رونق معاملات فولاددر گروی تقویت بازار مصرف

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رکود بازار آهن که به واسطه تعطیلات هفته گذشته در تهران به دیگر شهرها نیز گسترش پیدا کرده بود، روز گذشته عرضه‌های بورس را نیز تحت‌تاثیر قرار داد به‌گونه‌ای که از یک‌سو محصولات داخلی بر خلاف معمول که در روزهای یکشنبه با حجم بالایی عرضه می‌شد در این روز با حجم محدودی عرضه شد و از سوی دیگر خریداران نسبت به خرید کالاهای وارداتی استقبال خوبی از خود نشان ندادند. طبق اظهارات فعالان بازار پس از معاملات بورس، بازار غیررسمی نیز تحت تاثیر جو حاکم بر بورس، با افت قیمت تیرآهن و میلگرد و خودداری خریداران از انجام معاملات روبه‌رو شد.

البته دیروز نیز همانند هفته‌های قبل قیمت محصولات ذوب‌آهن که به صورت ۲ سبد مخلوط عرضه شده بود به واسطه رقابت کارگزاران با رشد مواجه شد، اما تجار بازار آهن در شرایطی که مشابه همین کالاها در بازار با قیمت‌های پایین‌تر موجود است اصولا خرید میلگرد با قیمت ۵۷۰ تومان در بورس را توجیه پذیر نمی‌دانند. به نظر می‌رسد به همین دلیل بود که دیروز بازار غیررسمی نسبت به این رشد قیمت عکس‌العملی نشان نداد.یکی از تجار با اشاره به قیمت شمش در بنادر و بازار ایران در خصوص قیمت میلگرد در بورس می‌گوید: در حال حاضر با توجه به قیمت شمش در بنادر نرخ ۵۷۰ تومان برای میلگرد منطقی و حتی پایین‌تر از حد مورد انتظار است، اما شرایط بازار و قیمت محصولات وارداتی انگیزه خرید با این قیمت را ایجاد نمی‌کند. از این‌رو بازار قیمت‌هایی را که در بورس ثبت می‌شود و تقاضاهای زیادی که منجر به رقابت در رینگ می‌شود طبیعی نمی‌داند. یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این خصوص می‌گوید: بازار طی چند هفته اخیر به حرکت قیمت‌ها در بورس آگاهی و شناخت کافی پیدا کرده از اینرو دیروز به‌رغم اینکه منتظر اتفاقات مثبت در آن بود به این رشد قیمت عکس‌العملی نشان نداد.بنا به اظهارات فعالان بازار دیروز در بازار مجددا شایعه افزایش نرخ تعرفه مطرح شده بود و بر اساس آن برخی خرید‌های خود را به بعد از معاملات بورس موکول کردند، اما پس از آنکه در بورس تقاضا بالا نرفت از ظهر و با اتمام معاملات بورس تاثیر این شایعه از بین رفت.

تکلیف پروژه‌ها مشخص نیست

با توجه به تثبیت نسبی بازار‌های جهانی به خصوص بازارهای منطقه، این انتظار که بازار روند بهبود را در پیش بگیرد وجود دارد، اما فعالان بازار رسیدن به این مرحله را منوط در بازار ایران مشخص شدن وضعیت پروژه‌های عمرانی دولت می‌دانند. یکی از فعالان بازار می‌گوید: در‌حال‌حاضر هنوز وضعیت بودجه پروژه‌های عمرانی به عنوان اصلی‌ترین بازار مصرف مشخص نشده و ساخت و سازها آغاز نشده از این‌رو بازار بیش از هرچیز انتظار اجرای این پروژه‌ها را دارد.

در همین حال یکی از تجار پروسه برگشت پول در بازار را مدنظر قرار داد و گفت: اخیرا در بازار آهن ناامنی‌هایی در حیطه بازگشت پول و معاملات اعتباری اتفاق افتاده که تا حدودی خرید کالا را با کندی مواجه کرده، به طوری که بسیاری از فعالان بازار از فروش کالا به افرادی که به صورت چک درخواست خرید دارند خودداری می‌کنند؛ چرا که به برگشت پول و نقد شدن آن اعتماد کافی ندارند. به عقیده وی نهادهای مسوول باید هر چه زودتر نسبت به این مساله و گسترش آن در بازار اقدام کرده و این معضل را بررسی کنند.

رقابت روی محصولات ذوب‌آهن ادامه دارد

دیروز ذوب‌آهن در بورس تنها ۲ عرضه داشت که سبد طول کوتاه میلگرد A۳ ا۱۲تا ۱۸ و تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ آن ۱۶هزارو ۸۰ تن عرضه شد که پس از رقابت کارگزاران قیمت آن در بالاترین رقم به ۶۳۷۹ریال رسید و معامله شد.

در این روز همچنین سبد میلگرد۲۲ تا A۳ - ۸ ذوب‌آهن نیز یک‌هزارو۵۵۰ تن عرضه شدکه قیمت آن پس از رقابت از ۵۵۵۰ ریال به ۵۷۲۹ریال رشد کرد.

تیرآهن اسپانیا خریدار نداشت

در معاملات روز گذشته علاوه بر محصولات بازرگانی دولتی تیرآهن‌های اسپانیاییArselomittal beraara نیز در بورس عرضه شد. این دو کالا که تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و در دو تناژ عرضه شده بود در بورس خریدار نداشت . قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده ۷۲۰۰ و ۶۹۰۰ریال بود.تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چین نیز ۱۱۰۰ تن معامله شد که قیمت آن ۶۰۰۰ریال بود. براین اساس دیروز سبد میلگرد

۲۵تا اA۳ - ۱۴ ترکیه نیز ۲۲۰۰ تن معامله شد که قیمت آن ۵۰۳۰ ریال بود. تیرآهن ۱۴ روسیه نیز دیروز با نرخ ۶۲۰۰ ریال ۲۰۰ تن معامله شد، اما میلگرد۳۰ تا A۳ - ۲۰ چین معامله نشد. این کالا با نرخ ۵۱۰۰ریال عرضه شده بود.سبد میلگرد فولاد آذربایجان نیز در این روز با نرخ ۵۶۱۷ ریال عرضه شد، اما خریداری نداشت.قراضه فولادی (دوربندیل) این شرکت ۲۵۰ تن با نرخ ۲۸۰۰ ریال معامله شد.