رشد قیمت محصولات پتروشیمی

گروه بورس کالا - کتایون دارابی: در معاملات روز گذشته قیمت محصولات پتروشیمی درپی کاهش عرضه در بورس کالا رشد داشت. در این روز اکثر محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت مواجه بودند؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی علت اصلی رشد قیمت پتروشیمی‌ها را عرضه کم و تقاضای زیاد بازار ارزیابی می‌کنند و معتقدند بیشتر خریداران محصولات پتروشیمی، خریدارانی واقعی نیستند و تنها به واسطه داشتن پروانه کسب به راحتی از بورس کالا خرید می‌کنند؛ این درحالی است که خریداران و کارخانه‌دارهای بسیاری به دلیل افزایش قیمت‌ها قادر به خرید از بورس کالا نیستند یا مجبور می‌شوند، محصولات پتروشیمی را با قیمت‌های بسیار بالا خریداری کنند. با این حال تاجران محصولات پتروشیمی علت اصلی افزایش قیمت‌ها را تحویل مدت‌دار این محصولات توسط شرکت عرضه‌کننده می‌دانند و معتقدند بازار محصولات پتروشیمی با تقاضای زیاد خریداران مواجه است و بی‌دلیل نیست که قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که یک مقام آگاه در بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: قیمت جهانی محصولات پتروشیمی تغییر نداشته است و همچنین قیمت جهانی نفت نیز کاهش را با شروع هفته جدید تجربه کرده؛ با این حال قیمت محصولات پتروشیمی رشد داشته است و این موضوع نشان می‌دهد که خریداران این محصولات با توجه به نیازشان حاضر هستند محصولات را با هر قیمتی با توجه به عرضه کم پتروشیمی‌ها خریداری کنند.

این در حالی است که قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته رشد داشت و محصولات عرضه شده توسط پتروشیمی‌ها با اقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شدند.

در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا، پلی‌اتیلن سبک خطی عرضه شده از سوی پتروشیمی‌ جم با حجم ۱۳۰تن و با قیمت ۱۰۶۹۷ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۰۰۸ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سنگین‌ تزریقی همین پتروشیمی با حجم ۶۰۰تن با نرخ ۱۰۵۸۵ریال عرضه و معامله شد.

همچنین پلی‌اتیلن سبک پتروشیمی آریا ساسول با حجم ۴۰ تن با نرخ ۱۱۱۹ریال عرضه شد و در رقابت رشد داشت و با پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۱۸ با حجم ۵۰۰تن از سوی پتروشیمی تبریز با قیمت ۱۰۵۸۵ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۱۲۰۰ ریال خریداری شد.

همچنین پلی‌اتیلن سبک فیلم، پتروشیمی آریا ساسول، حجم ۱۰۰تن و نرخ ۱۱۱۱۹ریال عرضه و در رقابت با قیمت ۱۱۱۶۹ریال خریداری شد.

پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ با حجم ۱۵۰۰تن عرضه شده از سوی پتروشیمی بندر امام با نرخ ۷۹۷۲ ریال در رقابت با قیمت ۱۱۸۰۴ریال خریداری شد. پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندر امام با قیمت ۷۷۸۵ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۲۱۲۲ریال خریداری شد.

پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ با حجم ۱۰۰۰تن عرضه شده از سوی پتروشیمی بندر امام با نرخ ۱۱۱۱۹ریال که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۷۰۰ریال خریداری شد.

در این روز پلی‌کربنات تزریقی ۰۳۴پتروشیمی خوزستان با نرخ ۲۵۴۵۰ریال عرضه و معامله نشد؛ همچنین پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف ۶۴۱پتروشیمی تندگویان با قیمت ۱۰۷۱۰ریال و پلی‌اتیلن ترفتالات با نرخ ۹۷۱۲ریال و پلی‌اتیلن ترفتالات سوپر برایت همین پتروشیمی با قیمت ۱۱۲۵۰ریال نیز با اقبال از سوی خریداران روبه‌رو نشدند.