نزول قیمت فلزات پایه

بورس نیوز- عملکرد ضعیف بازار‌های مالی در پایان هفته، اعلام گزارش ناامیدکننده پیرامون بازار مس چین و فعالیت‌هایShoot Selling سرمایه‌گذاران بازار فلزات دست به دست هم داده اند و قیمت فلزات پایه را در پایان هفته پایین آوردند.

در روز جمعه طبق آمار رسمی اعلام شده توسط دولت چین، مشخص شد که میزان واردات مس و آلیاژهای مس به این کشور در ماه ژوئن با ۱۳‌درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن بالغ بر ۴۲۲ ‌هزارتن شده است.

میزان رشد واردات مذکور کمی نسبت به نرخ‌های رشد ماه‌های گذشته کمتر بوده است و همین امر نیز احتمال شروع روند کاهش تقاضای مس از جانب چین را تقویت کرده است. اعلام گزارش از جانب بانک Deutsche Bank آلمان مبنی بر پیش‌بینی افت واردات مس از جانب چین در نیمه دوم سال نیز بر این احتمال دامن زد. در این میان نوسان‌گیری و فعالیت‌های Shoot Selling سرمایه‌گذاران برروی سایر فلزات و مخصوصا قلع و سرب منجر به سقوط قیمت این محصولات نیز شد.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده ۸/۰درصد ارزان شد و به ۴۸۵۸‌دلار رسید. قیمت این کالا در طول هفته سه‌درصد کاهش یافته است.

در این میان آلومینیوم با افتی ۸/۰درصدی به قیمت ۱۵۷۳‌دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم طی این هفته به میزان دو‌درصد کاهش یافته است.

همچنین هر تن روی تحت قرارداد مشابه با حدود ۴/۲‌درصد کاهش به قیمت ۱۴۹۳دلار دست یافت و معاملات هفتگی را با چهار‌درصد افت قیمت به پایان برد.

سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده ۸/۱‌درصد ارزان شد و به قیمت ۱۵۹۶‌دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته هفت‌درصد کاهش یافته است.

نیکل در روز جمعه با کاهشی ۸/۲‌درصدی به ۱۴۴۹۰‌دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته ۱۰‌درصد پایین آمده است.

در این میان قلع در روز جمعه ۸/۴‌درصد افت کرد و به قیمت ۱۲۰۰۰‌دلار رسید. قیمت در طول این هفته بیش از چهار‌درصد افت کرده است.همچنین در پایان هفته با رشد ۴/۰درصدی شاخص‌دلار ایالات متحده و سقوط قیمت نفت خام، ارزش طلا نیز پایین آمد.طی معاملات روز جمعه در بازار کالایی نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ماه آگوست ۷۲/۳دلار (۴/۰‌درصد) ارزان شد و به قیمت ۹۱۳‌دلار رسید. قیمت در طول هفته دو‌درصد پایین آمده است.