گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روز گذشته تداوم رشد قیمت محصولات پتروشیمی همچنان ادامه یافت و بیشتر خریداران و مصرف‌کنندگان کالاهای پتروشیمی را نگران کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که پتروشیمی بازرگانی با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بار دیگر اعتراض مصرف‌کنندگان این محصولات را شاهد بود، همچنین رکود بازار نیز به این مشکلات دامن زد و باز هم در بورس کالا و بازار غیررسمی شاهد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی بودیم.
این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی قیمت‌های عرضه شده را FOBمنهای ۵‌درصد اعلام می‌کند، اما با این حال برخی از محصولات پتروشیمی افزایش قیمتی دور از ذهن را داشتند، تا آنجا که برخی محصولات ۵۰‌درصد رشد را تجربه کردند.
همچنین وضعیت عرضه پی‌وی‌سی در بورس کالا نیز مصرف‌کنندگان این محصول را دچار مشکلات فراوانی کرده است.
فعالان اقتصادی بازار پی‌وی‌سی را در انحصار تاجران خاصی می‌دانند و معتقدند رقابت‌های سنگین در بورس کالا بر سر خرید پی‌وی‌سی سبب شده است تا قیمت این محصول افزایش چشمگیری داشته باشد، همچنین عرضه‌اندک پی‌وی‌سی توسط این تاجران نیز مزید بر علت شده است.
علاوه‌بر این و به گفته فعالان اقتصادی، وجود واسطه‌هایی که نقش پررنگی را در بورس کالا به خود اختصاص داده‌اند، قیمت محصولات پتروشیمی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، تا آنجا که این واسطه‌ها بارهای عرضه شده در بورس کالا را جمع آوری می‌کنند و بعد از گذشت یک یا دو ماه محصول خریداری شده را به فروش می‌رسانند و به این ترتیب سود قابل‌توجهی عایدشان می‌شود.
این در حالی است که کارخانه دارها و مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی با وجود این واسطه‌ها دچار ضرر می‌شوند، در صورتی که در تمام دنیا واسطه‌ها سهم معقولی از سود خرید محصولات در بورس کالا را به خود اختصاص می‌دهند.
با این حال بیشتر فعالان اقتصادی معتقدند که بازرگانی پتروشیمی سهم اصلی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را عهده دار است؛ چرا که در روزهای اخیر عرضه محموله‌های پتروشیمی در بورس کالا کاهش چشمگیری داشته است و به این ترتیب قیمت‌ها رشد بالایی را تجربه کردند.
فعالان اقتصادی می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی با توجه به مشکلات اخیر، عرضه‌ها را همچنان کاهش می‌دهد، این در حالی است که سال‌های گذشته بازرگانی پتروشیمی در هنگام بروز مشکلات این چنینی به واردات محصولات پتروشیمی روی می‌آورد و سعی می‌کرد ثبات بازار را حفظ کند، اما طی ماه اخیر بازرگانی پتروشیمی عرضه‌ها را کاهش داده است و ادعا می‌کند که تولید محصولات پتروشیمی کاهش داشته است.
با وجود همه این مشکلات که در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ایجاد شده است، طی هفته گذشته پتروشیمی توانست محصولات خود را 4 برابر قیمت پایه عرضه شده در بورس به فروش برساند.