گروه بورس کالا - بحران اقتصادی و مالی کنونی به صنایع مختلف لطمات سنگینی وارد کرده، اما تاثیر این بحران بر صنایع مختلف متفاوت بوده و با توجه به بازار هدف، میزان عرضه و تقاضا تحت‌الشعاع قرار گرفته است. صنایع تولیدی مثل اتومبیل‌سازی، الکترونیک و نساجی در سراسر جهان کاهش شدیدی را تجربه کرده‌اند.

به علاوه بخش‌هایی از بازار مصرف نهایی صنعت شیمیایی کالاهای خاص نظیر کشاورزی، پاکسازی آب، تغذیه، سلامت شخص و خانواده نیز بی‌تاثیر از بحران اقتصادی کنونی نبوده‌اند.

در کنفرانس «بررسی صنعت شیمیایی کالاهای خاص۱» که هر سال برای مطالعه جامع بازارهای کالاهای شیمیایی خاص توسط مرکز مشاوره SRI (SRIC)۲ برگزار می‌شود، وضعیت صنعت شیمیایی کالاهای خاص مطرح شد.به نقل از مشاور ارشد این موسسه یوو فینک Uwe Fink)۳) تاثیری که بحران اقتصادی و مالی فعلی بر بخش‌هایی از کالاهای شیمیایی خاص داشت، بسیار متفاوت از بخش‌های دیگر بود. برخی از این بخش‌ها- مثل کالاهای شیمیایی مصرفی در ساخت و ساز، کالاهای شیمیایی مصرفی در الکترونیک، افزودنی‌های پلاستیکی، کالاهای شیمیایی مصرفی در نساجی و برخی از محصولات پلیمری- به خاطر بحران بازار مصرف نهایی آنها، به شدت کاهش یافتند. در ادامه وی افزود رکود اقتصادی بر سایر صنایع از قبیل کالاهای شیمیایی مصرفی در لوازم آرایشی، افزودنی‌های تغذیه‌ای و پاک‌کننده‌های نهادی و صنعتی لطمات کمتری وارد کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صنعت شیمیایی کالاهای خاص جهانی در سال ۲۰۰۸ فروشی معادل ۴۷۲بیلیون دلار به ثبت رساند. بخش‌های تجاری آمریکایی شمالی، اروپای غربی و ژاپن ۶۵درصد از سهم این فروش را به خود اختصاص دادند.

تحت‌تاثیر بحران اقتصادی و مالی کنونی، SRIC انتظار دارد بازار کالاهای شیمیایی خاص در سال ۲۰۰۹ با کاهشی نزدیک ۴درصد به ۴۵۱بیلیون دلار برسد.

به عقیده این موسسه وضعیت فعلی اقتصاد تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافته و سپس به تدریج بهبود می‌یابد. برخی کشورها و مناطق لطمات بیشتری نسبت به سایرین متحمل شده و برخی نیز زودتر و سریع‌تر از بقیه بهبود می‌یابند. برآورد می‌شود بازار محصولات شیمیایی خاص در سال ۲۰۱۰ تقریبا هم‌اندازه بازار سال ۲۰۰۸ بوده و سپس در طول سه سال طی یک روند افزایشی تدریجی به ۵۳۰بیلیون دلار در سال ۲۰۱۳ برسد.