تقویت بازار شمش فولاد
با انتشار خبرهایی مبنی بر رونق بازار شمش فولاد در ایران و بالا رفتن سطح تقاضا برای این محصول، قیمت‌های پیشنهادی کشورهای تولیدکننده به ایران افزایش یافت.

به ‌طوریکه فعالان بازار اعلام کردند کشورهای CIS، قیمت بیلت پیشنهادی خود را به مقصد ایران در هفته مورد بررسی به سطح ۴۵۰-۴۴۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی، تحویل در ماه سپتامبر افزایش دادند که در مقایسه با هفته قبل ۱۰ تا ۱۵ دلار/تن رشد داشته است.
به گزارش متال بولتن، هیچ‌گونه اخباری از عقد قرارداد خرید در این سطح از قیمت‌ها منتشر نشده است، لکن عرضه‌کنندگان بیلت در خصوص سفارش امیدوار هستند. عرضه‌کنندگان بر این عقیده‌اند که در مواقع روند صعودی قیمت‌ها، معمولا خریداران در خرید خود تعجیل به خرج می‌دهند.
واردات بیلت یکی از اقلام عمدة وارداتی ایران در بخش فولاد است و طبق جدیدترین آمار منتشره توسط گمرک ایران، میزان واردات بیلت به این کشور در سه ماه اول سال ۱۳۸۸، بالغ بر ۳/۱‌میلیون تن بوده است که در مقایسه با دورة مشابه سال قبل حدود ۴۰‌درصد رشد داشته است. قیمت بیلت در هفتة مورد بررسی، در اغلب بازارهای عمدة جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده است. لکن تداوم افزایش قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی، همچنان به عنوان یک عامل موثر در تقویت قیمت بیلت مطرح است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی و به دنبال کاهش قیمت میلگرد در بازار مصر، به عنوان مهم‌ترین بازار صاراتی ترکیه، تولیدکنندگان میلگرد ترکیه فعالیت خرید آهن قراضه و بیلت را کند کردند. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور حدود 235 دلار/تن (تحویل در کارخانه و بدون احتساب vat) در هفته مورد بررسی اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. در بخش صادرات نیز قیمت پیشنهادی بیلت همانند هفته گذشته در سطح 440-430 دلار/تن، فوب گزارش شده است. اخبار موجود نشان می‌دهد که صادرات بیلت ترکیه به شبه جزیره عربستان افزایش یافته است، لذا با بهبود صادرات، تولیدکنندگان بیلت ترکیه عجله‌ای برای فروش در داخل ندارند.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهایCISو،۴۰۰-۳۹۰دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته گذشته، تغییری گزارش نشده است. با توجه به تکمیل سفارش تولید بیلت تولیدکنندگان CIS برای ماه‌های جولای و آگوست، خریداران بیلت با توجه به عدم امکان پیش‌بینی تحولات آتی بازار، عجله‌ای برای عقد قرارداد خرید برای ماه سپتامبر ندارند و ترجیح می‌دهند که در خرید بیلت با احتیاط عمل کنند. به موجب اطلاعات منتشره در بازار، تولیدکنندگان بیلت CIS، قیمت ۴۲۵-۴۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه را برای تحویل در ماه سپتامبر پیشنهاد می‌کنند.
در هفته مورد بررسی قیمت جدید بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس منتشر نشد، در حالی که قیمت هفته قبل، 440-430 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس اعلام بوده است.
میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید mnsi۲۰،و۳۳۹۳ یوآن/تن (۴۹۸ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیتQ۲۳۵وQ۱۹۵، ۳۳۰۰یوآن/تن (۴۸۹ دلار/تن) اعلام گردیده است که بیانگر کاهش قیمت انواع بیلت از ۴۰ تا ۴۷ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۶۵۰-۶۴۰ دلارتن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. قیمت بیلت صادراتی اسپانیا به مقصد ترکیه و شمال آفریقا،
435-430 دلار/تن، سی اف آر، برای تحویل در ماه آگوست،گزارش شده است. قیمت بیلت صادراتی ژاپن به ویتنام نیز، 480-470 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است. (2) اسلب:
قیمت اسلب بدون تغییردر هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهایCISو، ۳۳۰-۳۲۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. آخرین قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی،
370-360 دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی که قیمت در هفته قبل، 330-310 دلار/تن، فوب بوده است. قیمت اسلب وارداتی آمریکا هم در سطح 300 دلار/تن، سی‌اف‌آر است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا