته مورد بررسی افزایش یافت.
گزارشات موجود نشان می‌دهد که با توجه به بازار قوی آهن‌قراضه و نیز کاهش تولید بیلت توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان کشورهای CIS ، بازار بیلت در هفته مورد بررسی قوی‌تر از بازار محصولات طویل بوده است. با این وجود و به دلیل ضعف تقاضا برای محصولات فولادی در خاورمیانه و ترکیه، تجار بیلت در کشورهای CIS تا حدودی قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده و به زیر قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان رساندند.
قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان CIS به دلیل پایین بودن، همچنان در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده بیلت برای خریداران دارای جذابیت بیشتری است و انتظار کاهش قیمت به دلیل تکمیل سفارش تولید تا ماه آگوست، بالابودن قیمت آهن قراضه و محدودیت عرضه بیلت به دلیل کاهش تولید، در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.
به موجب اطلاعات منتشره در بازار، تولیدکنندگان بیلت CIS، قیمت 410-400 دلار/تن، فوب دریای‌سیاه را برای تحویل در ماه سپتامبر پیشنهاد می‌نمایند. همچنین در بازار اعلام گردید که تجار بیلت در کشورهای CIS برای صدور بیلت به ترکیه، قیمت
۴۱۵-۴۱۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر را پیشنهاد می‌نمایند، لکن گفته می‌شود که این سطح از قیمت برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی که قیمت آنها بالا و بازار صادراتی بهتری دارند، قابل قبول است و برای تولیدکنندگان میلگرد اقتصادی نیست.
در هفته مورد بررسی قیمت جدید بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس همانند هفته قبل، منتشر نشد، در حالی که قیمت دو هفته قبل، 440-430 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس بوده است. میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید 20mnsi ، 3433 یوآن/تن (503 دلار/تن) و برای بیلت با کیفیتQ235وQ195، 3340 یوآن/تن (489 دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت حدود40 یوآن/تن در هفته مورد بررسی است.
آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۶۵۵-۶۴۵ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته رشد جزئی داشته است.
رشد قیمت اسلب
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهای CIS، ۴۰۰-۳۷۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل افزایش قابل توجهی است. با افزایش قیمت محصولات فولادی تخت، قیمت اسلب نیز تقویت شده است.
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که روسیه قیمت اسلب خود را بر مبنای فوب بندر ولادی وستوک، 375 دلار/تن اعلام کرده است که در مقایسه با هفته گذشته، 10 دلار/تن افزایش داشته است. آخرین قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی، 370-360 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. قیمت اسلب وارداتی آمریکا هم از300 دلار/تن، سی‌اف‌آر در هفته گذشته به 350 دلار/تن در هفته مورد بررسی رسیده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا